جشنواره امام رضا(ع) محتوامحور می‌شود + فیلم
کد خبر: 4211962
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵
مدیر عامل بنیاد امام رضا(ع):

جشنواره امام رضا(ع) محتوامحور می‌شود + فیلم

مرتضی سعیدی‌زاده در نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: این جشنواره پیشتر شکلی عمومی داشت اما از این دوره تلاش داریم آن را محتوامحور کنیم زیرا در طی بازنمایی بهتر و بیشتری از ابعاد مختلف امام رضا(ع) داشته باشیم.

جشنواره امام رضا(ع) محتوامحور می‌شود + فیلمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) امروز چهارم اردیبهشت با حضور مرتضی سعیدی زاده مدیر عامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) فرهاد قائمیان مدیر بیست و یکمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع)، سعید زمانی مدیر اجرایی جشنواره و رفائی؛ مسئول دفاتر تخصصی بنیاد امام رضا(ع)برگزار شد.
 
در ابتدای جلسه سعید زاده با بیان اینکه عملیات وعده صادق حماسه‌ای افتخارآفرین برای کشورمان بود گفت: امیدوارم فتوحات آینده وسیعتر باشد تا در آینده‌ای نزدیک شاهد نابودی رژیم صهیونیستی باشیم. جلسات بسیاری را از آذرماه تا به امروز برگزار کردیم تا بتوانیم شاهد اتفاقی تاثیرگذار در حوزه فرهنگ و هنر باشیم. در ابتدای مسئولیتمان در جشنواره امام رضا(ع) شاهد رویدادهای عمومی بودیم که سابقه 20 ساله داشت در ادامه تصمیم گرفتیم رویکردمان محتوامحوری باشد تا بازنمایی درستی از همه ابعاد امام رضا(ع) داشته باشیم. 
وی افزود: برای معرفی بهتر جشنواره امسال سامانه‌ای با نام «منظومه رضوان» در سالروز میلاد امام رضا(ع) راه‌اندازی خواهد شد. این سامانه ابعاد مختلف سیره اهل بیت(ع) و امام رضا(ع) را مشخص خواهد کرد. یکی از راهکارهای شاخص و طرازمان در جشنواره امام رضا(ع) استفاده از هنرمندان شاخص است چون معتقدیم استفاده از هنرمندان مطرح تاثیر مهمی در معرفی بیشتر جشنواره دارد. در این راستا استفاده از هنرمندانی چون؛ فرهاد قائمیان، استاد نجابتی، استاد اولیازاده و ... ما را در رسیدن به این خواسته یاری می‌رساند. درباره آقای قائمیان همین اندازه بس که بدانید ایشان خادم امام رضا(ع) هستند و همیشه در حوزه ترویج هنرهای دینی و انقلابی نقشی ویژه ایفا کردند.
 
سعیدی زاده با بیان اینکه حمایت از هنرمندان در جهت تولیدات بیشتر با محوریت امام رضا(ع) از دیگر اقدامات جشنواره است تصریح کرد: 5 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است تا در حوزه‌هایی مختلف هنری از کارهای رضوی حمایت شود البته حمایت‌های ما تنها شکل مادی ندارد بلکه حمایت‌های ما شکل معنوی نیز دارد. یکی دیگر از اقدامات جشنواره برگزاری کارگاه‌های عکس در حرم امام رضا(ع)، حضرت شاهچراغ(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت عبدالعظیم(ع) بود این کارگاه‌ها فروردین امسال برگزار شد و استقبال خوبی هم از آن شد. آثاری که در این کارگاه‌ها خلق شدند داوری شده و در اختتامیه بخش عکس معرفی خواهند شد.
 
وی تصریح کرد: انتخاب موسسات تخصصی مردم‌محور برای تقویت جشنواره امام رضا(ع) به شکلی جدی در این دوره پیگیری شد. در ضمن در این دوره با دستگاه‌ها و نهادهای تخصصی تعامل به عمل آمد. بنیاد سینمایی فارابی، انجمن سینمایی جوان، وزارت علوم، آموزش و پرورش و ... ازجمله نهادها و سازمان‌های مورد نظر هستند. در این دوره همچنین سایتی با عنوان «پنجره» راه‌اندازی شد که در آن تولیدات و آثار رضوی ارائه می‌شود. تمام تلاشمان این است تا کارهایمان مخاطبش آحاد جامعه باشند چون معتقدیم مردم باید با جشنواره‌هایی با محوریت امام رضا(ع) ارتباط داشته باشند تا تاثیرگذاری آن بیشتر شود.
 
سعیدی زاده با بیان اینکه استقبال از جشنواره چشمگیر بوده است گفت: استقبال از این رویداد در تمامی بخش‌ها دور از انتظار بود برای مثال در حوزه تئاتر نزدیک به 450 اجرا داشتیم. در دیگر بخش‌ها نیز این استقبال به شکل چشمگیری داشتیم. تمام تلاش ما این است در طول سه یا چهار سال آینده این جشنواره به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای دینی کشور در حوزه فرهنگ و هنر تثبیت شود.
 
وی در خاتمه سخنانش بیان کرد: در حوزه سینمایی این جشنواره سال گذشته با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی، و سازمان اوج فیلم سینمایی «آبی روشن» را به جشنواره آورد. امسال هم تصمیم داریم فیلمی دیگر با محوریت امام رضا(ع) به جشنواره فیلم فجر دهیم.
 
فرهاد قائمیان در بخش بعدی جلسه تاکید کرد: همیشه از حمایت رسانه‌ها ممنون بوده‌ام اما این حمایت‌ها نسبت به این جشنواره شکلی جدی‌تر به خود گرفت برای همین به صورت ویژه در این جلسه از همه شما تشکر می‌کنم. در مدیریت جدید رویکردی اساسی در جشنواره شکل گرفته است تا این رویداد علاوه بر جریانسازی بتواند باعث رواج هنری رضوی شود. برای رسیدن به این خواسته‌ شوراهای سیاستگذاری شکل دادیم تا در تمامی قسمت‌ها تصمیمات گرفته شده شکل کاربردی داشته باشد. وی ادامه داد در بخش روستایی رضوی اختتامیه بخش سرود و تئاتر روستایی چندی پیش در روستای «کردر رضوی» استان هرمزگان برگزار شد.
 
وی ادامه داد: در این روستا استقبال از برگزارکنندگان جشنواره خیره‌کننده بود و برایم تازگی داشت چون اهالی روستا خانه‌ها و حتی ماشین‌های خود را در اختیار برگزارکنندگان جشنواره قرار می‌دادند زیرا معتقدم هر اقدامی با محوریت امام رضا(ع) برایشان در اولویت است. این روستا برای ششمین سال میزبان بخش روستایی رضوی بود. در تئاتر صحنه‌ای و تئاتر خیابانی 15 استان و در بخش تئاتر کودک 8 استان میزبان بخش تئاتر رضوی امام رضا(ع) هستند.
 
قائمیان درباره بخش تجسمی نیز چنین توضیح داد: در این قسمت استقبال همانند دیگر بخش‌های جشنواره چشمگیر بوده است. به‌نحوی‌که 320 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. از این تعداد 105 اثر برای حضور در جشنواره برگزیده و در نمایشگاه‌های مختلف به نمایش در خواهد آمد. در بخش عکس همان‌گونه که گفته شد 4 کارگاه عکس در حرمین حضرت امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، حضرت شاهچراغ(ع) و امام رضا(ع) برگزار شد. همچنین شاهد برپایی نشست‌های تخصصی بودیم.  
 
سعید زمانی مدیر اجرایی جشنواره نیز تاکید کرد: در جشنواره با سازمان‌های فرهنگی ارتباطاتی را رقم زدیم تا بتوانیم جشنواره را به شکلی فاخر در دوره بیست و یکمین برگزار کنیم. پیشتر وعده داده بودیم بعد از ماه رمضان شاهد برپایی چله رضوی باشیم. این اتفاق از 25 فروردین با اجرایی دو تئاتر و همچنین کارگاه‌ عکس رضوی رخ داد. همچنین چندی پیش شاهد برپایی اختتامیه بخش روستایی بودیم. اختتامیه جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) 31 اردیبهشت برگزار خواهد شد.
 
در انتهای جلسه سید جواد رفائی مسئول دفاتر تخصصی امام رضا(ع) بیان کرد: هنر نمایش تاثیرگذار برای ترویج مفاهیم اخلاقی و دینی است به‌ویژه در عرصه هنر رضوی این بخش می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد. در این دوره از جشنواره 160 گروه خواهان حضور در بخش تئاتر بودند که در نهایت 16 گروه برای حضور در جشنواره برگزیده شدند.
انتهای پیام
captcha