بزرگداشت هفته کار با شعار «مشارکت کارگر، جهش تولید، ایران قوی»
کد خبر: 4211795
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹

بزرگداشت هفته کار با شعار «مشارکت کارگر، جهش تولید، ایران قوی»

رئیس ستاد گرامیداشت هفته کار و کارگر، شعار این هفته را «مشارکت کارگر، جهش تولید، ایران قوی» دانست و گفت:‌ هشتگ پای_کار ایرانیم توسط کمیته رسانه انتخاب شده و به اجرای برنامه‌های متعدد همچون اختتامیه جشنواره امتنان، تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی(ره) و ... می‌پردازد.

بزرگداشت هفته کار با شعار «مشارکت کارگر، جهش تولید، ایران قوی»به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری محمد چکشیان، رئیس ستاد گرامیداشت هفته کار و کارگر، دوشنبه سوم اردیبهشت‌ماه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. 

وی به فراخوان جشنواره امتنان اشاره و بیان کرد:‌ به حدود ۸ میلیون کارگر پیامک ارسال شد و در نهایت ۲۶ نفر از سراسر کشور انتخاب شدند که هفته آینده با حضور رئیس جمهور تجلیل می‌شوند. 

چکشیان با اشاره به اینکه شورای سیاست‌گذاری با ریاست وزیر کار در رابطه با هفته کار برگزار و ستاد این هفته تشکیل شد و ۹ کمیته تخصصی شکل گرفت، گفت: چند برنامه ملی از جمله اختتامیه جشنواره امتنان، تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی(ره)، دیدار جامعه کارگران کشور با رهبری از جمله برنامه‌های این هفته است. 

وی افزود: غبارروبی مزار شهدا، بازدید وزیر کار از واحدهای تولیدی و سخنرانی در نماز جمعه تهران، اعطای نشان اقتصاد مقاومتی، تجلیل از زنان کارگر، نشست وزیر با تشکل‌های کارگری، دیدار با خانواده‌های شهدای کارگر، نشست‌های تخصصی حل مسائل کارگران از جمله برنامه‌هایی است که در این هفته برگزار می‌شود. 

وی شعار این هفته را «مشارکت کارگر، جهش تولید، ایران قوی» دانست و گفت:‌ هشتگ پای_کار ایرانیم توسط کمیته رسانه انتخاب شده است. 

چکشیان ادامه داد: برگزاری لیگ سراسری ورزش کارگری برای اولین بار در تاریخ کشور با ورزش تنیس روی میز و فوتسال انجام می‌شود تا جریان ورزشی در کشور در میان کارگران ایجاد شود. همچنین معطوف شدن فعالیت‌های ورزشی بر اقشار کارگری دهک یک تا پنج به صورت ویژه مورد توجه قرار می گیرد تا خدمات ویژه‌ای به جامعه کارگری و تولیدی انجام شود.

موانع تولید

وی در ادامه به موانع تولید اشاره کر و گفت: وقتی جشن تولید گرفته می‌شود یعنی این موانع رفع می‌شود که در این زمینه مقام معظم رهبری بر مشارکت مردم در این زمینه تأکید کرده‌اند. راهبرد رهبری در جهش تولید این است که مردم پای کار باشند و کلید اساسی که بتواند مردم را حرکت دهد، امید و انگیزه است و اگر این مسئله را کنار این فرمایش رهبری قرار دهیم که مهمترین مانع تولید، موانع فرهنگی است، مشارکت مردمی و انگیزه و حرکت آنها حل کننده مسائل تولید خواهد بود. 

وی در ادامه به راه‌اندازی قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت کار اشاره کرد و گفت: دو ماده مهم ۲۱ و ۲۴ این  را عملیاتی کردیم و بیمه مادران خانه‌دار دارای سه فرزند و بیشتر را رقم زدیم. همچنین تخصیص سبد غذایی به مادران باردار و دارای فرزند زیر دو سال با عنوان طرح یسنا در حال اجراست.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری به سؤال‌های خبرنگاران پاسخ داد و درباره برنامه ملی پیشگیری از مصرف مواد مخدر گفت: سند برنامه ملی پیشگیری از مصرف مواد مخدر ویژه جامعه کار و تولید در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر صبح روز شنبه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی و اعضای ستاد در نهاد ریاست جمهوری تصویب شد و به زودی ابلاغ می‌شود تا چراغ راهی در این زمینه باشد.

کاهش ۴۰ درصدی حوادث کار

چکشیان در ادامه با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی حوادث کار در یک سال گذشته بیان کرد: قرارگاه ایمنی و بهداشت کار از یک ماه پیش در وزارت کار تشکیل و در استان‌ها نیز فعال شده است. همچنین راه‌اندازی خانه‌های بهداشت در تمام مجموعه‌های کارگری را به منظور جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی پیگیری می‌کنیم و در این راستا ۱۰ هزار ایستگاه بهگر، خانه بهداشت و مرکز بهداشت در کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی در راستای آموزش‌های اجتماعی، روانشناختی، پیشگیری از مصرف مواد مخدر، آگاه‌سازی جامعه کار و ... راه‌اندازی شده است.

وی درباره بسته مسکن کارگران نیز گفت: ذیل جهش تولید مسکن کارگران، تعاونی‌هایی شکل گرفته و ۶۰ هزار واحد در حال ساخت است، ولی کافی نیست. این مسئله با وجود اینکه قرارگاه مسکن کارگری شکل گرفته است، اما تمرکزمان بر سناریو‌های مختلفی است تا زودتر به نتیجه برسیم. به هر حال اولین اقدام قرارگاه مسکن کارگری بود که تشکیل شده است و اکنون در مرحله مطالعات هستیم.

معاون وزیر کار درباره کاهش دستمزد کارگران به دلیل تعطیلی پنجشنبه‌ها گفت: این موضوع تخلف است و همه باید تابع قانون کار باشند.

در پایان این نشست هادی بهداد، مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت کار با اشاره به سه مورد اصلاح قانون کار در هفته کارگر گفت: برای حمایت از ازدواج و فرزندآوری، تبصره عدم اخراج مادران در ماده ۲۷ قانون کار و بحث فرزندآوری، ایجاد حق مهدکودک و مرخصی زایمان مطرح است. ضمن اینکه بحث کاهش ۷۲۰ روز لازم برای استفاده از حق اولاد طبق ماده ۸۶ قانون تأمین اجتماعی نیز باید اصلاح شود. همچنین بازگشت به کار و درمان کارگران معتاد در سند جامع مبارزه و پیشگیری از اعتیاد جامعه کار و تولید مطرح شده است.

انتهای پیام
captcha