میان عدالت و آزادی در نگرش امام رضا(ع) عینیت وجود دارد
کد خبر: 4196726
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰
استادتمام دانشگاه باقرالعلوم(ع):

میان عدالت و آزادی در نگرش امام رضا(ع) عینیت وجود دارد

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین هاشمیان گفت: در نگرش امام رضا(ع) در مقابل نگاه‌های غربی میان عدالت و آزادی، عینیت وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین هاشمیان استاد تمام دانشگاه باقرالعلوم (ع)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین هاشمیان استادتمام دانشگاه باقرالعلوم(ع) در بیست و سومین پیش نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در دفتر سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در قم، اظهار کرد: حکمرانی دارای تعریف واحد و مستقری نیست، اما اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم تعاریفی که در مورد حکمرانی مطرح شده تمشیت حاکمیت در امور جامعه در عرصه‌های مختلف اجتماعی-سیاسی و غیره در راستای حفظ مصلحت عمومی جامعه از طریق سیاست گذاری و قانونگذاری است.

وی با بیان اینکه حکمرانی یک ساختار هنجاری و ایدئولوژیک است، افزود: در این میان دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد دیدگاه لیبرال سوسیالی و کمونیستی و از آنجایی که با فروپاشی شوروی نگاه کمونیستی از بین رفته است بیشتر روی دو دیدگاه دیگر باید توجه کرد.

هاشمیان گفت: در دیدگاه‌های لیبرالیسم و سوسیالیسم روی دو عامل توجه می‌شود. یکی مصلحت عمومی و دوم روش رسیدن به این مصلحت عمومی است. در حقیقت این دعوایی است که این ارزش اخلاقی چیست؟

استادتمام دانشگاه باقر العلوم(ع) ادامه داد: یک دیدگاه جنرالز مصلحت عمومی را عدالت تلقی و به همین جهت نظام حکمرانی سوسیالیسم را تجویز می‌کند. اما در مقابل این دیدگاه فردریش فونهایک حکمرانی را آزادی تلقی می‌کند و لیبرالیسم را پیشنهاد می‌دهد.

وی بیان کرد: فونهایک معتقد است عدالت سراب اجتماعی است دولت‌ها با شعار عدالت می‌آیند اما نه تنها عدالت را برقرار نمی‌کنند را به بردگی می‌گیرند ایشان عدالت را وصف رفتار می‌داند و نه وصف به یک حکمرانی الهی و معتقد از آنچه در غرب رخ می‌دهد عین عدالت است و نظم خودجوش که در جامعه وجود دارند بهترین نوع عدالت است.

هاشمیان تصریح کرد: برخلاف دو دیدگاه قبلی که عدالت در مقابل آزادی قرار می‌گیرد در نگاه اسلامی تاکید بر این است که در میان عدالت و آزادی توازن وجود دارد.

استادتمام دانشگاه باقر العلوم(ع) با تاکید بر اینکه حکمران باید میان تکوینی و تشریعی رابطه برقرار کند، افزود: تعریفی که از عدالت در اندیشه اسلامی انجام می‌شوند. برخلاف نگاه هستی‌شناسانه اومانیسمی که در نگاه رالز و هایک مطرح است یک نگاه هستی شناسانه متعالی است که دوگانه عدالت به تکوینی و تشریعی را مبنای خود قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد: در عدالت انسان کامل مطرح است و نه نظام  و امام به عنوان انسان کامل و خلیفه الله مظهر عدل است. امام رضا در یکی از مناظرات خود در ذکر ویژگی‌های امام عدالت را همراه با عصمت عنوان می‌کنند. در نگرش امام رضا(ع) در مقابل نگاه‌های غربی میان عدالت و آزادی عینیت وجود دارد.

انتهای پیام
captcha