رعایت اصول اخلاقی، عقلانیت و عاطفه‌مداری؛ سه اصل حرکت جوانان انقلابی در عرصه رسانه
کد خبر: 4198349
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
رئیس اداره عقیدتی سیاسی ستاد ارتش مطرح کرد:

رعایت اصول اخلاقی، عقلانیت و عاطفه‌مداری؛ سه اصل حرکت جوانان انقلابی در عرصه رسانه

حجت‌الاسلام و المسلمین رهدار با اشاره به اهمیت رسانه از منظر رهبری، افزود: سه اصل مهم حرکت جوانان انقلابی در فضای رسانه رعایت اصول اخلاقی، انسانی و اسلامی، عقلانیت و رعایت عاطفه است.

حجت الاسلام دهدار

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست تخصصی معاونت روابط عمومی و رسانه اداره عقیدتی سیاسی ستاد آجا با اصحاب رسانه و رابطین خبری یگان‌های تابعه، امروز، سه‌شنبه ۱۷ بهمن با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دهدار؛ رئیس اداره عقیدتی سیاسی ستاد ارتش، امیر سرتیپ شاهین تقی‌خانی؛ دستیار و مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرماندهی کل ارتش و پیشکسوت عرصه روابط عمومی ارتش، سرهنگ نمرودی؛ معاون هماهنگ‌کننده حفاظت اطلاعات ستاد آجا و سرهنگ ابوترابی، معاون روابط عمومی و رسانه سازمان ارتش برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین دهدار، رئیس اداره عقیدتی سیاسی ستاد ارتش با اشاره به توفیق حضور در جمع اصحاب رسانه، گفت: ماه رجب، ماهی است که به دلیل مناسبت‌های آن، فرصت مناسبی برای آمادگی ضیافت‌الله و ماه میهمانی خدا است. هدف این نشست ارتقای کیفی برنامه‌های مدنظر با شاخص‌ها و معیارهای اخلاقی در بعد خبر و رسانه است.

وی با اشاره به اهمیت رسانه از منظر رهبری، افزود: سه اصل مهم حرکت جوانان انقلابی در فضای رسانه رعایت اصول اخلاقی، انسانی و اسلامی، عقلانیت و رعایت عاطفه است.

حجت‌الاسلام دهدار با اشاره به فرموده پیامبر(ص) مبنی بر اینکه «اخلاق ظرف دین است»، ادامه داد: اگر می‌خواهیم به دین عمل کنیم و براساس آن عمل کنیم و دین‌داری در زندگی ما اثرگذاری همیشگی داشته باشد باید متخلق به اخلاق اسلامی و دینی باشیم.

وی اضافه کرد: اخلاق اسلامی و دین‌باوری به ما دیکته می‌کند که اخبار جنجالی را که موجب ایجاد موج منفی در جامعه می‌شود، تلطیف و ملایم کنیم نه اینکه عین آن را منتشر کنیم. شما خبرنگاران، ولایی و الهی هستید و تجربه به شما نشان داده است باید از انعکاس اخباری که موج منفی در جامعه ایجاد می‌کند، اجتناب شود.

رییس عقیدتی سیاسی ستاد آجا با اشاره به درنظر گرفتن عقلانیت در درج اخبار، افزود: تقطیع خبر ممکن است با طرفداران زیادی همراه باشد اما با عقل و عقلانیت سازگار نیست. رعایت عاطفه نیز در انعکاس اخبار مهم است. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید حقایق را با نطق قوی، متین و عقلانیت کامل با استفاده از عواطف انسانی ارائه کرد؛ دقیق و همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی.

وی تصریح کرد: به کارگیری اخلاق در بیان جملات و انعکاس اخبار مهم است. امروز همه ما باید در این میدان عاطفه اخلاق و انسانیت حرکت کنیم و هرکدام با درنظر گرفتن سهمی که در این عرصه داریم، گام‌های مثمر ثمر برداریم.

رئیس اداره عقیدتی سیاسی ستاد ارتش با اشاره به فرمایش رهبری درباره وظیفه خبرنگاران و اصحاب رسانه مبنی بر اینکه «امروز تأثیر رسانه‌ها، هنرها، تلویزیون و شبکه‌های عظیم اطلاع‌رسانی از سلاح، موشک و بمب اتم بیشتر است»، بیان کرد: جنگ امروز دنیا جنگ رسانه‌‌ای است. جنگ ترکیبی و شناختی ناشی از فعالیت شما اصحاب رسانه است. 

امیرسرتیپ شاهین تقی‌خانی، دستیار و مشاوره فرهنگی و رسانه‌ای فرماندهی کل ارتش سخنران دیگر این مراسم بود که ضمن تاکید بر اینکه در کنار تمام تعاریف در چنین جلساتی باید روشن‌تر اشکالات را بررسی کرد، گفت: حقیقتا میان آنچه ستاد ارتش در بعد رسانه‌ای انتظار دارد و آنچه اصحاب رسانه و خبرنگار درک دارند و احساس نیاز می‌کنند، فاصله دارد. 

وی با اشاره به ضرورت اهتمام انعکاس اخبار مرتبط با عرصه فرهنگی، قرآنی در حوزه خانواده‌ها و کارکنان به دلیل ضرورت امر در ارتقای توان رزمی و دفاعی، افزود: اصحاب رسانه در انتشار اخبار حوزه نظامی و دفاعی تنها در انعکاس اخبار رزمایش‌ها و رژه‌ها خلاصه نشوند. در این عرصه به تمامی ابعاد بپردازند.

امیر سرتیپ تقی خانی

دستیار و مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرماندهی کل ارتش ادامه داد: مردم دوست دارند از ارتش بیشتر بدانند بنابراین باید مواردی شاخص شود که مورد توجه است. اگر از روحیه رزم صحبت می‌شود، روحیه رزم ارتباط مستقیم با نگاه مردم دارد که رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرین باشند‌. انتظار داریم همه اصحاب رسانه، مدافع ارتش باشند‌ یعنی مدافع مدافعین سرحدات، مدافع ارزش‌ها و نظام اسلامی، در این هنگام حساسیت اصحاب رسانه به ارتش بالا می‌رود.

امیر تقی‌خانی با بیان اینکه گاهی برای سبقت گرفتن در انتشار خبر به خیلی معیارهای خبر آسیب می‌زنیم، گفت: چرا نباید در انتشار اخبار نظامی به برخی از موضوعات مغفول مانده چون ۴۸ هزار شهید در ارتش، سخن از قهرمانان ارتشی، حضور ارتش در تمامی عملیات‌های طول جنگ به صورت یگان تکاور، پشتیبان و یگان همراه بسیج و سپاه، نقش نیروی هوایی در کمک به مردم مظلوم سوریه پرداخت. شما باید موضوعات مختلف را استخراج و احصا کنید. مناسبت‌های مرتبط با ارتش را در تقویم دنبال کنید و به پیشواز مناسب‌های ثبت شده در تقویم بروید و پیشقدم شوید و درباره آن مطلب بزنید.

 وی با تاکید بر اینکه چرا مناسبت مهمی چون روز ارتش باید به پوشش اخبار رژه محدود شود، افزود: موضوعات دیگری چون ارتش‌یاری، ارتش و مهارت‌آموزی‌های سربازی، ارتش و ارتقای آموزش‌ها، تربیت و پرورش نیروهای انسانی، خودکفایی ارتش در تربیت نیروهای خود، نحوه نگهداری تجهیزات سنگین ارتش از جمله مواردی است که می‌توان درباره آن خبرسازی کرد. 

امیرتقی‌خانی تصریح کرد: شما با هوشمندی می‌توانید برای آن بخش از جامعه که شنیدن اخبار نظامی برایشان مهم است با توجه بیشتر به ارتش، کار رسانه‌ای کنید تا افراد بیشتری را جذب این عرصه کنید. با این کار کمک می‌کنید مردم را برای این نظام بیشتر نگه دارید و جریان دو قطبی کشور را متوقف یا محدود کنید. 

در ادامه سرهنگ ابوترابی، معاون روابط عمومی و رسانه سازمان ارتش ارتش، با اشاره به نقش‌آفرینی مردم در جشن چهل و پنج سالگی انقلاب و افتخارآفرینی در عرصه انتخابات پیش‌رو، افزود: ارتش همواره پیشگام جریان‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و انتخاباتی و ...در کشور بوده است، چنانکه ارتش و خانواده‌های آنان با حضور پررنگ در انتخابات و تقریبا ۸۰ درصدی به همراه خانواده‌های ارتش پای صندوق‌ها انتخابات ریاست جمهوری، همواره پیشگام بوده است.

وی در ادامه به گلایه تهیه‌کننده فیلم راه‌یافته به جشنواره فیلم فجر با موصوع شهید زین‌الدین و انتقاد از ارتش اشاره کرد و گفت: این کم لطفی وهن بود؛ آقای نادران گفتند «ارتش موجب شد سکانس‌هایی از آن فیلم درباره شهید زین‌الدین پخش نشود و به این فیلم ضربه زدند.»؛ اینها فرار رو به جلو است و در آینده نزدیک جوابیه‌ای در این باره در اختیار اصحاب رسانه قرار خواهد گرفت. 

سرهنگ ابوترابی با تاکید بر اینکه در ارتش چند زمینه کاری خاص و مشخص وجود دارد، اظهار کرد: همواره اخبار مربوط به اقتدارآفرینی‌ها و رزمایش‌ها مدنظر است، هرچند در حوزه فعالیت‌های قرآنی و عترتی، پیشرفت‌هایی داشته‌ایم. در حوزه فرهنگی بیش از ۱۵۰ مجتمع فرهنگی قرآنی در کوی‌های سازمانی برپا است. ارتش دارای ۳۰۰ هزار بازنشسته است که برخی از آنها از افتخارآفرینان ایام دفاع مقدس هستند.

تجلیل از خبرنگاران

حسن ختام این برنامه تجلیل از خبرنگاران این عرصه بود.

انتهای پیام
captcha