آیت‌الله امامی کاشانی درگذشت + زندگینامه
کد خبر: 4203173
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۷

آیت‌الله امامی کاشانی درگذشت + زندگینامه

آیت‌الله محمد امامی کاشانی، نماینده مجلس خبرگان رهبری ساعتی پیش در منزل به علت ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

محمد امامی کاشانی نماینده مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله محمد امامی کاشانی، نماینده مجلس خبرگان رهبری ساعتی پیش در منزل به علت ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

وی متولد ۱۰ مهر ۱۳۱۰ بود و ریاست مدرسه عالی شهید مطهری را نیز بر عهده داشت.

آیت‌الله محمد امامی کاشانی در ۱۰ مهرماه ۱۳۱۰ شمسی در محله کلهر کاشان به دنیا آمد؛ پدرش میرزا ابوترابِ امام‌جمعه، امام‌جمعه کاشان بود. به گفته وی اجدادش اقامه نماز جمعه کاشان را بر عهده داشتند.

آیت‌الله امامی کاشانی از سال ۱۳۱۷ تحصیلات ابتدایی را آغاز کرد و در سال ۱۳۲۳ وارد حوزه علمیه کاشان شد و ادبیات عرب را نزد آیت‌الله راستی فراگرفت.

در سال ۱۳۲۸ ش با سفارش آیت‌الله یثربی به مدرسه سپه‌سالار تهران رفت ولی بیشتر از دو ماه در آنجا نماند سپس با نامه‌ای که پدرش برای آیت‌الله بروجردی نوشته بود، به قم رفت و در مدرسه فیضیه با محمدرضا مهدوی کنی هم حجره‌ شد.

امامی کاشانی دروس مقدمات و سطح را نزد موسی صدر، مهدی حائزی، محمد صدوقی، سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، مجاهدی تبریزی و علی مشکینی فراگرفت و در دروس شیخ مرتضی حائزی و میرزا جواد تبریزی نیز شرکت می‌کرد. او در ۲۳ سالگی در درس خارج فقه و اصول امام خمینی و محقق داماد شرکت می‌کرد و دروس فلسفه و عرفان را نزد علامه طباطبایی و سید ابوالحسن رفیعی فراگرفت. در سال ۱۳۴۰ در مدارس علمیه تهران مشغول تدریس دروس سطح شد. در سال ۱۳۴۳ سفر کوتاهی به نجف داشت و در دروس سید محمدحسین حکیم و آیت‌الله خویی نیز شرکت کرد.

آیت‌الله امامی کاشانی در سال ۱۳۵۸ با همکاری جمعی از جوانان، انجمن اسلامی دانش‌آموزان را تأسیس کرد و در سال ۱۳۵۹ با تشکیل اولین دوره مجلس شورای اسلامی، به نمایندگی از مردم کاشان وارد مجلس شد. او همچنین اولین رئیس دیوان عدالت اداری ایران بود که در سال ۱۳۶۱ فعالیتش را آغاز کرد.

آیت‌الله امامی کاشانی با حکم امام خمینی(ره) از اعضای هیئت بازنگری قانون اساسی ایران در سال ۱۳۶۸ بود. امام خمینی(ره) در سال ۱۳۶۲ آیت‌الله امام کاشانی را به‌عنوان عضو شورای نگهبان منصوب کرد و تا سال ۱۳۷۸ در عضویت این شورا بود. همچنین او از سال ۱۳۶۲ ش تا ۱۳۹۷ ش به‌عنوان نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان حضور داشت.

آیت‌الله امامی کاشانی در سال ۱۳۶۱ ش به‌حکم امام خمینی (ره) به‌عنوان تولیت مدرسه‌ عالی شهید مطهری سپه‌سالار سابق  منصوب شد. آیت‌الله امامی کاشانی برای این مدرسه، شعبه‌هایی در شهرهای یزد، مشهد و اهواز راه‌اندازی کرد. وی از سال ۱۳۶۰ تا سال ۱۳۹۷ سمت امام‌جمعه تهران را بر عهده داشت.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Sweden
|
۱۴۰۲/۱۲/۱۲ - ۲۳:۱۳
0
1
خدا ایشان را رحمت کند، انسانی شریف و باتقوا بودند. و از حامیان صادق انقلاب
captcha