کرامت یک مسئله فرهنگی است
کد خبر: 4211149
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۲
امام جمعه بیرجند:

کرامت یک مسئله فرهنگی است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: کرامت یک مسئله فرهنگی محسوب می‌شود و مشکلی که امروز دنیا به آن مبتلا شده روی این مسئله گره می‌خورد و اگر حل شود تمام مشکلات بشر رفع خواهد شد.

آیت الله سید علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین در جلسه ستاد دهه کرامت استان اظهار کرد: کرامت به معنای بزرگواری در مقابل پستی است و در شناخت انسان زمانی حاصل شد که خداوند فرمود همه فرشتگان در مقابل آدم سجده کنند.

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) و حضرت معصومه (س) مصادیق بارز کرامت هستند، گفت: این یک تابلو است و همه برنامه‌ها و بزرگداشت‌ها برای پررنگ نگه‌داشتن این تابلو برای نوع بشر بوده و حرکت باید به سوی کرامت باشد.

وی اظهار کرد: همه اشیا مقدمه‌ای برای خلقت انسان بوده‌اند لذا باید کرامت او همواره حفظ شود و حفظ این کرامت هم به این بوده که انسان بنده خدا و همه چیز را در خدمت انسان قرار داده است.

آیت‌الله عبادی بیان کرد: اگر انسان طبق دنائت رفتار کند و بنده دنیا شود پست‌ترین موجود خواهد بود و لذا پست‌ترین انسان کسی است که به جای خدا، پول، مال و شهرت را می‌پرستد و تا این تفکر و فرهنگ اصلاح نشود دنیا دچار تغییر نخواهد شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: دنائت و پستی یک فرهنگ بوده و کرامت نیز یک مسئله فرهنگی محسوب می‌شود و مشکلی که امروز دنیا به آن مبتلا شده روی همین مسئله گره می‌خورد و اگر حل شود تمام مشکلات بشر رفع خواهد شد.

وی گفت: کرامت یک مسئله فرهنگی است و صرفا برگزاری مراسم شایسته مسئله بزرگ کرامت نیست بلکه ارزش این اقدامات زمانی است که مفهوم و فرهنگ کرامت به مردم منتقل شود و در جامعه تعمیق پیدا کند. تمام کارهای ناشایست و مشکلات دنیای امروز به خاطر  این بوده که انسان مفاهیم اصلی را گم کرده و دنبال یافتن آن نیست لذا بدترین چوبی که به خاطر گناه خود از خدا می‌خورد این است که معبود اصلی را فراموش کرده پس دنبال پستی‌ها می‌رود و جنایت می‌کند.

حجت‌الاسلام علی محقی، مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی اظهار کرد: یکی از سیاست‌های که در ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان در دهه کرامت و دهه عفاف و حجاب پیگیری می‌کنیم استفاده از ظرفیت‌های حوزه بین‌الملل است که سال گذشته میزبان خانم فاطمه (اتسوکو) هوشینو، بانوی مسلمان ژاپنی در استان بودیم.

وی افزود: به مناسبت دهه کرامت با حضور این مهمان در سه شهرستان طبس، قاین و شهر قهستان علاوه بر مرکز استان برنامه داشتیم که مورد استقبال مردم قرار گرفت.

حجت‌الاسلام محقی ادامه داد: توزیع ۱۰۰ بسته فرهنگی در شهر اسلامیه، برگزاری جشن‌های دهه کرامت در سطح کانون‌های مساجد، توزیع ۵۰۰ بسته فرهنگی با همکاری و همراهی شورا و شهرداری بیرجند در بوستان‌ها، همایش شکوه مادری در منطقه مرزی درح، اجرای برنامه در شهرستان مرزی درمیان و زیرکوه، جشن دختران آفتاب در فرهنگسرای بیرجند و جشن روز دختر در دانشگاه سپیده کاشانی از جمله برنامه‌های دهه کرامت در سال ۱۴۰۲ بود. همچنین همایش تبیینی «دختران فاطمی» نیز با حضور این بانوی مسلمان در مسجد خاتم النبیین (ص) منطقه مهرشهر بیرجند برگزار شد.

حجت‌الاسلام محسن مشرفی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی نیز گفت: دهه کرامت فرصت و بهانه‌ای است برای بازخوانی عنایات ویژه الهی و اهل بیت(ع) به ویژه فرزندان موسی بن جعفر(ع) به ایران اسلامی است.

وی با بیان اینکه اداره کشور باید براساس برنامه اسلام اتفاق بیفتد، اظهار کرد: همچنین باید الگوی موفقی در اداره کشور را به جهانیان عرضه کنیم تا همه دنیا ببینند که اسلام چه ظرافتی در رعایت حقوق همگان دارد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اداره کشور براساس اسلام مستلزم آگاهی از برنامه اسلام است، گفت: ما برنامه اسلام را از طریق ثقلین، قرآن کریم و اهل بیت (ع) دریافت می‌کنیم لذا وظیفه اصلی در رابطه با دهه کرامت روشن می‌شود.

مشرفی بیان کرد: دهه کرامت فرصت و بهانه‌ای است برای بازخوانی نقشه راهی که انسان ۲۵۰ ساله کل همه نور واحد هستند  برای جامعه ارائه کردند لذا بهترین برنامه و بهره‌برداری که می‌توانیم در این دهه کرامت داشته باشیم بازخوانی سیره معصومان به ویژه امام رضا(ع) در مملکت‌داری، حکومت، ادای حقوق آحاد جامعه و پیمودن مسیر سعادت و کمال است.

وی افزود: بازخوانی سیره امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س)، افزایش شور و نشاط اجتماعی به معنای اسلامی و صحیح کلمه، تولید محتوای غنی از معارف اهل بیت(ع) برای بهره‌برداری در زندگی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب از راهبردهای برنامه‌های دهه کرامت است.

مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به لزوم بهره‌گیری حداکثری از رسانه برای ترویج این امور و فضاسازی شایسته در دهه کرامت، ادامه داد: انتظار می‌رود از آنجایی که دستگاه‌های اجرایی هزینه‌ای برای تهیه بنر انجام می‌دهند آن را در میدان نزدیک هر اداره نصب کنند تا شهر گویای این باشد که ایام منصوب به امام رضا(ع) است.

حجت‌الاسلام مشرفی بر استفاده از ظرفیت نخبگان و اندیشمندان در برنامه‌ها و محافل برای تبیین معارف تاکید کرد و گفت: تبیین جایگاه امامت و اصل ولایت مداری مهمترین محور در برنامه‌های دهه کرامت است.

انتهای پیام
captcha