نگاهی به مبنای قرآنی «موازنه تهدید»
کد خبر: 4211420
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۶

نگاهی به مبنای قرآنی «موازنه تهدید»

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: امروز مفهومی ذیل عنوان «موازنه تهدید» بر روابط بین‌الملل حاکم است که در این حالت، داشتن سلاح نظامی ضرورتاً عامل قدرت نیست و نمی‌تواند پاسخگو باشد بلکه یک کشور باید بتواند برای دشمنانش ترس و تهدید ایجاد کند که در قرآن نیز بر این موضوع تأکید شده است.

مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان امروز، در جمع کارکنان سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) استان با اشاره به اینکه «انسجام اجتماعی» یکی از عوامل عزت و غرور هر ملت است، اظهار کرد: اگر ملتی همه با هم به امری افتخار کنند و آن‌را دوست داشته باشند به انسجام خواهند رسید و اگر این عوامل انسجام ملی افزایش یابد، یک ملت به هم پیوسته، مقتدر و قدرتمند شکل خواهد گرفت. بنابراین عوامل انسجام‌بخش یک ملت قاعدتاً ارزشمند هستند و جریان نیروهای مسلح و خاصه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یکی از عوامل جدی غرور و عزت ملی است که چه بیان بشود و چه نشود، در ناخودآگاه ملت محبوب هستند.

طاهری با استناد به فراز «وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا» از آیه 164 سوره مبارکه آل عمران، ادامه داد: بر طبق این آیه شریفه، شما سپاهیان اولین کسانی نیستید که در راه مبارزه می‌کنید و چه بسیار پیامبرانی بودند که گروه‌های بسیاری آنان را همراهی و در راه خدا مبارزه می‌کردند. در ادامه می‌فرماید که این مبارزان با آنکه آسیب می‌دیدند اما نه خسته و سست و نه بی‌اراده نمی‌شدند.

وی در ادامه به مضامین نورانی آیه هفت از سوره قصص اشاره کرد و افزود: در این آیه می‌فرماید که ما به مادر موسی(ع) الهام کردیم که اگر از آینده فرزندت نگران هستی، کار تو این است که او را شیر دهی و در آب بندازی و بقیه را قرآن می‌گوید که «إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَجَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِينَ» یعنی ما موسی(ع) را به مادرش بازگرداندیم و بالاتر آنکه، در زمره انبیای الهی قرار دادیم. یعنی خدا این فرزند را به دست دشمنانش در کاخ فرعون سپرد که در آنجا بزرگ شد و تمامی کاخ فرعون را نابود کرد.

استغفار؛ توصیه قرآن بعد از پیروزی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به تأکید قرآن بر پیروزی جریان حق، توضیح داد: در 2 جای قرآن بلافاصله بعد از پیروزی، دستوری به مسلمانان داده می‌شود یکی در سوره فتح که خداوند بعد از نوید پیروزی، از مسلمانان می‌خواهد استغفار کنند و در سوره مبارکه نصر نیز می‌فرماید وقتی صدای تمدنی شما به کل عالم رسید و مردم فوج فوج به دین اسلام گرویدند، تسبیح و استغفار را به جای بیاورید. در بسیاری از عرصه‌هایی که مسلمانان به پیروزی خود مغرور شدند، فتح و پیروزی آنان دوام پیدا نکرد و این جزو ابتدائیات مبانی تفکر اسلامی است.

طاهری بیان کرد: کسی فکرش را هم نمی‌کرد ایرانی که در 60 سال گذشته متحد استراتژیک رژیم منحوس صهیونیستی بود امروز به جایی برسد که انقلاب اسلامی بتواند ارتشی را زمین‌گیر کند که از حیث امنیتی و نظامی در زمره برترین‌های دنیا قرار دارد. استراتژی اصلی نظام اسلامی در مقابله با دشمنان مبتنی بر کلامی از امیرمؤمنان علی(ع) در خطبه 27 نهج‌البلاغه است که قائلند «هر ملتی که درون خانه خود مورد هجوم قرار گیرد، ذلیل خواهد شد» لذا تا می‌توان باید درگیری با دشمنان را در نقاط دور از مرزها انجام داد.

این مدرس حوزه و دانشگاه تأکید کرد: در 40 سال گذشته انتقادات فراوانی وارد شده که چرا پول کشور را در خارج از کشور هزینه می‌کنید امام امروز به‌نظرم همگان متوجه شده‌اند که مبدأ این غرور ملی همین عقلانیت راهبردی و سیاسی است که جمهوری اسلامی در این 40 سال اتخاذ کرده است. اگر امامین انقلاب و پیشینیان ما این دورنظری را نداشتند وضعیت ما امروز از وضعیت کشورهای منطقه بهتر نبود. جای این پرسش است که تأمل کنیم اگر انقلاب اسلامی رخ نمی‌داد و این اندیشه راهبردی پیاده نشده بود، امروز شبیه کدام کشور منطقه بودیم؟ 

موازنه تهدید به‌جای موازنه قدرت

طاهری با اشاره به مسئله «موازنه قوا» که در روابط بین‌الملل حاکم است، توضیح داد: این مسئله بیشتر در بُعد مادی حوزه نظامی مطرح می‌شود با این توضیح که هر کشوری از میزان تجهیزات و امکانات نظامی بیشتری برخوردار باشد، قدرتش در عرصه بین‌الملل دیده خواهد شد؛ از آنجا که در برهه‌ای از زمان کشورهایی همچون شوروی و آمریکا قدرت نظامی برتر را داشتند در تنظیم روابط بین‌الملل نیز قاعدتاً نقش اصلی را داشته و حرفشان حاکم بر این روابط بود.

وی ادامه داد: کمی که پیشتر آمدیم و مسئله حقوق بشر مطرح شد و امکان استفاده از زور و قدرت نظامی رفته رفته تقلیل یافت، دیدگاه دومی ذیل عنوان «موازنه تهدید» ایجاد شد که در این حالت، داشتن سلاح نظامی ضرورتاً عامل قدرت نیست و نمی‌تواند پاسخگو باشد. در اینجا باید یک کشور بتواند برای دشمنانش ترس و تهدید ایجاد کند که بر این اساس، آیه شریفه «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ» (انفال/60) بر 2 مبنای تولید قدرت و البته تولید ترس تکیه دارد؛ مهم این است که چقدر قدرت نظامی داریم اما مهم‌تر آن است که دشمن چقدر از ما ترس دارد.

طاهری با ذکر اینکه بر طبق آموزه قرآن، خداوند این ترس را در دل دشمنان قرار می‌دهد، ادامه داد: جریان قدرت جهانی وقتی متوجه شد که امکان استفاده وسیع از زور را در دنیا ندارد، عامل منحوس رژیم صهیونیستی را تولید کرد که خارج از قواعد انسانی و نظامی عمل می‌کند و اهداف منحوس خود را از طریق این رژیم جعلی پیش می‌برد. در 70 سال گذشته که این رژیم و به تعبیر امام راحل(ره) غده سرطانی تشکیل شده است، شیطان بزرگ یعنی آمریکا از طریق این رژیم اهداف خود را پیش می‌برد و این رژیم تبدیل به یک تهدید برای دنیا شده بود.

وی افزود: در این شرایط کار به جایی رسید که این رژیم غاصب نه تنها نسبت به مردم مظلوم فلسطین بلکه نسبت به منطقه و خاصه جمهوری اسلامی دست درازی‌های زیادی کرد؛ مقابله به مثل فراوانی اتفاق افتاده است که همه ما می‌دانیم اما این غده سرطانی کار را به جایی رساند که عملاً به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد و سرداران ما را به شهادت رساند.

طاهری در پایان گفت: بر طبق کنوانسیون‌های جهانی، این تعرض حکم تجاوز به خاک کشور ما را داشت لذا عدم پاسخ به این تجاوز نشانه عجز بود. با عنایت الهی و به لطف اهل‌بیت(ع)، نیروهای مسلح مقتدر ما با عملیات «وعده صادق» مقابله به مثل کردند که البته این مقابله صرفاً نظامی نبود.

انتهای پیام
captcha