حضور و اراده مردمی حلال همه مشکلات است
کد خبر: 4202891
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
امام جمعه موقت مشهد:

حضور و اراده مردمی حلال همه مشکلات است

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدباقر فرزانه با بیان اینکه نظام اسلامی، ریشه دارد و ریشه این نظام مردمند گفت: حلال همه مشکلات، حضور و اراده مردمی و تصمیم مردمی است. در نظام اسلامی، کشور متعلق به مردم و اصل، رضایت مردم است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدباقر فرزانه، امام جمعه موقت شهر مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدباقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد و دبیر شورای عالی حوزه‌علمیه خراسان در خطبه‌های نماز جمعه، امروز، 11 اسفندماه که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، به بیان آثار گناه پرداخت و اظهار کرد: اگر انسان آلوده به گناه باشد و خود را قانع کند، این آلوده بودن او را به فکر بازنگری نسبت به گذشته‌اش نمی‌اندازد. یکی از آثار ذکر استغفار آن است که آدمی از گناهش فراموش نمی‌کند و همیشه به یاد گناهش باقی می‌ماند و بالاخره خود را خودش را قیاس می‌کند، اما اگر کسانی دست از گناه برنداشت، آلوده بودن اجازه نمی‌دهد به پشت سر و اعمال گذشته‌اش نگاه کند و بگوید من چه کرده‌ام.

وی بیان کرد: انسان به طور طبیعی خوب باشد یا بد، دعا می‌کند، اما بدانید گناه مانع استجابت دعاست. چنانکه در دعای کمیل آمده «اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتى تَحْبِسُ الدُّعاءَ خدايا! بيامرز برايم آن گناهانى را كه دعا را باز مى‌دارند».

امام جمعه موقت مشهد گفت: مقام معظم رهبری در دیدار امام خمینی(ره) بیان کردند که بهترین دعاها چیست؟ امام خمینی(ره) دعای کمیل و مناجات شعبانیه را نام بردند. این دو دعا بسیار عجیب است. در هنگام قرآن خواندن خداوند با انسان سخن می‌گوید و هنگامی که انسان دعا می‌‎خواند، انسان با خداوند سخن می‌گوید.

وی با تأکید بر اینکه گناه نمی‌گذارد دعا استجابت شود، ادامه داد: گناه موجب حبس دعا است و به دعا اجازه پرواز نمی‌دهد. گناه موجب می شود، انسان به تدریج گمراه شود و راه برگردد، به ضلالت مبتلا شود و در تاریکی قرار گیرد. نتواند بفهمد در چه وضعیتی به سرمی‌‍‌برد. عاقبت کسانی که گناه بر روی گناه می‌کنند، چنانکه در آیه 10 سوره «روم» آمده «ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَىٰ أَنْ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِئُونَ آن گاه بدترین سرانجام، سرانجام کسانی بود که مرتکب زشتی شدند به سبب اینکه آیات خدا را تکذیب کردند و همواره آنها را به مسخره می‌گرفتند». انکار کلام خداوند، حساب و کتاب قیامت است.

فرزانه اظهار کرد: اگر انسان می‌فهمید در قبال آنچه با گناه به دست می‌آورد، چه چیز را از دست می‌‎دهد، کمترین گناه را انجام نمی‌داد. در روایات مربوط به قیامت داریم روز قیامت گناهکارترین و درست‌کارترین انسان را می‌آورند. انسان صالح دقیقه‌ای وارد بهشت می‌شود، پس از او پرسیده می‌شود آیا به یاد داری در دنیا چه سختی‌هایی داشته‌ای و او آنقدر غرق در لذت یک دقیقه در بهشت بودن است که تمام سختی‌ها را فراموش کرده است. همین‌ اتفاق در مورد انسان گناهکار که هر عملی را خواسته انجام داده و از کشتار تا اسارت و... به انجام رسانده و از آن لذت برده است، به او نیز دقیقه‌ای از جهنم چشانده می‌شود و او چیزی از آن همه لذات دنیوی در مقابل اندک عذاب جهنم به یاد نمی‌آورد.

گناه قیمت بدی دارد

وی گفت: گناه قیمت بدی دارد، لذا امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «وَاللّهِ لَوْ اءُعـْطـِيتُ الاَْقالِيـمَ السَّبـْعـَةِ بـِمَا تَحْتَ اءَفْلاكِهَا، عَلَى اءَنْ اءَعْصِىَ اللّهَ فِى نَمْلَةٍ اءَسْلُبُهَا جِلْبَ شَعِيرَةٍ مَا فَعَلْتُهُ. حديث بـه خدا سوگند! اگر اقليم‌هاى هفتگانه با آنچه در زير آسمان‌ها است به من دهند كه خداوند را با گرفتن پوست جوى از دهان مورچه‌اى نافرمانى كنم، هرگز نخواهم كرد». اگر همه عالم را به من بدهند، فقط از من بخواهند نسبت به یک مورچه ظلم کنم، این کار را انجام نخواهم داد.

توفیق استفاده از بهترین ظرفیت‌های ماه مبارک رمضان

امام جمعه موقت با اشاره به قرار داشتن در دهه پایانی ماه شعبان، بیان کرد: قدر این ماه را بدانید و برای استفاده از بهترین ظرفیت‌های ماه رمضان آماده شوید. ریشه آمادگی نیز پاک شدن از گناه است و اینکه انسان سعی کند گناه جدید مرتکب نشود.  

وی یادآور شد: بهترین عمر، آن عمری است که دو ثمره خشنودی خداوند و آمرزش پروردگار را به دنبال داشته باشد. زیرا ثمره عمر دارایی بیشتر و یا بیشترین مقام را داشتن نیست، حتی بیشترین بهره از لذت‌های حلال هم نیست بلکه بهترین ثمره عمر انسان پرونده اعمال را پاک کردن و خدا را از خود راضی کردن است. خداوند انسان را اشرف مخلوقات قرار داده و بدان علاقمند است و با بهترین استعدادها بر این مخلوق سرمایه‌گذاری کرده است چنانکه در آیه 4 سوره «تین» آمده: « لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ براستى انسان را در نيكوترين اعتدال آفريديم». 

فرزانه اظهار کرد: لذا اگر ایمان آوردیم چنانکه در آیه 6 سوره «تین» آمده است «... الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ  كسانى را كه گرويده و كارهاى شايسته كرده‌اند، كه پاداشى بى‌منت خواهند داشت». حیف است برای لذت‌های زودگذر، مقام الهی را از دست دهد، بنابراین به کمتر از خشنودی خداوند در پایان ماه مبارک رمضان رضایت ندهید. این کار شدنی است و خداوند درهای رحمت الهی را باز گذاشته است.

وی به نقل از شهید بهشتی، ادامه داد: اینکه خداوند در توبه را تا لحظه آخر زندگی باز گذاشته است، بدین معنا است که نمی‌خواهد انسان با گناه آلوده باشد و هر گناهکاری می‌تواند خود را پاک کند.

امام جمعه موقت مشهد در تفسیر آیه‌ای از قرآن به نقل از مرحوم طبری، یادآور شد: اینکه خداوند فرموده من آمرزنده‌ام و همه گناهان را می‌بخشم، و نامی از توبه نبرده است، جایز است که خداوند بدون توبه گناهان را عفو کند و اینگونه از آیه برداشت می‌کند. بنابراین از قبر و برزخ، حساب و کتاب فراموش نکنید؛ مراقب باشیم چیزی ما را غافل و مشغول به خود نکند، زیرا شیطان قوی است و از گمراه کردن ما غفلت نمی‌کند. زیرا قسم خورده و قدرت دارد.

وی در خطبه دوم نماز جمعه ضمن سفارش مردم به تقوای الهی، اظهار کرد: امروز ان‌شاءالله مردم یک‌بار دیگر با رأی دادن و حضور در پای صندوق‌‌های رأی مشت محکمی به دهان استکبار خواهند کوبید. سخنان مقام معظم رهبری کافی است برای اینکه بدانیم رأی دادن وظیفه شرعی و عینی است و امیدوارم مردم ایران باز هم حماسه بزرگی را بیافرینند.  

فرزانه بیان کرد: در اسلام اصلی به‌عنوان نقش مردم داریم. نقش مردم، هم در نظام و هم در حیات اسلام نقشی خاص است. آن اصل این است که اگر رهبری الهی (همچون پیامبر و امام علی (ع)) به حق مردم را دعوت به حرکت و بندگی خدا و علیه ظلم و مردم با وجود اینکه وظیفه دارند، جواب نداند و نیامدند، آن رهبری و آن حرکت موفق نمی‌شود، چنانکه در تاریخ اسلام، پس از رحلت پیامبر (ص)، مردم با وجود اینکه وظیفه قطعی و روشنی داشتند، نیامدند و جبهه حق پیروز نشد.

مردم تکیه‌گاه دین هستند

وی در ادامه به چند فراز از سخنان مقام معظم رهبری در این رابطه اشاره و یادآور شد: نظام اسلامی، ریشه دارد و ریشه این نظام مردمند. حلال همه مشکلات، حضور و اراده مردمی و تصمیم مردمی است. در نظام اسلامی، کشور متعلق به مردم و اصل، رضایت مردم است. وظیفه اول و اساس تکلیف ما به عنوان مسئولان، خدمت به مردم است. مردم تکیه‌گاه دین هستند و ذخیره شکست‌ناپذیر در مقابل دشمن و در دفاع از دین هستند.

امام جمعه موقت مشهد افزود: از روز ۱۲ بهمن ۵۷ تاکنون هر کجا مردم باید حضور می یافتند، به بهترین نحو حضور یافتند، لذا استکبار به هیچ یک از اهداف خود در ایران موفق نشده است. حرکت حماس و نیروهای مقاومت در منطقه از انقلاب اسلامی الهام گرفته‌اند، به طوری که با وجود چند هزار کشته و مجروح از دانش‌آموز، کودک، پیر و جوان را ببینند در حالی از همه جا آتش برسرشان آتش می‌ریزند و از ورود آب به این منطقه ممانعت می‌‌کنند.

وی ادامه داد: چنانکه اندیشمند سیاسی آمریکا گفته است آمریکا در غزه در سه جبهه شکست خورده است، نخست در انظار عمومی مطرود شده، دوم آنکه به هیچ یک از آنچه نسبت به حماس خواسته نرسیده، سوم آنکه آینده‌اش هم آینده خطرناکی است.

فرزانه گفت: این مردم تاکنون همان‌طور که تابوده‌اند، امروز هم ثابت خواهند کردند که هستند و می‌مانند، چنانکه یک کهنه‌کار امریکا می‌گوید این تیر و موشک ما به عقاب بلند پرواز انقلاب اسلامی ایران نمی‌رسد و ما قدرت شکارش را نداریم. زیرا این انقلاب با دو بال حرکت می‌کند، نخست عدالت‌خواهی که از اعتقاد به انتظار سرچشمه می‌گیرد و تا بدان عدالت نرسد، آرام نمی‌گیرد. بال دوم شهادت طلبی است و روحیه شهادت که از عاشورا گرفته‌اند. بنابراین تا عاشورا دارند، نمی‌توان آن را شکار کرد. این مردم هستند و دست از عاشورا بر نمی‌دارند.

وی با اشاره به گرفتارهای و مشکلات اقتصادی حاد مردم، ادامه داد: برخی هزینه‌ها و فشارهای مالی قابل وصف نیست. ریشه این فشارهای اقتصادی علاوه بر تحریم‌های امریکایی، به مفاسد اقتصادی‌ای بازمی‌گردد که روز به روز بیشتر می‌شود. بنابراین اگر مسئولین دیر بجنبند حرکت اقتصادی اینها بر حرکت دولت‌ها غالب خواهد شد. قصور و تقصیر برخی مسئولان در این زمینه نیز تأثیر گذار است.

امام جمعه موقت مشهد ادامه داد: وجود مشکلاتی در سبک زندگی مردم از دیگر عوامل در این راستا است. عدم علاقه به تولید و علاقه به مصرف‌گرایی، اسراف که بسیار میان مردم گسترده شده، اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی از آن جمله است.

ملت هستند و از صحنه خارج نمی شوند

وی با تأکید بر این موضوع که ملت هستند و از صحنه خارج نمی شوند، بیان کرد: اما اگر این وضعیت ادامه یابد، خطرناک است. چنانکه از پیامبر (ص) نقل شده «كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً فقر، انسان را در آستانه كفر قرار مى‌دهد.» در این مضمون ما آمده‌ایم تا به مردم ایمان بدهیم، اما اگر نان به راحتی در اختیارشان ندهیم، ایمان‌شان از آن‌ها گرفته می‌شود. اگر معیشت نباشد، اخلاق، عصمت، عفت و امید هم نخواهد بود. لذا این موضوع در اولویت است.

زندگی مسئولان کشور باید با زندگی توده مردم هم‌سطح باشد

فرزانه با طرح این پرسش که راه حل برای برون رفت از این وضعیت چیست، ادامه داد: راه حل جز اجرای عدالت چیز دیگری نیست چنانکه در سخن علی (ع) آمده « انَّ فی العَدْلِ سَعَةً ... » عدالت گنجایش خاصی دارد و آنچه می تواند آحاد ملت را راضی کند، عدالت است.

وی در مفهوم عدالت، گفت: عدالت آن است که مردم در سه چیز مساوی باشند، نخست آنکه اگر در کشورها امکانات و ظرفیت‌هایی وجود دارد، همه به یکسان از آن بهره‌مند باشند و فرصت‌هایی همچون امکانات مادی و آموزشی باید به گونه‌ای مطرح شوند که همه مردم بتوانند از آن استفاده کنند. دوم آنکه هرکس جرمی مرتکب شد، مطابق با جرمش، باید جریمه شود. سوم آنکه همه مردم در برابر مقررات مساوی هستند و هیچ کس حق ندارد قانون را نادیده بگیرد.  

امام جمعه موقت مشهد گفت: راه حل دوم در رفع مشکلات مردم پایبندی به این اصلی است که نباید از آن عدول کرد و آن اینکه زندگی مسئولان کشور باید با زندگی توده مردم هم‌سطح باشد ‌و زیست مردمی داشته باشند. تجربه تلخی که مردم از انتصاب برخی مسئولان و اقداماتی که فرزندانشان مرتکب شدند، عامل سومی در این ماجراست.

انتهای پیام
captcha