جشنواره مسجدی‌ میوه‌های خوبی دارد
کد خبر: 4203990
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۴
مهدی مقدم:

جشنواره مسجدی‌ میوه‌های خوبی دارد

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: جشنواره‌ای که در مسجد برنامه‌ریزی شود به طور قطع ثمرات و میوه‌های خوبی دارد.

تئاتر شبستان

مهدی مقدم، معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد کشور در گفت‌وگو با ایکنا گفت: جشنواره فرهنگی هنری می‌تواند در ادامه اتفاق‌هایی است که در مسجد دنبال می‌شود. دهه ۶۰ دورانی را سپری کردیم که در آن به معنی واقعی کلمه مسجد یک نهاد فرهنگی پویا و فعال بود و به مرور از مدار خود خارج شد و از محتوای غنی مساجد کاسته شد.

وی افزود: در مسجد مردم و مخاطب عمومی جامعه فعایت‌های فرهنگی استفاده می‌کرد و یا فعالیت‌های فرهنگی را به دیگران ارائه می‌داد و این نقش‌ها و کنش‌های اجتماعی در مسجد اتفاق می‌افتاد. جشنواره تئاتر شبستان می‌خواهد تصویری را برای آینده مسجد ترسیم کند که در آن مسجد محور محله است و در حوزه‌های فرهنگی و هنری کنشگری می‌کند نقش دارد و با مخاطبان متنوع خود مرتبط می‌شود تا بتواند تکالیف اجتماعی خود را گسترش دهد و تکمیل کند.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور همچنین در رابطه با جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد و جشنواره تئاتر شبستان بیان کرد: اساساً جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد برای حوزه هنری است و در شناسایی استعدادها، جهت‌گیری، محتوا و فرم یک جشنواره موفق محسوب می‌شود چرا که اگر موفق نبود جشنواره‌ای هم ادامه نداشت. جشنواره شبستان در همکاری و تقویت جشنواره بچه‌های مسجد است و مطلقا رقیب این جشنواره نیست و این دو جشنواره در یک نقطه کانونی از میان بخش‌های مختلف موضوع فعالیت متمرکز هستند و آن مکان مسجد است.

مقدم ادامه داد: جشنواره تئاتر شبستان یک رویداد فرهنگی و هنری است که در محل مسجد رخ می‌دهد و به یاری خدا در آینده نزدیک صرفاً بچه‌های مسجد در آن فعالیت می‌کنند به دلیل که می‌خواهیم هنرمندان کف جامعه را که در محلات شاید با هیچ موسسه فرهنگی مرتبط نیستند شناسایی کنیم. می‌خواهیم با استفاده از فضای قدسی و ملکوتی مسجد که یک نهاد الهی است بتوانیم این هنرمندان را شناسایی کنیم و به میزان وسع خودمان در آموزش و توانمندسازی آنها تلاش کنیم و اینطور مشخص شود که جشنواره شبستان جشنواره مذهبی‌ها و یا قشر خاصی نیست بلکه جشنواره مسجدی‌ها است.

وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر شبستان محملی است برای همه افرادی که به مسجد می‌آیند تصریح کرد: در جامعه افراد بسیاری اهل مسجد هستند. این نکته کاملاً مستند است. برای مثال در ایام ماه مبارک، این امر را به خوبی شاهد هستیم یا در ایام هشت سال جنگ تحمیلی مسجد محلی برای اعزام رزمندگان بود. بنابراین جشنواره‌ای که در مسجد اتفاق بیفتد به طور قطع ثمرات خوبی خواهد داشت و میوه‌های خوبی دارد.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در مورد مضامین جشنواره تئاتر شبستان نیز عنوان کرد: هر مضمون خوبی می‌تواند محتوای تئاتر شبستان باشد و طبق فرمایش مقام معظم رهبری مسجد محل همه خوبی‌ها است تئاتر مسجد هم همینطور خواهد بود که با هر محتوای خوبی می‌تواند در مسجد اجرا شود.

مقدم در رابطه با دغدغه فعالان و مجریان برگزاری جشنواره در رابطه با استمرار این رویداد فرهنگی و اجتماعی گفت: مثل هر موضوع دیگری این رویداد نیز می‌تواند دستخوش تغییرات و حتی بود و نبود و هستی خود شود اما با این رکوردی که در این دوره ثبت شد بسیار خوشبین هستم که در سال‌های آینده گروه‌های مسجدی پا به کار نخواهند گذاشت که این عَلَم بخوابد و در سال‌های آینده با نقش آفرینی و تلاش و کوشش خودشان این حرکت را استمرار می‌دهند.

مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد با بیان اینکه در این مدت بیش از 130 اثر توسط هنرمندان مسجدی اجرا می‌شود، بیان کرد: تمایز اصلی تئاتر مسجدی این است که در میان مردم است و مخاطب‌گریز نیست. بعد از سال‌ها هنرمندان مساجد سخنان رهبر انقلاب را عملی و اجرایی می‌کنند که فرمودند تئاتر باید در خدمت فرهنگ و اعتقاد باشد و امیدوارم با این کار لبخند رضایتی بر لبان رهبری عزیزمان بنشانیم.

وی در پایان از راهیابی سه اثر از آثار جشنواره تئاتر شبستان به جشنواره صاحبدلان خبر داد.     

یادآوری می‌شود؛ «نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان» به همت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور  تا 18 اسفندماه با شعار «مسجد، تئاتر، آگاهی» در سطح مساجد تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha