تدبر در قرآن کریم در جامعه آموزش داده شود
کد خبر: 4211584
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹

تدبر در قرآن کریم در جامعه آموزش داده شود

یک مربی تدبر قرآن در خراسان جنوبی گفت: جامعه قرآنی زمانی می‌تواند پرچمدار حوزه تدبر باشد، که تدبر قرآن را در جامعه اقامه کرده باشد و این علم را آموزش دهد تا همه شیرینی استفاده از کلام خدا را بچشند.

منصوره مویدی، مربی تدبر در قرآن در خراسان جنوبیمنصوره مویدی، مربی تدبر در قرآن در خراسان جنوبی در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان جنوبی، گفت: تدبر در قرآن یعنی فهم قرآن کریم به وسیله خود قرآن، بدون استفاده از روایات و شأن نزول‌ها و لذا معنای واژه تدبر «پشت سر هم» بوده و خداوند آیات سوره‌ها را با هدفی مشخص «هر سوره یک هدف خاص دارد» پشت سرهم چیده و اینگونه قرآن را تدبیر کرده و از ما خواسته از کنار این چینشِ حکیمانه ساده نگذریم و در آن تفکر کنیم تا به هدف مورد نظر خدا برسیم که به این هدف تدبر می‌گویند.

وی بیان کرد: خداوند قرآن را تدبیر کرده و از ما خواسته که در آن تدبر کنیم و بسیار ساده است به عنوان مثال یک گوینده، کلمات و جملات را  پشت سرهم می‌چیند و درمورد چیزی صحبت می‌کند به این هدف که چیزی را به شنونده‌ی خود بفهماند همان «تدبیر» و از شنونده انتظار دارد که به حرفهای او کامل توجه کند و مفهوم حرف او را درک کند همان «تدبر» را می‌رساند.

مویدی در خصوص راهکارهای فهم تدبر در قرآن کریم، گفت: سخن خداوند فصیح‌ترین و بلیغ ترین سخنان است و باید گفت دلیلش موانع بین ما و قرآن است که باید برطرف شود یعنی باید زبان عربی آموخته شود و با ادبیات عرب و ادبیات قرآن آشنا شد که این کار برای همه میسر نیست و دقیقا مانند احکام اسلام که فهم آن به وسیله قرآن برای همه امکان پذیر نیست و گروهی احکام را از قرآن استخراج می‌کنند و به آن عمل می‌کنند که به آنها مرجع تقلید می‌گویند و بقیه از آن‌ها تقلید می‌کنند.

این مربی تدبر در قرآن بیان کرد: جریان پژوهشی تدبر در قرآن با علم به زبان عربی و ادبیات عرب و قرآن، را تدبر کرده‌اند که نتیجه تلاششان را در اختیار همگان قرار داده‌اند تا از آن استفاده کنند که این جریان آیات را در سوره پاراگراف‌بندی کرده‌ یعنی آیات مربوط به هم را در یک پاراگراف قرار داده و بعد ارتباط بین پاراگراف‌ها را کشف کرده و به فهم منسجم از سوره رسیده‌اند و می‌گویند هر سوره حتی سوره‌های بزرگ قرآن یک هدف خاص را دنبال می‌کند و پراکندگی در سخن خدا وجود ندارد.

وی بیان کرد: باید از تدبر در سوره‌های کوتاه قرآن شروع کرد که بیشتر یک یا دو سه پاراگراف هستند و وقتی با اصول و روش‌های تدبر در قرآن آشنا شدیم می‌توانیم تدبر سوره‌های بزرگتر را آموزش ببینیم و در کلاس‌های تدبر ابتدا سوره‌های جزء 30 را آموزش می‌دهند تا افراد را برای فهم منسجم سوره‌های بزرگتر آماده کنند.

مویدی در خصوص تدبر در قرآن چه تفاوتی با تفسیر به رای داشته است، تصریح کرد: تدبر فهم قرآن است که در نتیجه‌ی آن فهم درست شکل می‌گیرد اما عده‌ای حرف خدا را کنار گذاشته و قرآن را طوری تفسیر می‌کنند که به مذهبشان بخورد به این نوع تفسیر به رأی می‌گویند.

مربی تدبر در قرآن بیان کرد: تدبر در قرآن ضروری بود چرا که مانع تفسیر به رأی شده چرا که آیات قرآن روشن و واضح هستند و اگر مفهوم یک آیه را متوجه نشدیم با نگاه به آیات قبل و بعد آن ابهام برطرف می‌شود و نیازی به شأن نزول و تاریخ نداریم که آیا این شأن نزول به دست ما برسد یا نه ؟ آیا این شأن نزول درست باشد یا غلط؟

وی در خصوص اینکه چطور جامعه قرآنی می‌تواند پرچمدار حوزه تدبر باشد، اظهار کرد: باید تدبر در قرآن را در جامعه اقامه کرد و این علم را آموخت و آموزش داد تا همه شیرینی استفاده از کلام خدا را بچشند.

مویدی با بیان اینکه مشکلات بر سر راه تدبر در قرآن است، گفت: از جمله مشکلات سر راه تدبر این است که آیاتی که قبلا به اشتباه فهمیده شده‌اند، در حال حاضر جریان پژوهشی تدبر این اشتباهت را تصحیح می‌کند و گروهی در قبول آن جبهه می‌گیرند و معتقد به همان تفاسیر قبلی هستند.

این مربی تدبر در قرآن ادامه داد: هر علمی پیشرفت دارد، درست است که علمای گرانقدر در فهم قرآن زحمات زیادی کشیده‌اند و به تفسیر آیات پرداختن اما روز به روز فهم بشر از قرآن بالاتر می‌رود مخصوصا الان که در فهم قرآن از هیچ روایت و تاریخی کمک گرفته نمی‌شود و فقط به متن قرآن توجه شده و این روش بهترین و بدون اشتباه‌ترین راه فهم قرآن است چون روایات و تاریخ شاید تحریف شده باشند و استفاده از آن‌ها انسان را به خطا بیندازد.

 وی افزود: بعد از فهم کامل قرآن می‌توان آن را کنار روایات و تفاسیر گذاشت که در آن موقعه اگر قرآن آن تفسیر را قبول کرد ما هم قبول کنیم همانطور که امام صادق فرمودند؛ که اگر حدیثی از ما گفتند آن را کنار قرآن بگذارید اگر قرآن آن را قبول کرد آن حدیث سخن ماست و اگر قرآن آن را قبول نکرد بدانید آن حدیث جعلی است.

مویدی گفت: برای رفع مشکلات و موانع باید با روش‌های تدبر در قرآن از جمله دسته بندی آیات و فهم ارتباط آیات آشنا شد و تعصب را کنار گذاشته و به خدا توکل کنیم و همه با هم به دنبال فهم دقیق آیات باشیم چرا که تدبر در قرآن تنها راه فهم قرآن بوده و این جریان در ایران شروع شده و جهانی خواهد شد که همه ما مسلمانان چه شیعه و چه اهل تسنن به یک فهم واحد از آیات می‌رسیم.

انتهای پیام
captcha