مشارکت حداکثری مردم نشانه وجه جمهوریت نظام است
کد خبر: 4200811
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۷
رئیس دانشگاه ایلام:

مشارکت حداکثری مردم نشانه وجه جمهوریت نظام است

طاهر علی‌محمدی با بیان اینکه دشمن به دنبال مشارکت حداقلی مردم در انتخابات و سپس به زیر سؤال بردن مشروعیت و محبوبیت نظام است، گفت: مشارکت مردمی در کشورهای آمریکایی و اروپایی اتفاق نیفتاده که باعث محبوبیت و مقبولیت آنان شود به شکلی که در نظام ما هست و این نشان می‌دهد وجه جمهوریت در نظام ما بسیار جدی و قوی است و تعارفی نیست.

طاهر علی محمدی، رئیس دانشگاه ایلامبه گزارش ایکنا از ایلام به نقل از روابط عمومی دانشگاه ایلام، طاهر علی‌محمدی، رئیس دانشگاه ایلام امروز، ۳۰ بهمن‌ماه در همایش دانشگاهیان با محور ایران قوی اظهار کرد: در روزهای آینده شاهد تبلیغات شورانگیز کاندیداهای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری هستیم. با توجه به اینکه دانشگاه مدعی پیشتازی و پیش‌قراولی در توسعه جامعه و حل معضلات آن است، قاعدتاً باید در این زمینه هم پیشتاز باشد .

علی‌محمدی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امامین انقلاب در آستانه‌ انتخابات مردم را به شرکت در انتخابات و حضور جدی در کنار صندوق‌های رأی و مشارکت حداکثری تشویق می‌کردند، افزود: بیش از ۴۰ انتخابات بعد از انقلاب برگزار شده که نشانه وجه جمهوریت نظام مقدس اسلامی است.

وی ادامه داد: در روزها و هفته‌های اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مشارکت حداکثری مردم تأکید کردند، این تأکیدات علاوه بر اینکه دلالت بر جمهوریت و مردم‌سالاری دینی و نقش‌آفرینی مردم در نظام اسلامی دارد، هشداری است به همه؛ هم مردم و هم نخبگان دانشگاهی و حوزوی که نباید آن را کم اهمیت جلوه بدهند.

دانشیار دانشگاه ایلام افزود: باید موضوع را جدی بگیرند چرا که دشمن در کمين است به خاطر اینکه می‌خواهد مشارکت حداقلی اتفاق بیفتد و بعد مشروعیت و محبوبیت نظام را به خیال خود زیر سؤال ببرد؛ اگر چه هرگز چنین اتفاقی در مورد خودِ این حکومت‌ها در کشورهای آمریکایی و اروپایی نیفتاده که مشارکت حداقلی بحثی در خصوص محبوبیت و مقبولیت را پیش بیاورد و اساساً تبلیغی از سوی رهبران آن‌ها برای حضور در انتخابات به شکلی که در نظام هست، وجود ندارد که نشان می‌دهد وجه جمهوریت در نظام ما بسیار جدی و قوی است و تعارفی نیست، اسلامیت نظام هم متکی بر همین وجه است.

علی‌محمدی با اشاره به این نکته که مقام معظم رهبری شرکت در انتخابات را هم حق دانستند و هم تکلیف، تصریح کرد: معمولاً در آستانه انتخابات بحثی بین تحليلگران و سیاسیون به وجود می‌آید مبنی بر اینکه آیا شرکت در انتخابات حق است یا تکلیف؟ یک عده می‌گویند حق است و تکلیف نیست و یک عده برعکس، اما اندیشه امام و رهبری که برگرفته از کتاب و سنت است، شرکت در انتخابات را هم حق می‌دانند و هم تکلیف.

رئیس دانشگاه ایلام خاطر نشان کرد: آن‌ها که شرکت در انتخابات را فقط حق می‌دانند، می‌خواهند بگویند که حضور مردم در انتخابات اختیاری است و الزامی نیست، هر کس می‌خواهد از حقش استفاده بکند و یا استفاده نکند و تکلیفی متوجه آن نیست و آن‌هایی هم که می‌گویند صرفاً تکلیف است، می‌گویند مردم ملزم و مجبور به شرکت در انتخابات هستند، چنانچه در برخی از کشورها شرکت در انتخابات برای مردم اجباری است اما از نظر امامین انقلاب شرکت در انتخابات حق است و مردم می‌توانند شرکت کنند و کسی را که دوست دارند و پسندیدند، انتخاب کنند.

وی یادآور شد: برای حفظ نظام که از اوجب واجبات است، به عنوان یک مسلمان و یک ایرانی بر خودشان تکلیف می‌دانند که در انتخابات شرکت کنند و خود را ملزم به شرکت می‌دانند.

انتهای پیام
captcha