نقش مشارکت زنان در انتخابات تا مهمترین اولویت‌های امروز بانوان کشور
کد خبر: 4212576
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
در نشست «بانوان تحول‌آفرین» تشریح شد؛

نقش مشارکت زنان در انتخابات تا مهمترین اولویت‌های امروز بانوان کشور

در نشست «بانوان تحول‌آفرین» سه نفر از بانوان داوطلب راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص مهمترین اولویت‌های امروز بانوان و نقش زنان در تحقق مشارکت بالا در انتخابات و ضرورت توجه به قابلیت‌های زنان و به کارگیری استعدادهای زن براساس شایسته‌سالاری پرداختند.

نشست بانوان تحول‌آفرین

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «بانوان تحول‌آفرین»، با حضور 3 نفر از بانوان راه‌یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران، صبح امروز، شنبه 8 اردیبهشت در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برگزار شد.

سمیه گلپور، یکی از نمایندگان راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس در تهران و رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور و کاندید مورد حمایت جامعه کارگران در این نشست در خصوص مهمترین اولویت‌های مجلس دوازدهم به ویژه در حوزه زنان به ایراد سخنرانی پرداخت که متن سخنان وی به شرح ذیل است: 

آنچه به ذهن می‌رسد این است که مردم قریب به ۵ دهه تجربه نظام جمهوری اسلامی به این موضوع رسیده‌اند که اگر بخواهند نظامی متناسب با خود و به دور از دست‌اندازی دشمن داشته باشند، باید در انتخابات مشارکت کنند.

اگر به واقع به مشارکت مردم تهران در دور اول انتخابات دور دوازهم مجلس شورای اسلامی، نگاه کنیم، شاهد این هستیم که مشارکت می‌توانست بهتر از این باشد که حتی به دور دوم کشیده نشود بنابراین باید نگاه عارضه‌شناسی داشته باشیم. باوجود اینکه تهران، نماد سیاست‌گذاری، اقتصاد و فرهنگ و... در کل کشور هست، چرا مشارکت نباید بیشتر می‌شد؟ چون تمرکز مردم تهران بر روی معیشت و بحث‌های اقتصادی است و مردم باید در مباحث افتصادی، معیشتی، رفاه، آموزش، تفریح و .... در شرایط نسبی باشند. از سوی دیگر اگر مشارکت مردم در انتخابات و سایر عرصه‌های اجتماعی، نوسان دارد، نمی‌خواهند نظام را زیر سؤال ببرند بلکه پای نظام هستند چنانکه در عرصه‌های مختلف حضور خود را به منصه ظهور رسانده‌اند. شاید یکی از دلایل مشارکت کم در دور اول انتخابات مجلس آینده، مشکل زمان و بررسی و انتخاب بین بیش از ۳ هزار داوطلب بود، لذا معتقدم سیاست‌گذاری در حوزه انتخابات نیاز به اصلاح دارد. 

بلوغ مردم بعد از گذشت ۴ دهه از انقلاب اسلامی، قابل وضوح و دیدن است. آنها انتخاب می‌کنند چه افرادی می‌توانند شرایط بهتری را برای آنها در حوزه تقنین، رقم بزنند. در این میان، زنان نقش مهمی دارند و در حضور حداکثری اثرگذار هستند.

درباره مقوله حجاب، نه تنها در اسلام بلکه در تمام ادیان به این موضوع به شکل بنیادین پرداخته شده است اما نکته این است که قرار شد مسئله حجاب به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گیرد به طوری که بیش از ۳۰ دستگاه فرهنگی، علمی، آموزشی، عقیدتی و ... در این موضوع مسئولیت‌هایی برعهده گرفتند اما در این موضوع صرفا دستگاه بازدارنده در حال فعالیت است.

کشوری که مبنای باورهای دینی آن کاملا اقناعی شکل گرفته است این موضوع یک‌شبه قابل حل نیست بلکه باید نظارت خوبی انجام شود. بودجه‌های خوبی در حوزه فرهنگی و موضوع حجاب به دستگاه‌ها اعطا شده اما نظارت درستی بر آنها نبوده است و باید نظارت صحیحی وجود داشته باشد.

در باره لایحه ارتقای امنیت زنان، باید گفت یکی از مسائل مهم دنیا، حفظ امنیت بانوان است. در دنیا ۴۰۰ میلیون زن در فقر مطلق به سر می‌برند. دنیا در حوزه زنان، بحران‌های عجیبی دارد. این لایحه می‌تواند یکی از مصوبات فاخر جمهوری اسلامی و دستاوردهای مجلس یازدهم باشد. سؤال این است که چرا این موضوع مدتی مسکوت مانده است؟ چرا نباید از بانوان فرهیخته، دانشمند، نخبه براساس شایسته‌سالاری در عرصه‌های مناسب و مدیریتی استفاده شود؟ چرا به بانوانی که پله پله رشد کرده‌اند و به درجه‌ای از پختگی و نخبگی رسیده‌اند اما به دلیل اینکه فرزند و یا همسر فرد خاصی نیستند، جایگاه لازم داده نشود. 

بحث امنیت در اشتغال بانوان و توجه به شایسته سالاری‌ها و اعطای نقش‌های کلیدی به بانوان و توجه به ارزش‌گذاری با توجه به تجربه و تخصص بانوان حائز اهمیت است.

حدود ۵۵ درصد طلاق و ۶۵ درصد از همسر آزاری‌ها به خاطر اعتیاد همسران است. اینکه فردی به اعتیاد گرایش پیدا می‌کند به دلیل عدم اشتغال یا در خطر بودن معیشت است. در حوزه زنان باید عمیق‌تر نگاه کرد. به میزان مشارکت بانوان در انتخابات دولت سیزدهم نگاه کنیم؛، سهم بالایی از این مشارکت را بانوان داشته‌اند اما اکنون ببینید سهم زنان در این دولت کجا بوده، کجا خواهد بود و چه شده است؟ 

از تبعیض در حوزه نظارت دست برداریم

ما نباید به مقوله بانوان به صورت مقطعی نگاه کنیم. بانوان می‌خواهند برمبنای تخصص، دانش و باورهایشان دیده شوند. باید زنان را به معنای واقعی کلمه در سیاستگذاری‌ها ببینیم. متأسفانه زنان در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها حقوق پایین و بیشترین کار را دارند. کدام سیاستگذار و دولتمرد می‌تواند یک ماه با این حقوق حداقلی زندگی کند. بار بسته شدن پنجره جمعیتی بر دوش زنان گذاشته شده است و حال آنکه بانوان این دغدغه‌ را دارند که اگر فرزندآوری داشته باشند، در آن سازمان برای استمرار فعالیتشان باقی خواهند ماند یا خیر؟! هنوز شاهد قراردادهای سفید امضا هستیم که سه شیفت از بانوان کار گرفته می‌شود چرا باید هنوز در این حوزه لنگ باشیم؟

باید از این فضا‌ها خارج شویم و به بانوان مقطعی نگاه نکنیم ما به جامعه بانوان بدهکاریم، به بانوان در سیاستگذاری‌ها، مدیریت، بنگاه‌ها، پزشکی، پیراپزشکی، مهندسی و ...  نقش اصلی داده نشده است. عدالت جنسیتی، شایسته‌سالاری، ایجاد شرایط و راهکارهای تسهیلی مناسب برای حضور زنان اعم از اینکه سرپرست خانواده هستند یا نه، مهم و حیاتی است. اگر براساس منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران عمل کنیم، قطعا نتایج مثمر ثمری را شاهد خواهیم بود. جمهوری اسلامی ایران در حوزه مقام زن، حرف اول را در دنیا می‌زند.

در مسئله بانوان نیز برنامه‌های متعددی وجود دارد اما اجرا نمی‌شود. در هیچ کجای قانون اساسی میان بانوان و آقایان تبعیض وجود ندارد بلکه تبعیض در حوزه نظارت است و وقتی رابطه‌ ملاک است آن هنگام شایسته‌سالاری‌ها دیده نخواهد شد.

در بحث فضای مجازی و فلیترینگ؛ در عرصه کنونی زندگی کردن و همراه با تکنولوژی و فضای مجازی بودن، مهم است. از باب اهمیت این حوزه همین قدر بس که مقام معظم رهبری فرمودند اگر در حوزه رهبری نبودند در عرصه فضای مجازی و سیاست‌های آن، فعالیت می‌‌کردند.

با فرض اینکه فیلترینگی نیست، باید ببینیم تا چه میزان تولیدات فرهنگی و اثرگذار داشته‌ایم و تا چه اندازه در حوزه تولید محتوا به خوبی عمل کرده‌ایم؟ در عرصه سیاست‌گذار‌ی‌ها باید به درستی عمل کنیم. هنگامی که توانستیم عملیات وعده صادق را انجام دهیم و هزاران کیلومتر موشک‌ و پهپادها را پرتاب کنیم آن هنگام چطور نمی‌توانیم در عرصه فضای مجازی با تکیه بر دانش داخلی به جهش برسیم و پیام رسان‌های قوی داشته باشیم؟ پس این فضا را برای نیروهای جهادی باز کنیم. 

از سوی دیگر معتقدم همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموند مرکز فراقوه‌ای درباره زنان و خانواده تشکیل شود، باید این امر انجام شود تا به سیاستگذاری‌های کلی عرصه بانوان اقدام کند. البته باید گفت در حوزه زنان ما نیز دچار مادرخواندگی هستیم. در این حوزه، شایسته سالاری، تخصص، همدلی، شنیدن صدای مردم و همگام شدن را باید در نظر گرفت.

مردم دیدند سیاستگذاری‌های انتخابات اشتباه است ولذا خودشان با لیستی رأی ندادن و کشیدن انتخابات به دور دوم، قانون انتخابات گذاشتند تا بدانند چه افرادی را بر سرکار بیاورند. مردم انتخابات را مهندسی کردند. مادرخوانده‌های عزیز، خودخواهی بس است، بگذارید بانوان فعال، با تجربه و صاحب دانش بر سر کار بیایند‌. 

از سوی دیگر سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه علمی کاربردی و همگرایی آن دو، ظرفیت خوبی برای این است که شاهد جهش تولید باشیم. بیایید مطالبه ۲۹۰ نماینده در راستای حفظ منافع مردم باشد. سرمایه‌های انسانی ما کارگران هستند.چرا باید شاهد مهاجرت کارگران ایران به سایر کشورها باشیم. ما با بحران مهاجرت کارگر ساده روبرو هستیم که نمی‌خواهند با وجود تنگناها در ایران زندگی کنند. چرا باید اتباع در کشور به شکل بی رویه حضور داشته باشند تا سرکارگر ایرانی شود. 

عدم قرارگیری بانوان توانمند در عرصه مناسب

دیگر مدعو این برنامه زینب قیصری بود که متن کامل سخنان وی به شرح ذیل است:

در دوره اول انتخابات مجلس دوازدهم، شاهد بلوغ و نگاه جدید مردم بودیم. فارغ از لیست‌ها، خود مردم با عمق بیشتر لیست‌هایشان را انتخاب کردند. هنگامی که مردم در دوره اول با این رویکرد به میدان آمدند در دور دوم نیز با همین قدرت پای کار خواهند آمد. با توجه به اینکه در دور دوم  ۳۲ داوطلب راه‌یافته از استان تهران است، کار بهتر و دقیق‌تر خواهد بود. میزان رأی مردم، پشتوانه یک نماینده مجلس است. از سوی دیگر بانوان با همان ظرافت پای در میدان بگذارند تا با  تشویق اعضای خانواده شاهد مشارکت حداکثری باشیم.

ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران نگاه متعالی به مسئله زن داریم و اساسا زن را به عنوان رکن می‌بینیم و در تمامی ارکان این را باید لحاظ کنیم. باید دید در سطوح سیاستگذاری، بانوان و خانواده‌ها جایگاهشان کجاست و پیوستی از این جنس داشته باشیم.

ما طی این سال‌ها پیشرفت‌های زیادی در عرصه بانوان داشتیم؛ بیش از ۶۰ درصد از فارع التحصیلان دانشگاهی، بانوان هستند و بانوان در سطوح و رشته‌های مختلف نخبه و شاغل هستند اما ضعف‌هایی وجود دارد که بانوان توانمند در عرصه‌های مناسب قرار نگرفتند و این مشکلات محسوس است. 

معتقدم جای لایحه ارتقای امنیت بانوان، خالی بود. این لایحه بخش عمده مشکلات بانوان را حل می‌کند. در بحث حجاب نیز، باید گفت این بحث اجتماعی است. حفظ کرامت بانوان مهم است معتقدم بسیاری از موارد فرایند اصلاح بانوان در مقوله حجاب، در بحث آموزشی باید حل شود و آموزش و پرورش و نظام تربیتی ضریب بیشتری نسبت به سایر دستگاه‌ها در این زمینه دارد.

 از سوی دیگر باید بحث تبعیض‌های نابرابر بین بانوان و آقایان در اختصاص جایگاه‌ها و موقعیت‌های مختلف حل شود و باید در نظام ارتقای بانوان از همان ابتدا، جنسیت را دخیل کنیم تا مسیرها هموار شود. تا این نظام مدیرانی که خارج از مسیر عمل کند، جلوی عملکردشان گرفته شود و به شایسته‌سالاری‌ها توجه خواهند کرد.

قانون‌هایی که به خوبی نظارت نمی‌شود

در این زمینه نقش فراکسیون زنان مجلس، قابل اهمیت است در حوزه زنان، قانون داریم اما در نظارت به خوبی عمل نمی‌شود. نباید جایگاه زنان و خانواده با تغییر دولت‌ها تحت تأثیر قرار گیرد بنابراین معتقدم هیچ معاونت و وزارتخانه‌ای به جز معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تحت تأثیر تغییرات دولت‌ها قرار نمی‌گیرد و با این تغییر دولت‌ها چه بسیار مسیرهایی را که رفته‌اند و باید دوباره بازگردند.

اساسا حوزه زنان و خانواده نباید زیر نظر ریاست جمهوری، دولت و قوه مجریه باشد تا دچار تغییر نشود. تا زمانی به این شکل نباشد، مشکل حل نمی‌شود.

درباره بحث معیشت و مشکلات اقتصادی باید بگویم؛ بحث معیشت از راه اقتصاد حل می‌شود. توجه به بحث معیشت و اقتصاد باید از اولویت مجلس دوازدهم باشد. در مسائل اقتصادی توجه به ورود افراد متخصص مهم است. امسال سال جهش تولید مشارکت مردم است و یکی از مقولاتی که درگیر آن هستیم این است که مجموعه‌هایی در تولید سهیم می‌شوند که مردم نیستند اگر بتوانیم اصلاحی در این زمینه داشته باشیم، کمک کننده است، بحث کسب و کار خانگی در این میان نیز مطرح می‌شود. افراد ضعیف که به دنبال درآمد پایدار هستند کسب و کارهای خانگی را آغاز می‌کنند که معمولا نیز به درآمد پایانی نمی‌انجامد اما مهمترین دغدغه آنها توجه به حوزه بازار است. هرچند تهیه مواد اولیه نیز برای آنها مهم است اما اگر زمینه برای بازار فروش فراهم باشد، مشکل اصلی آنها حل خواهد شد هرچند دراین زمینه باید بسترهای آموزشی نیز لحاظ شود و برنامه هفتم توسعه نیز در این زمینه برنامه‌هایی دارد اما بُعد نطارتی باید فعال باشد. 

در زمینه حکمرانی انرژی نیز نیازمند بازنگری جدی هستیم تا بیش از این دچار مشکل در بحث انرژی نشویم. معتقدم عمده این مشکل به دست دولت در سمت مصرف حل می‌شود تا شاهد کاهش ناترازی‌ها در این عرصه نباشیم. دولت از بحث تهاتر به تعیین قیمت واقعی برود تا ناترازی‌ها حل شود، در بحث قاچاق بنزین و مصرف بالای خودرو، موافق واردات خودرو هستم، ناترازی بنزین و گازوییل باید حل شود. کمیسیون انرژی مجلس در دور بعدی باید در این زمینه بازنگری داشته باشد.

انرژی پیشران توسعه است و پتروشیمی صنعت اشتغال‌آفرین است.  صنعت دچارخام فروشی و نیمه خام فروشی است که نباید این کار انجام شود، مشارکت مردم و ایجاد احساس امنیت در مردم مهم است. امنیت خاطر برای سرمایه‌گذار را در مردم داشته باشیم تا در جهش تولید بیش از پیش کار کنیم.

در زمینه فضای مجازی و مقوله فیلترینگ نیز موافق تداوم آن نیستند و سریعا باید این فضا سامان داده شود. بسیاری از کسب و کارها و دانش بنیان‌ها در این عرصه کار می‌کنند. شیوه نظارت باید عوض شود درست است که در این عرصه ولنگاری فرهنگی را شاهد هستیم اما باید بتوانیم سکوهای داخلی را جذاب بسازیم تا مشکل حل شود اینکه به واسطه ولنگاری فرهنگی کل این فضا محدود شده است، درست نیست.

آخرین سخنران این نشست سمیه رفیعی، نماینده‌ مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم و راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم بود که متن سخنان وی به شرح ذیل است:

در حوزه فیلترینگ باید بگویم موافق آن نیستم، فضایی در دنیا در حوزه ICT ایجاد شده حال چه میزان خوب است بتوانیم از این بستر در حوزه پیشرفت کشور استفاده کنیم. بعضا با بحث‌های سلبی سعی می‌کنیم تا از این فضا به نحوی عبور کنیم که قدرت فکر کردن را دریغ کنیم. با ولنگاری موجود در این فضاها نیز به شدت مخالف هستم و تمام این مسائل دلیل نمی‌شود صورت مسئله را پاک کنیم. باید از این فضا استفاده کنیم و رشد کشور در ساحت کلی را با دنیا به اشتراک بگذاریم. یکی از ابزارهای آن نیز استفاده مطلوب از فضای مجازی است. هر کشوری در این زمینه قاعده‌مندی براساس منافع کشورش دارد و ماهم باید قاعده‌مند باشیم اما نه اینکه خود‌سانسوری داشته باشیم.
 

ضرورت قاعده‌مندی فضای مجازی

 
قاعده‌مندی دقیق و حساب شده فارغ از جناح بندی‌ها با نگاه کارشناسانه و همه‌جانبه‌گرایانه در عرصه فضای مجازی مهم است. هرچند تصمیم‌سازی درباره فضای مجازی بر عهده شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی است و آنها باید در این زمینه اظهار نظر قطعی داشته باشند. ضمن اینکه امروز در کشور کنشگری در فضای مجازی است. چقدر خوب است که مرکز ملی فضای مجازی، تعاملی جهت بهره‌مندی این ظرفیت‌ها داشته باشد.
 
درباره عفاف و حجاب نیز باید گفت کلیات این لایحه در مجلس فعلی تصویب شد و مصوبات جزئیات این لایحه به عمر این دوره از مجلس نمی‌رسد. فردی در اینکه قوانین حمایتی در حمایت از بانوان سرزمین‌مان داشته باشیم، شک و شبهه ندارد. مجلس نیز با این نگاه، کلیات این لایحه را تصویب کرد و در جزئیات نظراتی دارم که ضمن پیگیری کلیات در مجلس آینده به بررسی جزئیات نیز پرداخته خواهد شد. بحث حمایت از همه بانوان در همه اقشار امری ضروری و مورد نیاز است. بانوان از ارکان اهداف انقلاب اسلامی بوده‌اند و باید از آنها حمایت شود.
 
به این موضوع باید توجه شود که در هر کدام از قوانین که مربوط به زنان می‌شود، چون بانوان بخشی از جامعه می‌باشند، باید به صورت همه جانبه بررسی و نگاه کرد. باید هدف قانون، مشخص باشد. این نکته مهمی است. هر جزئی از قانون که موجب می‌شود تا بانوان امنیت شغلی خود را از دست دهند و بخواهد آسیبی به جامعه آنها وارد کند باید مورد اصلاح قرار گیرد. چرا بانویی که متصل به پدر و یا مادرخوانده‌ نیست، حرفش شنیده نمی‌شود و به شایستگی و نخبه بودنش توجه نمی‌شود؟
 
سعی کردیم تا با اخذ تأیید فرمانده کل قوا و همراهی سرلشکر باقری در دانشگاه عالی دفاع ملی وجود بانوان را در رشته حکمرانی شاهد باشیم که این از گام‌های بزرگی بود که موجب شد بستر خوبی برای بهره‌مندی بانوان از مباحث حکمرانی، مهیا شود.
 
همچنین بنیاد زنان متخصص را به منظور شناسایی بانوان اهل دانش، خرد، عدم متصل به ژن خوب و پدرخوانده‌ها و مادرخوانده‌ها راه‌اندازی کردیم . این بنیاد حتما لیست برای دور دوم انتخابات خواهد داد.
 
در حوزه محیط زیست مجلس یازدهم نیز اقداماتی انجام شد که عبارت است از: اقدام در حوزه نظارتی و معرفی مدیرانی که در حوزه هوای پاک ترک فعل داشتند، در دستور کار داشتن بازگرداندن عوارض آلایندگی به حوزه هوای پاک، نباید جرایم و عوارض آلایندگی منبع درآمد شود و با نفس مردم نباید نگاه کاسب‌کارانه داشته باشیم، مطالعات میدانی و پژوهشی زیاد در حوزه قانون پسماند، ایجاد فصل محیط زیست در برنامه هفتم ناظر به نیازهای فعلی کشور و نظارت بر حسن اجرای آنها و درخواست از دولت برنامه ملی سازگاری با تغییر اقلیم.
انتهای پیام
captcha