رسالت رسانه‌ تخصصی؛ ارائه معارف قرآن به زبان جوان امروز است
کد خبر: 4201165
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
مدرس حوزه و دانشگاه:

رسالت رسانه‌ تخصصی؛ ارائه معارف قرآن به زبان جوان امروز است

معصومه ذبیحی با اشاره به آنکه بهترین نقشه راه برای سعادت و توفیق زندگی دنیوی و اخروی جوانان امروز معارفی است که در قالب گنجینه‌ای ارزشمند در کتاب آسمانی مسلمانان قرار دارد خاطرنشان کرد: رسالت رسانه‌ تخصصی؛ ارائه معارف قرآن و نحوه نقشه‌خوانی به زبان جوان امروز است.

دکتر معصومه ذبیحی، مدرس حوزه دانشگاه با سابقه قریب به نیم قرن فعالیت در حوزه پژوهش قرآن در گفت‌وگو با ایکنا درباره سهم رسانه‌ها خاصه با تنوع فضای رسانه‌ای امروز در بازتاب معارف قرآنی و جذب حداکثری مخاطبان گفت: قرآن برای ارائه نقشه راه بشر نازل شده ‌است. ما هر زمان باید مطابق شرایط همان دوره از قرآن استفاده کنیم.

وی با بیان آنکه اگر نگاه ما همان نگاه 1400 سال پیش؛ حتی 10 یا 5 سال پیش باشد، قاعدتاً نمی‌توانیم آنگونه که نیاز جامعه امروز و آنِ اکنون است از بهره ببریم تأکید کرد: قرآن را باید منطبق با فضای همین امروز استفاده کرد و از معارف و مبانی آن با مخاطبان به‌ زبان امروز گفت‌وگو کنیم.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه‌ای از کلام‌الله مجید درباره ملاقات حضرت خضر(ع) و حضرت موسی(ع) درباره کشیدن دیوار خراب ‌شده خانه دو کودک و اشاراتی که به حضرت موسی(ع) دارد مبنی ‌بر آنکه گنجینه‌ای زیر این دیوار از سوی والدین بچه‌ها نهاده شد تا وقتی بزرگ شدند از آن استفاده کنند گفت: باید ببینیم که از این مثال و گنجینه‌های ارزشمند متعددی که در قرآن وجود دارد چگونه در فضا و دنیای امروز بهره ببریم. این همان نگاهی است که امروز مبتلابه جامعه است و پرسشی که اغلب می‌پرسند که برای تربیت دینی و قرآنی کودکان امروز باید چه کرد؛ این همان اشاره به «ابو هما صالحا» است. یعنی پدر این کودکان فردی صالح بود. پدر صالحی که سرمایه‌گذاری از کودکی برای آینده فرزندان خود می‌کند تا در بزنگاهی که برای ازدواج یا کار خود نیاز به سرمایه اولیه داشته باشد آن را در دسترس خود ببینند.

وی خاطرنشان کرد: نگاه ما باید به قرآن این‌گونه باشد. باید قرآن را در صحنه زندگی بیاوریم. قرآن برای قرار گرفتن روی طاقچه به دستمان نرسیده است. کتابی است که باید در هر شرایط و فضایی از آن به بهترین نحو بهره ببریم. بهره بردن از آموزه‌های الهی تنها به قرآن خلاصه نمی‌شود و در حوزه ادعیه و دیگر معارف دین هدایتگر و مبین اسلام نیز باید نگاه ما نگاه کاربردی و مبتنی بر زمان حال معاصر خود باشد.

شناخت قدر انسان از جایگاه ملکوتی خود

ذبیحی با اشاره به آنکه همه‌ ما بلدیم که حدیث کساء را بخوانیم، حدیثی که با ما از منزه بودن و پاکی اهل‌بیت(ع) صحبت می‌کند اما دنیای امروز نمی‌داند که چگونه باید از این حدیث استفاده کند تصریح کرد: در حالی‌که این حدیث به بشر امروز شادی، نشاط و امید را می‌آموزد که یک خانواده چگونه می‌تواند در شرایط پر تلاطم امروز در کنار یکدیگر با همراهی، همدلی و تعامل حتی ملائک را از آسمان نازل کنند. اگر من با این نگاه شرایط را ببینم مسلم است که از معارف دینی به بهترین نحو استفاده می‌کنم.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به سفرش به هندوستان و حضور در یکی از معابد بودایی گفت: بعد از خارج شدن از این معبد، به‌ دلیل زیبایی ساختار و نحوه ارائه فرهنگ بودایی با خود گفتم که حتماً بودا انسانی خوب بوده ‌است! این همان مسئله‌ای است که ما در اماکن مذهبی خود جز در موارد معدودی کمتر به آن توجه کرده‌ایم. درحالی‌که حضور در محیط‌های مذهبی باید خود مشوق و مبلغ شور، شادی، نشاط، امید، صلح و دیگر معارفی باشد که در دین هدایتگر و مبین اسلام و ازجمله قرآن بازتابی عینی دارد و تمامی این موارد برای بشر و جامعه امروز بهترین راهنما در مسیر سپری کردن زندگی و رسیدن به تعالی و رستگاری آن است.

این پژوهشگر قرآنی با اشاره به آنکه اگر نشانه‌ها و معارف دین اسلام را با نگاه زیبایی‌شناسانه به جوانان امروز ارائه دهیم این گروه از جامعه با سرعت جذب این معارف خواهند شد و متمسک به آن به ادامه مسیر زندگی خواهند پرداخت تصریح کرد: این همان رسالتی است که رسانه‌های ما باید بر آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. توجه ویژه به معنای روزآمد شدن و نحوه استفاده کاربردی و انتقال معارف دینی به مخاطبان خاصه نسل جوان که آینده‌سازان ایران به شمار می‌رود.

وی با اشاره به خبرگزاری بین‌المللی قرآن، ایکنا که تخصصی‌ترین رسانه با محوریت کتاب آسمانی مسلمانان شناخته می‌شود که در بعد ملی و بین‌المللی فعالیت می‌کند یادآور شد: این رسانه نباید از قداست قرآن هراسی داشته باشد و برای ارائه‌ نگاه خلاقانه و زیبایی‌شناسانه معارف قرآن برای خود محدودیت‌های متعدد و مختلفی ایجاد کند. درست در نقطه مقابل اتفاقا باید با قدرت بالا در عرصه فعالیت رسانه‌ای حاضر شود تا بیش‌از پیش شاهد همراهی و همدلی جوانان با این کتاب رهایی‌بخش و انسان‌ساز باشد.

ذبیحی در پایان با اشاره به آنکه یکی از اصلی‌ترین مشکلات جوانان امروز نداشتن نقشه راه است خاطرنشان کرد: بهترین نقشه راه برای سعادت و توفیق زندگی دنیوی و اخروی برای جوانان امروز معارفی است که در قالب گنجینه‌ای ارزشمند در کتاب آسمانی مسلمانان قرار دارد. مشکل اصلی جوانان امروز ما عدم نقشه‌خوانی است. درحالی‌که مهمترین، بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین نقشه هدایت بشر یعنی قرآن را همراه خود و یا در خانه دارند؛ اما نمی‌دانند که چگونه باید در قرآن تدبر کنند. این اصلی‌ترین رسالت رسانه‌ها و فعالیت رسانه تخصصی قرآن است تا با انطباق روایت‌های رسانه‌ای خود با نگاه امروز جوان و جامعه بتواند سهمی بالا در ارائه نقشه‌ راه قرآنی به جوانان، جلب، جذب و تمسک هرچه بیشتر آن‌ها به کتاب آسمانی و هدایتگر داشته باشد.

انتهای پیام
captcha