ذکر چگونه ما را به حیات طیبه می‌رساند
کد خبر: 4208913
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد

ذکر چگونه ما را به حیات طیبه می‌رساند

امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن کریم به بیان فضیلت ذکر در رسیدن به حیات طیبه پرداخت.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن ویژه ماه مبارک رمضان که شب گذشته، ۱۷ فروردین‌ماه در مسجد امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، گفت: اگر حیات حیوانی مقصد ما باشد، ضرر کرده و دچار خسران می‌شویم، ما باید حیات حیوانی را زمینه و بستری برای رسیدن به حیات طیبه قرار دهیم.

وی ادامه داد: حیات طیبه مانند بذری است که در جان ما کاشته شده است، در علم کشاورزی اگر حواسمان به بذرهای کاشته شده نباشد و آب و نور خورشید را به آن‌ها نرسانیم در خاک می‌پوسند، حیات طیبه نیز در وجود ما مانند بذر نهفته است که نور ولایت، امامت و قرآن بر جان ما می‌تابد تا این ودیعه الهی در جانمان جوانه بزند و از ظلمات زمین به سمت آسمان رشد کند، اگر بخواهیم علائم و نشانه‌های حیات طیبه در جان ما پیدا شود باید چه کنیم؟ ایمان، عمل صالح، عبادت، بندگی و ذکر از جمله عواملی هستند که حیات طیبه را در ما بیدار می‌کنند.


بیشتر بخوانید:


امام جمعه قزوین بیان کرد: در کتاب مواعظ العددیه به نقل از رسول خدا(ص) آمده که حضرت فرمودند قلب‌ها سه نوع هستند، نخست قلبی است که دائم مشغول دنیاست، یعنی دنیا او را گرفته و رها نمی‌کند، دوم قلب‌هایی هستند که مشغول به آخرتند، دائم حواسشان به این است که اگر مرگ ما برسد چه جوابی داریم به خدا بدهیم؟ سوم هم قلب‌هایی هستند که مشغول به مولا هستند، آن قلبی که مشغول دنیاست در سختی و مشقت زندگی می‌کند، چون فطرت انسان متعلق به دنیا نیست، هر چه ما این فطرت را به دنیا می‌کشانیم، آن را خوار، ذلیل و ضایع می‌کنیم.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین اظهار کرد: در این رابطه خدای متعال در آیه ۱۲۴ سوره طه می‌فرماید هر كس از ياد من دل بگرداند در حقيقت زندگى تنگ و سختى خواهد داشت و روز رستاخيز او را نابينا محشور مى‌‏كنيم، یعنی هر کس از یاد مولا غافل بماند در مشقت زندگی می‌کند و آسودگی ندارد، یاد خداست که به دل‌ها آرامش می‌بخشد.

وی گفت: بنابراین آن کسی که به دنیا مشغول می‌شود خیری نمی‌بیند، آن‌هایی که همه فکر و ذکرشان دنیاست، دچار خسران می‌شوند، این‌ها اگر ظاهراً خوش هستند، لبخند و خوشی‌هایشان اجاره‌ای است، فکر نکنیم آن‌هایی که غرق ثروت و پول هستند غرق در مقام و منصب هستند خیلی راحتند، خیر این گونه نیست، آن کسی که مشغول به دنیا می‌شود، گرفتاری، بلا و سختی روحش را آزار می‌دهد.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: پیامبر(ص) در ادامه فرمود آن کسی که به آخرت فکر می‌کند به درجات برتر می‌رسد اما درجات بالاتر از این هم داریم، یعنی کسی که قلبش به مولا مشغول می‌شود، ذکر خدا همیشه او را به خود مشغول کرده و جز رضای خدا دنبال چیز دیگری نیست، این‌ دسته از آدم ها هم دنیا، هم عقبی و هم مولا نصیبشان می‌شود.

وی اظهار کرد: در کتاب شریف کافی به نقل از امیرالمؤمنین(ع) آمده که حضرت فرمودند اگر خدا را خالص یاد کنید، به وسیله ذکر زنده می‌شوید و برترین و بافضیلت‌ترین زندگی نصیبتان می‌شود، این کلام حضرت یعنی فقط به خدا تکیه کنید، فقط به خدا اعتماد کنید، برای خدا شریک قرار ندهید و هنگامی که خواسته‌ای دارید به سراغ این و آن نروید و در خانه خدا را بزنید.

فواید ذکر برای روح آدمی

امام جمعه قزوین اظهار کرد: در خطبه ۲۲۲ نهج‌البلاغه آمده امیرالمؤمنین(ع) وقتی آیات ۳۶ و ۳۷ نور  را خواند، فرمود در این بُیوت صبح تا شب یاد خداست، این بیوت می‌تواند خانه دل، شهر یا کشورمان باشد، خوشا به حال دل‌هایی که صبح تا شب یاد خدا را دارند، این بیوت می‌توانند خانه ما باشد که در آن دغدغه دین را داشته باشیم، این بیوت می‌تواند شهر ما باشد، باید در و دیوار شهر، محافل و مجالس ما بوی معنویت بدهد و نگذاریم هجمه‌های فرهنگی به شهر ما آسیب بزند، این بیوت می‌تواند مملکت ما باشد، کل مملکت باید عطر معنویت، رأفت، دستگیری  از فقرا، دوستی و برادری بدهد، این‌ها همه ذکر است.

وی گفت: امیرالمؤمنین(ع) در ادامه درباره آیه ۳۷ سوره نور فرمودند این‌‌ گونه مردانی هستند که خرید و فروش و معامله آن‌ها را از یاد خدا غافل نمی‌کند، در سوره جمعه نیز خداوند این مطلب را به ما متذکر می‌شود و خطاب به رسول خدا(ص) می‌فرماید برخی‌ها خطبه‌های تو را رها کرده و به سوی معامله می‌روند. امیرالمؤمنین(ع) در ادامه فرمودند خدای متعال ذکر را برای جلای دل‌ها قرار داده است، قلب آدم به مرور زمان با غفلت و گناه زنگ می‌ زند، دل ما گوش دارد، این گوش سنگین می‌شود و شنوایی‌اش را از دست می‌دهد، اگر اهل ذکر بودید سمع شما برمی‌گردد.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین تصریح کرد: حضرت در ادامه فرمود چشم آدم کم‌کم به خاطر غفلت و گناه رو به کوری و نابینایی می‌رود، یعنی حق را نمی‌بیند و قدرت تشخیص حق و باطل را ندارد، دلیل کوری چشم این است که قلب سرکش شده و لیاقت پذیرش معارف ایمانی را از دست داده است، با این قلب چه کنیم؟ این قلب بعد از اینکه به لجاجت، عناد و بدخلقی در پیشگاه خدا و دین مبتلا شد، با ذکر سر به زیر می‌شود. بنابراین مطابق فرمایش امیرالمؤمنین(ع) سه علامت مهم حیات طیبه این است که گوش لیاقت شنیدن پیدا می کند، چشم لیاقت دیدن پیدا می‌کند، قلب هم لیاقت پذیرش و جذب پیدا می‌کند.

انتهای پیام
captcha