به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجتالاسلام والمسلمین حجت گنابادینژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی و جانشین رئیس ستاد قرارگاه خدمات سفر استان در مراسم آغاز به کار قرارگاه عملیاتی مرکزی خدمات سفر زائران خراسان رضوی که امروز ۱۶ اسفندماه، در محل اداره کل حمل و نقل جادهای برگزار شد، اظهار کرد: مهمترین و اصلیترین موضوع از مسائل مربوط به زائران در نوروز که باید همگی بدان توجه داشته باشیم، گنج بزرگ زیارت است که به عنوان یک ثروت و سرمایه برای ما مشهدیها، خراسانیها، ایرانیها، شیعیان و آزادگان عالم فراهم و توفیق خدمت و میزبانی آن نصیب ما شده است.
وی بیان کرد: گذشتگان ما با آداب، سنتها و آیینها، جریان میزبانی و خدمت به زائران را به عنوان یک سنت حسنه پایهگذاری کردند و ما امروز توفیق صیانت و تدام از آن آیینها را داریم و متناسب با نیازها و عرصهها باید در ارتقای کمی و کیفی آنها بکوشیم.
گنابادینژاد در رابطه با نوروز امسال گفت: امسال طولانی بودن دوره خدمت مطرح است، زیرا تمام دوره نوروز 1403 همزمان با ماه مبارک رمضان است و ما پیشبینی 4 مرحله و 4 دوره پر حضور را از سوی زائران حضرت رضا (ع) داریم. دوره مقدماتی از 15 اسفند شروع شده و تا اول ماه رمضان ادامه خواهد داشت، مرحله دوم مقارن با سال تحویل و شروع سال جدید است، مرحله سوم شبهای قدر و مرحله چهارم تعطیلات عید سعید فطر است.
وی بیان کرد: از تمامی فرمانداران و مسئولان کمیتهها و دستگاههای مسئول تقاضامندیم تدبیر کنند که آمادگی برای خدمترسانی در این دوره طولانی فراهم شود. نزدیک به 40 روز سازماندهی کار آسانی نیست و با محدودیتهای نیرو و امکانات، تلاش مضاعف و تدبیر متفاوتی را میطلبد که با عشق و علاقه همگی به محضر حضرت رضا(ع) ممکن میشود.
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با اشاره به شناسایی نزدیک به 100 مسئله در شهر و استان گفت: تا به امروز حدود 50 درصد از شبکه مسائل محقق و عملیاتی شده و امیدواریم بتوانیم تا پایان دوره مأموریت 100 درصد مجموعه مسائل را محقق کنیم.
وی به دو موضوع حائز اهمیت در میان شبکه مسائل تأکید و بیان کرد: کمیته حوزه امنیتی و انتظامی، کمیته اسکان و کمیته بهداشت و درمان بیشترین مسائل را دارند و ضمن خدا قوت به مسئولان و دستگاههای عضو این کمیتهها امیدواریم با پیشبینی و راهبری مناسب و بههنگام، جریان خدمتگزاری خوب برای زائران حضرت رضا(ع) فراهم شود.
گنابادینژاد با اشاره به اهمیت و توجه به اولویتها افزود: نخست موضوع حملونقل با تأکید بر مسئله تأمین رفتو برگشت و تحقق و پیادهسازی جریان فروش بلیط رفت و برگشت از تمامی مبادی زائر فرست که از سال گذشته با حمایت وزیر راه و شهرسازی و سازمان حمل و نقل و راهداری کشور اجرایی شد و امیدواریم امسال بهطور کامل محقق شود تا از این جهت موجب نارضایتی از سوی زائران نشود.
وی اهتمام حداکثری به مجموعه خدمات جادهای را محور دوم اولویتها دانست و گفت: مسائل جادهها در جلسات تخصصی کمیتهها مورد بررسی قرار گرفته و با اهتمامی که امروز از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت گرفته است، امیدواریم شاهد آثار و برکات این توجه و اهتمام در ارتقای وضعیت جادههای منتهی به مشهد (بهویژه سه راه اصلی که نیازمند تحول است) باشیم.
گنابادینژاد ادامه داد: موضوع ایمنی در جادهها از اولویتهای این محور است که با تلاش همکاران در هلال احمر، پلیس راه و بهداشت و درمان و خدمات راهدارخانهها امیدواریم از این جهت هم شرایط بهتری را داشته باشیم. از دیگر اولویتها، موضوع اسکان است که در آن سه اولویت ویژه داشتیم، آمادهسازی تمام ظرفیت اسکان اعم از دائم، موقت و اضطراری با توجه به تجارب قبلی و رعایت نقاط ضعف و قوتی که شناسایی و ثبت و ضبط شده بود. اطلاعرسانی و راهنمایی ظرفیتهای اسکان، اولویت بعدی این حوزه است، همچنین مدیریت و راهبری مسئله اسکان است.
جانشین رئیس ستاد قرارگاه خدمات سفر خراسان رضوی درباره موضوع تنظیم بازار بیان کرد: با سه اولویت تأمین کالاهای مورد نیاز، بهویژه نان و آرد و ارزاق عمومی که به طور طبیعی مورد مصرف زائران و شهروندان است. بنا بر تأکید استاندار موضوع شناسایی کالاها و خدماتی که از سوی زائران مورد استفاده قرار میگیرد، اولویت بعدی بوده است. نباید کالا و خدماتی که مورد استفاده زائر است، به لحاظ قیمت بلاتکلیف باشد که در کمیته تنظیم بازار مورد پیگیری و تحقق واقع خواهد شد، بنابراین ارتقای هدفمند، مؤثر و مستمر در جریان نظارت در تنظیم بازار از اولویتهای ما در این حوزه است.
وی ادامه داد: در حوزه امداد و نجات جادهای و هم در حوزه بهداشت و درمان با تأکید بر استقرار همه تیمهای مورد نیاز اعم از آمبولانس، پایگاه امداد و نجات و فوریتها، تجهیزات و بهویژه دارو تمرکز کردهایم، از دیگر اولویتها که با تقارن ماه مبارک رمضان و موضوع نوروز اهمیت دارد، حوزه خدمات فرهنگی اجتماعی است و امیدواریم مجموعه پیشبینیهایی که مسئولیت قرارگاه خدمات فرهنگی زائر بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته است، شاهد ارتقای خدمات فرهنگی باشیم، نخست پیشبینی برگزاری و اجرای سفرههای افطاری ساده و مراسم ترتیلخوانی قرآن در 30 روز ماه رمضان در خیابانهای منتهی به حرم مطهر رضوی است، همچنین پیشبینی خدمات کتابخانههای سیار در سطح گسترده در مشهد و جادههای منتهی به مشهد را تدارک دیدهایم.
گنابادینژاد با اشاره به گستردگی وظایف و مسئولیت کمیته خدمات شهری مشهد تصریح کرد: حقیقتا فهرست مفصلی از خدمات در عرصههای مختلف را در تمامی دورهها بهصورت جانانه و با عشق و علاقه به زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) عهدهدار هستند.
وی افزود: این کمیته تأمین پارکینگها، تأمین سرویس بهداشتی، راهنمای زائر و نظارت بر شبکه حمل و نقل درون شهری، بهویژه تاکسیها را در اولویت قرار داده است، زیرا یکی از مسائلی که نتوانستهایم رضایتمندی مورد انتظار زائران را به دست آوریم تنوع خدمات در حوزه حمل و نقل شهری بوده است و از آنجایی که مسئولیت تاکسیهای اینترنتی بر عهده وزارت صمت قرار دارد و مسئولیت کنترل و نظارت در شهرها به عهده شهرداریهاست، امیدواریم از این جهت هم شرایط خوبی را شاهد باشیم.
جانشین رئیس ستاد قرارگاه خدمات سفر استان گفت: مسئولیت کارگروه ملی زیارت به ریاست رئیس جمهور نشان از اهتمام ایشان به مسئله زیارت دارد و از مصوبات هیئت وزیران آن که تمام مصوبات کارگروه ملی زیارت به منزله مصوبه هیئت وزیران خواهد بود و از جمله آن تمام نیازهای مربوط به مناسبتهایی چون نوروز و دهه پایانی صفر به عنوان مصوبات دائمی تصویب و اجرا شد و این اتفاق بزرگی است که نیاز دارد دستگاهها اهتمام لازم را در جهت اجرایی شدن پشتیبانیهای مورد انتظار از سوی دستگاههای ملی در پیکهای زیارتی را داشته باشند.
انتهای پیام