فعالیت‌های قوای سه‌گانه باید برگرفته از قرآن باشد
کد خبر: 4206984
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۴
سیدمصطفی میرسلیم:

فعالیت‌های قوای سه‌گانه باید برگرفته از قرآن باشد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه برنامه زندگی فردی و اجتماعی باید متأثر از قرآن باشد، گفت: بنابراین فعالیت‌های دولت، دستگاه قضا، قوه مقننه و سایر نهادهای حاکمیتی تماما باید برگرفته از قرآن باشد و با این دیدگاه کار کنند.

سیدمصطفی میرسلیم

سید مصطفی میرسلیم، عضو کمیسیون اصل 90 مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جریان بازدید از سی و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با حضور در غرفه ایکنا درباره اهمیت توجه به قرآن به مثابه کتاب زندگی و اداره امور کشور در عرصه حکمرانی، گفت: عظمت قرآن به اندازه‌ای است که باید بسیار کوشش کنیم تا شاگرد عظمت قرآن شویم. ابعاد و وجهه‌های مختلفی از فعالیت‌ها در زمینه قرآنی انجام می گیرد. یک وجه واضح آن وجه هنری است که کارهای هنری ارزشمند و جذابی از گذشته تا کنون در زمینه خطاطی، کاشی‌کاری و ... صورت گرفته است.

وی ادامه داد: اخیرا در کارهای قرآنی هنرهای نوین به صحنه آمده است و جلوه های جدیدی به کارهای قرآنی داده است. فردی که عاشق قرآن است و هنرمند نیز هست، سعی می‌کند تا از هنر خود در تبیین مصادیق قرآن استفاده کند.

میرسلیم با اشاره به وجه ادبی و فرهنگی در عرصه قرآنی، اضافه کرد: افسوس می‌خورم که در این زمینه نتوانستیم کارهای بزرگی انجام دهیم. ترجمه‌های قرآنی تعدادشان کم نیست و کارهای خوبی انجام شده است اما اگر بخواهیم با ترجمه های برخی از کتب دینی مقایسه کنیم خواهیم دید که ما خیلی ضعیف هستیم.

وی با اشاره به اینکه ما شاهد ده‌ها ترجمه فارسی و خوب قرآنی هستیم، بیان کرد: در گذشته در برخی از ترجمه‌ها اشکال و خلل‌هایی شاهد بودیم اما اکنون در ترجمه‌ها دقت بیشتری می‌شود و مترجمان سعی کردند با بکارگیری ترجمه‌های سهل و آسان، مفاهیم قرآن را به ذهن مخاطبان برسانند اما هنوز جای کار دارد و باید این ترجمه‌ها به سایر زبان‌های رایج دنیا صورت گیرد.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس تصریح کرد: از لحاظ معارفی نیز کارهای مهمی در حوزه قرآن انجام گرفته و باید صورت گیرد. در واقع دنیای گسترده‌ای از فعالیت در حوزه قرآن در حال انجام است اما خوب است که در دانشکده‌های قرآنی به ویژه در این زمینه برنامه‌ریزی دقیق انجام شود تا شاهد رشد خوبی در زمینه علوم قرآنی باشیم.

میرسلیم با بیان اینکه موضوع دیگر مسئله فناوری است، گفت: از این لحاظ ابزارهایی در دست داریم که در  رشد فعالیت های قرآنی بسیار کمک‌کننده است. در این چند سال اخیر در نمایشگاه‌های قرآن (که اولین آن در سال 1372 بود ) شاهد رشد این فناوری‌های نوین در زمینه فرهنگ قرآنی بودیم به طوری که پرداختن به قرآن و استفاده از ترجمه‌های قرآنی، معارف، تفاسیر و علوم قرآنی را برای محققان و عموم مردم و علاقه‌مندان به قرآن آسان کرده است. انشاءالله تقویت این زمینه ها بتواند موجب رشد معارف قرآنی بین مردم شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: موضوع استفاده از قرآن به عنوان کتاب زندگی حائز اهمیت است. ما روزی موفق می‌شویم و به پیشرفت خواهیم رسید که برای برنامه ریزی، ارائه طرح‌ها، اجرا، خلاقیت‌ها و برای کوشش‌های روزمره، سند قرآنی داشته باشیم. یعنی چگونه از قرآن برای زندگی استفاده کنیم. مواجهه ما به قرآن از این لحاظ کم بوده است و باید این نوع مواجهه و مراجعه تقویت شود.

وی در پایان با تأکید بر اینکه برنامه زندگی فردی و اجتماعی باید متأثر از قرآن باشد، گفت: بنابراین فعالیت‌های دولت، دستگاه قضا، قوه مقننه و سایر نهادهای حاکمیتی تماما باید برگرفته از قرآن باشد و با این دیدگاه کار کنند و مجموعه فعالیت‌ها با الهام از آیات قرآن و استفاده از تجربه افرادی باشد که توانسته‌اند آیات قرآن را در زندگی پیاده کنند، شکل گرفته و طراحی و اجرا شود.

یادآور می شود، سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار می‌خوانمت تا 14 فرروردین ماه از ساعت  17 تا 24 در مصلای امام خمینی(ره) پذیرای علاقه‌مندان است.

انتهای پیام
captcha