نمایشگاه قرآن ملایر نیازمند تبلیغات و اطلاع‌رسانی بیشتر
کد خبر: 4207801
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰

نمایشگاه قرآن ملایر نیازمند تبلیغات و اطلاع‌رسانی بیشتر

هفتمین نمایشگاه قرآن و عترت همدان با 22 غرفه و عرضه بیش از ده هزار جلد کتب قرآنی، ادعیه و کتب دیگر در حال برگزاری است، نقطه نظرات چندین غرفه دار و بازدیدکنندگان تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود که اغلب بر این نظر هستند که استقبال نسبتا کم از نمایشگاه به اطلاع رسانی محدود باز می‌گردد.

نمایشگاه قرآن ملایرامسال هفتمین نمایشگاه قرآن و عترت استان همدان همزمان با سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) در سرای فرهنگ و هنر شهرستان ملایر گشایش یافت.

این نمایشگاه با 22 غرفه و عرضه بیش از ده هزار جلد کتب قرآنی، ادعیه و کتب دیگر برپا شده است، قرار است این نمایشگاه تا 13 فرودین‌ماه برای بازدید عموم دایر باشد که در صورت استقبال بیشتر امکان تمدید این نمایشگاه  وجود دارد.

در پنجمین روز از برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت استان سری به نمایشگاه قرآن کریم استان همدان زدیم و نظرات مسئولان برگزار کننده، جمعی از بازدید کنندگان و تعدادی از غرفه‌داران را در مورد برگزاری این نمایشگاه جویا شدیم.

فرشاد کشاورزیان، مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه هفتمین نمایشگاه قرآن و عترت همدان به میزبانی شهرستان ملایر و با حضور 22 ناشر با بیش از ده هزار جلد کتاب طی یک هفته در سرای فرهنگ و هنر شهرداری ملایر در حال برگزاری است، به حضور ناشرانی از استان‌های قم، تهران و همدان در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: ناشران از حضور در نمایشگاه رضایت خوبی داشتند ضمن اینکه ما نیز متقابلا از حضور ناشران در این نمایشگاه تقدیر و تشکر را داریم.

وی با اشاره به اینکه انتظار بازدید بیشتری از سوی مردم از نمایشگاه قرآن و عترت داشتیم اما در حد معمول خود خوب بود، افزود: البته همزمانی عید نوروز و ماه رمضان در کمبود بازدیدها تا حدی مؤثر بود، اگر این نمایشگاه در زمان فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها برگزار می‌شد بی‌شک استقبال بسیار بالایی از نمایشگاه با حضور دانش آموزان و دانشجویان داشتیم.

کشاورزیان به برنامه‌های جانبی این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: طی 5 روز از برگزاری نمایشگاه، کرسی‌های تلاوت قرآن در این نمایشگاه برگزار شد، همچنین غرفه نقاشی کودک، غرفه حامی یابی برای ایتام، ایستگاه هنرمندان با ارائه هنرهای تجسمی و خوشنویسی و نقاشی، نمایشگاه عکس غزه، غرفه ایثار و شهادت، غرفه فرهنگی و تخصصی توسط حوزه علمیه سامن و پخش آنلاین موضوعات مطرح شده از فضای مجازی و... برنامه‌های خوبی را در طول 5 روز گذشته ارائه دادند و این نمایشگاه تجربه معنوی خوبی برای شهرستان ملایر است.

رئیس اداره ارشاد ملایر با اشاره به اینکه این نمایشگاه با نگاه عدالت محور در راستای شعار دولت سیزدهم مبنی بر عدالت فرهنگی در حوزه فرهنگ و هنر و توجه به همه نقاط استان برگزار شده است، گفت: هر کس به مدد الهی قدمی برای قرآن بردارد حتما خیر و برکت و آن را در زندگی خواهد دید.

خانواده‌ها از این فضای قرآنی بهره ببرند

علی ابوالفتحی نادر، نماینده ناشران شرکت کننده در هفتمین نمایشگاه قرآن و عترت استان همدان بیان کرد: برگزاری این نمایشگاه فرصت خوبی برای مردم فراهم کرد تا کتاب‌های مورد نیاز خود را سفارش داده و از تخفیف نمایشگاهی بهره‌مند شوند.

وی یادآور شد: اساتید و نویسندگان نیز می‌توانند با حضور در نمایشگاه در زمینه توزیع و چاپ کتاب‌های خود با ناشران مشورت کرده و نشست برگزار کنند و از تخفیف 10 تا 20 درصدی نمایشگاهی استفاده کنند، بیشتر کتاب‌های عرضه شده در این نمایشگاه در زمینه قرآن و عترت شامل ترجمه‌های جدید قرآن، کتاب‌های چاپ جدید در زمینه‌های قرآنی، کودک و نوجوان، بازی‌های فکری، محصولات آموزشی و سرگرمی‌های مفید است.

این ناشر همدانی از خانواده‌ها دعوت کرد از این محیط قرآنی ایجاد شده، استفاده کرده و همراه فرزندان خود در حاشیه بازدید از نمایشگاه، سری هم به غرفه بازی‌های فکری بزنند، این بازی‌ها برای رشد ذهنی کودکان مفید است.

ابوالفتحی با تأکيد بر اینکه در مسئله قرآن و فرهنگ کسی بی‌طرف نیست و هر شهروند و ارگانی باید از توانایی خود برای تقویت این موضوع استفاده کند، تصریح کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی سبب آشنایی با خط های مختلف قرآن، تفسیرهای مختلف و صنایع دستی قرآنی می‌شود و می‌تواند برای مردم به ویژه کودکان و دانش آموزان الهام بخش باشد.

وی با بیان اینکه حوزه چاپ و نشر مردمی‌تر از حوزه‌های دیگر است، ابراز کرد: تنها خواسته فعالان حوزه چاپ و نشر، اجرای اصل 44 قانون اساسی در عرصه فرهنگ و هنر و واگذاری امور به بخش خصوصی است.

این ناشر همدانی بیان کرد: مشکلات ناشران جدای از مشکلات سایر افراد جامعه نیست، گرانی کاغذ و هزینه‌های بالای کارگران چاپ‌خانه را از جمله مهم‌ترین مشکلات چاپخانه‌ها برشمرد و افزود: برای همه این مشکلات با خرد جمعی می‌توان راهکار پیدا کرد، بنابراین اگر دولت مشارکت مردم را جلب و ایده‌یابی کند، ایده‌ها توسط مردم اجرا خواهد شد.

ضرورت آشنایی نسل کودک و نوجوان با مفاهیم اصیل قرآنی

فاطمه ابوالفتحی، دانشجو معلم و از بازديدکنندگان در غرفه نماینده ناشران در نمایشگاه قرآنی ملایر، اظهار کرد: سعی کردیم که در غرفه برپا شده خود نمایشگاه همه رده‌های سنی را مد نظر داشته باشیم و کتب، محتوا و محصولات مختص کودکانی را که به همراه والدین خود برای بازدید از این نمایشگاه مراجعه می‌کنند ارائه دهیم.

وی با اشاره به اینکه در کنار پدرش  درغرفه بازی های فکری مفید را برای کودکان و نوجوانان در این نمایشگاه حضور یافته است، افزود: با توجه به اینکه مخاطبان من بیشتر کودک و نوجوانان هستند انتظار می‌رفت که برنامه‌های متنوع قرآنی بیشتری برای کودکان و نوجوانان در این نمایشگاه در نظر گرفته شود که این برنامه‌ها می‌توانست مستمر و در مؤسسات، خانه‌های قرآن و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد ادامه پیدا کند.

ابوالفتحی یکی از خلاءهای امروز را در حوزه قرآنی برای رده سنی کودک و نوجوان عدم آشنایی این نسل با مفاهیم اصیل قرآنی دانست و تصریح کرد: نسل امروز قرآن و متن آن را می‌‎بیند اما باید بطن قرآن به صورت تفسیر با ارائه محتوای مناسب سن کودک و نوجوان شرح داده شود و چه بستری بهتر از نمایشگاه قرآن که می‌تواند این فضا را فراهم کند.

وی با بیان اینکه در این زمینه حتی جلسات ده دقیقه‌ای هم می‌توان برای کودکان و نوجوانان در نمایشگاه داشت، یادآور شد: در این زمینه نیازمند گفتمان‌سازی برای نسل امروز هستیم.

ابوالفتحی با بیان اینکه در غرفه سرگرمی‌های مفید محصولات متنوعی با توجه به نیاز روحی کودک و نوجوان ارائه شد، افزود: با توجه به اینکه ما به شبکه توزیع وصل هستیم بازدیدکنندگان هر کتابی مد نظر دارند درخواست کنند  که ما برای آنها ارسال می‌کنیم.

نمایشگاه قرآن حال و هوای معنوی در ملایر ایجاد کرد

خانم حسینی بانوی ملایری که به همراه دختر نوجوان و نوه 4 ساله‌اش از نمایشگاه قرآن ملایر بازدید داشته فضای نمایشگاه را بسیار عالی توصیف کرد و گفت: برای من بسیار جالب بود که در چنین فضایی قرا گرفته‌ام و بسیار خوشحالم که این حال و هوای معنوی در ملایر ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه قرار گرفتن در چنین فضاهایی روح معنویت را در جامعه زنده می‌کند، افزود: از محصولات فرهنگی، کتب دینی و قرآنی خریداری کردم، در شهرهای مذهبی مثل قم و مشهد دنبال این کتب بودم که در اینجا آنچه نیاز داشتم موجود بود و از مسئولان برگزاری نمایشگاه تشکر می‌کنم.

حجت‌الاسلام احمد چهاردولی، عضو شورا و رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهرملایر نیز با اشاره به بازدید خود از غرفه‌های مختلف نمایشگاه، اظهار کرد: برای اولین بار است که در سرای فرهنگ و هنر طی دو سال گذشته نمایشگاهی با موضوع قرآن برپا شده است، با بازدیدی که از غرفه‌ها داشتم رعایت محتوای قرآنی را در نمایشگاه شاهد بودم.

وی  با بیان اینکه بیشترین گلایه غرفه‌داران از کمبود تبلیغات و اطلاع‌رسانی محدود بود گفت: در واقع انتظاری که برخی غرفه داران داشتند برآورده نشد که البته برخی مسائل و شرایط زمانی نیز در این امر دخیل بود.

چهاردولی با بیان اینکه برخی نهادها در اطلاع رسانی و تبلیغات برای نمایشگاه تا حدودی کم کاری کردند، تصریح کرد: اگر زمان نمایشگاه تمدید شود مخاطبان بیشتری از جمله قشر دانش آموزان از این نمایشگاه بازدید خواهند داشت و این رویکرد نمایشگاه را در جذب مخاطبان تا حدود زیادی تغییر می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه با وجود غرفه‌های زیاد روح قرآنی بیشتری باید بر این نمایشگاه حاکم باشد، افزود: جلسات تفسیری، گفت‌‌وگو با فعالان عرصه قرآنی، سخنرانی‌های محتوایی بیشتر با رویکرد زندگی با آیه و آیه‌های زندگی در این نمایشگاه نیاز است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر ملایر با بیان اینکه نمایشگاه قرآنی علاوه بر فضای درونی نمایشگاه، نیازمند تبلیغات محیطی در بیرون از نمایشگاه است، افزود: وقتی چنین نمایشگاهی آن هم استانی در حال برگزاری است باید همه مردم از وجود چنین برنامه معنوی در شهر مطلع باشند تا از آن استقبال کنند.

وی با تأکید بر اینکه کم‌کاری برخی دستگاه‌ها در این امر دخیل است، تصریح کرد: این نمایشگاه نباید فقط مختص ماه رمضان باشد بلکه در ایام مختلف سال می‌تواند در سطح شهر برگزار شود.

چهاردولی با بیان اینکه گمشده زندگی امروز ما آیات قرآن است، تأکيد کرد: قرآن هم هدایت و هم رحمت و برای زندگی امروزی ما نجات بخش است و اگر امروز هر کدام از ما در قبال قرآن کوتاهی کنیم باید از خدا طلب مغفرت کنیم.

وی بیان کرد: شورای شهر و شهرداری نگاه حمایتی به مسائل دارد و خود مجری نیست، امروز نیز با افتخار این را اعلام می‌کنم که در حوزه قرآنی اگر کسانی می‌خواهند خدمتی داشته باشد ما حمایت می‌کنیم.

جعفر ترکاشوند، مسئول غرفه کتاب کانون فرهنگی و هنری شهید صیاد شیرازی ملایر نیز با 280 عنوان در این نمایشگاه شرکت کرده است که کتب و محصولات فرهنگی‌اش در این نمایشگاه بین 30 تا 40 درصد تخفیف دارد، استقبال از نمایشگاه را مناسب دانست و گفت: با توجه به جمعیت ملایر و مسافران نوروزی انتظار استقبال بیشتری می‌رود که امیدواریم در روزهای پایانی نمایشگاه استقبال بیشتری را شاهد باشیم، تا کنون از این غرفه بیش از 500 کتاب اهدایی به بازدید کنندگان داشتیم.

غرفه ایثار و شهادت با 1100 جلد به یاد شهدای ملایر

سجاد مختاری، غرفه‌دار غرفه ایثار و شهادت گفت: این غرفه با 1100 جلد کتاب به یاد 1100 شهید ملایر در این نمایشگاه حضور دارد، استقبال از کتاب‌های حوزه ایثار و شهادت در این نمایشگاه خوب بوده است.

علی مهدی، مسئول غرفه فرهنگی حوزه علمیه سامن در نمایشگاه با اشاره به اینکه مباحث فرهنگی نمایشگاه را بر عهده دارد، گفت: هر روز عصر ساعت 17 یک کارشناس مذهبی و خانواده در این غرفه حضور پیدا می‌کند که به صورت زنده برای بازدیدکنندگان مباحث قرآنی را بیان می‌کند، این مباحث شامل ولایت در قرآن، عرفان در قرآن، مباحث خانواده موفق و سیمای زن در قرآن و ... است، این برنامه به صورت آنلاین از فضای مجازی و کانال‌های مختلف پخش می‌شود.

وی افرود: همچنین فعالیت‌های سالانه حوزه علمیه به صورت تصویری در نمایشگاه ارائه شده است، داوطلبانی که می‌خواهند با حوزه علمیه آشنا شوند از این طریق می‌توانند با این حوزه آشنایی پیدا کنند.

مهدی یادآور شد: در پژوهش‌سرای این غرفه کتبی را که طلاب همدانی تألیف و ترجمه داشتند، شامل 60 کتاب به نمایش گذاشته شده است، این غرفه فرهنگی است و هر روز در آن مسابقه برگزار می‌شود از این رو استقبال خوبی از این غرفه داشتیم. تبلیغات گسترده در سطح شهر می‌تواند عامل خوبی برای جذب مخاطب باشد، همچنین زمان این نمایشگاه باید بیشتر باشد.

محمد حاتمی، از قاریان برجسته شهرستان ملایر نیز گفت: نمایشگاه‌هایی که قبلا برگزار می‌شد به این وسعت نبود، این نمایشگاه بسیار خوب است و مشخص است که برای آن کار و برنامه ریزی شده است.

وی یکی از خلاءهای نمایشگاه را نبود غرفه‌های بازی‌های قرآنی برای کودکان عنوان کرد و گفت: کودکان را باید درگیر بازی‌ها و سرگرمی‌های قرآنی کرد، از آنها بخواهیم قرآن بخوانند و حتی جوایزی به آنها اهدا کنیم تا بیشتر به سمت قرآن ترغیب و تشویق شوند.

حاتمی دختر ده ساله ملایری نیز ضمن ابراز خرسندی از نمایشگاه گفت چندین کتاب و محصولات فرهنگی خریداری کردم که تخفیف هم داشتند.

هادی بیگدلو، مسئول انتشارات منتظران نور و نماینده چندین انتشارات همدان با بیان اینکه با 6 هزار جلد کتاب در عناوین مختلف شامل ادعیه و مناجات، و محصولات فرهنگی و کتب قرانی در این نماشگاه شرکت کرده است، گفت: استقبال تا حدودی نسبت به نمایشگاه سال گذشته ضعیف است، ما سعی کردیم همه نوع کتاب مناسب مخاطبان را در این نمایشگاه ارائه دهیم، بیشتر مخاطبان ما نیز کودک و نوجوانان هستند.

وی با بیان اینکه مشکلی که همیشه در نمایشگاه است عدم تبلیغ خوب است که ستقبال را  پایین می‌آورد، یادآور شد: ماه رمضان و تقارن آن با نوروز نیز در این زمینه بی‌تأثیر نبوده است. این موضوع باید آسیب شناسی شود، از زحمات همه کسانی که در این حوزه فعالیت دارند تقدیر می‌کنم.

خانم اصلاحی، مسئول غرفه پاتوق کتاب نیز با بیان اینکه بیش از 70 عنوان کتاب در حوزه مهدویت، شهادت، قرآن و ادعیه و... در این غرفه در نمایشگاه ارائه شده استقبال بازدید کنندگان را بسیار خوب عنوان کرد و افزود: در پاتوق کتاب محصولات فرهنگی، شامل پرچم‌های مخملی برای مناسبت‌های مختلف  محصولات عفاف و حجاب و.. کتاب‌ها با 30 درصد تخفیف ارائه شد.

وی ضمن تقدیر از برگزارکنندگان نمایشگاه، تصریح کرد: با توجه به اینکه نمایشگاه یک نمایشگاه استانی است فضای بیشتری باید در اختیار غرفه داران قرار بگیرد.

دختر نوجوان دیگری که در حال بازدید از نمایشگاه است، گفت: من چند غرفه را بازدید کردم خیلی خوب بود اما باز هم کمبودهایی وجود دارد، باید از همه ظرفیت‌ها استفاده شود تا نمایشگاه مخاطبان بیشتری را جذب کند.

وی با بیان اینکه یک بخش به عنوان راهنما و معرفی کتاب‌ها باید به نمایشگاه اضافه شود، گفت: این روش می‌تواند در موفقیت بیشتر نمایشگاه ها موثر باشد.

دمیدن روح معنویت در جامعه با برپایی نمایشگاه قرآن و عترت

دوزبخشیان یکی از فرهنگیان ملایری نیز با بیان اینکه بدون شک برپایی چنین نمایشگاه‌هایی در جامعه نیاز است، گفت: این نمایشگاه باعث تقویت مسائل دینی و روحیه اسلامی و دینی در جامعه شده و باید مستمر باشد.

وی با تأکيد بر اینکه ارائه کتب متنوع و محصولات فرهنگی باید بیشتر باشد، گفت: برگزاری این نمایشگاه‌ها در واقع  معرفی قرآن و فرهنگ قرآنی بوده و همه ما نیازمند این فرهنگ هستیم.

فاطمه رحمتی ملایر

انتهای پیام
captcha