بخشندگی خداوند؛ بزرگترین امید برای پیشرفت + فیلم
کد خبر: 4206038
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۵
باران حکمت/ 23

بخشندگی خداوند؛ بزرگترین امید برای پیشرفت + فیلم

محسن اسماعیلی در قسمت بیست و سوم درس‌گفتار «باران حکمت» گفت: انسان نیازمند خدایی مهربان و بخشنده است نه خدایی خشن و صرفاً منتقم؛ هرچند که خداوند به موقع خودش، انتقام هم می‌گیرد اما خداوند مهربان است لذا خطاهای گذشته ما را می‌بخشد و این بزرگترین امید برای پیشرفت است.

نهج‌البلاغه متن سخنانی است که ۱۴۰۰ سال قبل بر زبان امیرالمومنین علی(ع) جاری شده است و هر چه از تاریخ صدور آن فاصله می‌گیریم چون گنجینه‌ای گرانبها، ارزش و درخشش بیشتری پیدا می‌کند و عجیب اینکه قدمت این بیانات از به‌روز بودن و کاربردی بودن آنها کم نکرده است؛ گویی همین روزها حکیمی بر فراز منبر رفته برای انسان امروز سخن گفته است.
 
محسن اسماعیلی؛ استاد حقوق دانشگاه تهران که سال‌ها به پژوهش در نهج‌البلاغه مشغول بوده است، در درس‌گفتارهایی که به مناسبت ماه مبارک رمضان، تولید شده است به بیان نکات پندآموز و حکیمانه از نهج‌البلاغه و برای زندگی امروز پرداخته است.
 
فیلم و متن قسمت بیست و سوم این درس‌گفتار در ادامه می‌آید.
 
 
 
وصیت انسان‌ساز حضرت علی(ع) در بستر شهادت را بازخوانی می‌کردیم. کدام وصیت را؟ آن وصیتی که سید رضی با عنوان خطبه صد و چهل و نهم نهج‌البلاغه برای ما به یادگار گذاشته است. حضرت علی(ع) در آنجا، ما را به توحید و عمل به سیره پیامبر(ص) دعوت کرد و اینکه چقدر سبک زندگی ما با سبک زندگی رسول خدا شبهات دارد؟ فرمود به هر اندازه که توان دارید در راه توحید ناب و عمل به سیره پیامبر(ص) عمل کنید که در اینصورت اگر نقصی هم داشته باشید به دست پروردگار برطرف خواهد شد.
 
حضرت علی(ص) سپس سه سرمایه بزرگ مسلمانان شامل رَبٌّ رحيمٌ، و دِينٌ قَويمٌ، و إمامٌ عَليمٌ را نام بردند. انسان و جامعه انسانی برای خوشبختی بیش از این سه مورد، چیز دیگری نیاز ندارد. انسان نیازمند خدایی مهربان و بخشنده است نه خدایی خشن و صرفاً منتقم؛ هرچند که خداوند به موقع خودش، انتقام هم می‌گیرد اما خداوند مهربان است لذا خطاهای گذشته ما را می‌بخشد و این بزرگترین امید برای پیشرفت است.
 
همچنین حضرت علی(ع) فرمود شما آئینی استوار و متین دارید. اسلام بسیار زیبا و دلنشین است. مورد سوم مسئولان و کارگزارانی دانا و متخصص هستند که اگر این سه چیز با هم باشند سعادت ما حتمی است. 

 

انتهای پیام
captcha