12 راهکار برای مقابله با حساسیت فصلی
کد خبر: 4211588
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۲

12 راهکار برای مقابله با حساسیت فصلی

بیش از 26 میلیون نفر در جهان به آلرژی فصلی مبتلا می‌شوند که با رعایت برخی از اقدامات می‌توانند از تشدید آلرژی خود پیشگیری کنند.

12 راه‌‌کار برای مقابله با آلرژی فصلیبه گزارش ایکنا، زیبایی فصل بهار و لذتی که از هوای مطلوب این فصل می‌توان برد را حدود ۶.۱ میلیون کودک و حدود ۲۰ میلیون بزرگسال در سراسر جهان به سختی تجربه می‌کنند چراکه با آغاز این فصل و شکوفه دادن گل‌ها آبریزش بینی، عطسه، ریزش اشک، خارش گلو و ... به سراغ آنها آمده و مشکلات زیادی را برایشان به وجود می‌آورد.

حساسیت فصلی مشکلی شایع است و علائم بروز آن معمولاً در بهار و پاییز نمایان می‌شوند. از علائم آن می‌توان به خارش گلو، آبریزش بینی، عطسه، سرفه، خشکی پوست دست و صورت و ملتهب شدن چشم‌ها اشاره کرد. این علائم بیشتر در اثر گرده افشانی گیاهان و گرده هاگ قارچ‌ها و کپک‌ها بوجود می‌آیند. همچنین تغییرات آب و هوا در بهار هم می‌تواند در میزان تشدید آلرژی نقش داشته باشد.

اما مشکل اصلی اینجاست که درمان خاصی برای از بین بردن کامل آلرژی فصلی وجود ندارد. اما برای جلوگیری و کاهش علائم آلرژی می‌توان اقداماتی را انجام داد.

به افرادی که با آلرژی فصلی دست به گریبان هستند توصیه می‌شود: روزهایی که هوا خشک است و باد می‌وزد در خانه بمانند، بعد از بازگشتن به خانه و یا قبل از خواب دوش بگیرند، بیرون رفتن و تفریح را به بعد از بارش باران موکول کنند، هر هفته ملحفه و روبالشی‌ها را با آب گرم و صابون بشویند و از انجام کارهای باغبانی و تماس با حیوانات خانگی پرهیز کنند تا آلرژی آنها تشدید نشود. 

همچنین توصیه اکید این است که افراد مبتلا به آلرژی فصلی وقتی می‌خواهند از خانه خارج شوند روی موهایشان را پوشانده و عینک آفتابی بزنند و از ماسک استفاده کنند. براساس تحقیقات اخیر، ماسک‌های معمولی تا ۳۳% و ماسک‌های N95 تا ۸۹.۶% از ورود ذرات آلرژی زا به دهان و بینی جلوگیری می‌کنند.

همچنین توصیه می‌شود تا حد امکان صبح زود که گرده‌های گیاهان زیاد است از خانه خارج نشوند، لباس‌هایشان را برای خشک کردن بیرون از خانه آویزان نکنند، هنگام برگشت به خانه لباس بیرون و کفششان را داخل خانه نیاورند.

شستن بینی با محلول آب جوش سرد شده و نمک نیز در کاهش اثرات آلرژی مؤثر است و بهتر است افراد مبتلا به آلرژی فصلی از نعنا، ریحان، بابونه و آویشن استفاده کرده و از مصرف غذاهای سرخ کردنی و پرادویه پرهیز کنند. اجتناب از استنشاق دود سیگار، عطر، اسپری، بوی رنگ و ... نیز در عدم تشدید علائم آلرژی مؤثر است. 

12 راه‌‌کار برای مقابله با آلرژی فصلی

انتهای پیام
captcha