کد خبر: 4251621
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۴
رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی:

نوسازی بیش از 80درصد مدارس استثنایی استان با مشارکت خیرین

جواد روحانی گفت: بیش از 80رصد مدارس استثنایی استان با مشارکت خیرین نوسازی شده‌اند و طی سه سال گذشته حدود ۱۴ مرکز و فضای آموزشی به بهره‌برداری رسیده است.

جواد روحانی، رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، جواد روحانی، رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی، امروز ۱۱ آذرماه، در نشست خبری به مناسبت روز جهانی معلولان با موضوعات برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصيلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و اقدامات اداره آموزش و پرورش استثنايی، ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری و شهادت فاطمه زهرا(س)، اظهار کرد: این هفته همچنین یادآور روز جهانی معلولان است که مصادف با سوم دسامبر و برابر با سیزده آذر است. ما این روز را گرامی می‌داریم و به افراد با نیازهای ویژه و همکاران محترم در مدارس استثنایی و اداره کل بهزیستی که در جهت خدمت به این افراد تلاش می‌کنند، ادای احترام می‌کنیم.

وی ادامه داد: شعار امسال روز جهانی معلولین با موضوع «تقویت رهبری افراد دارای معلولیت برای آینده‌ای فراگیر» آغاز شده است. گرچه این گروه در جامعه تعداد کمتری را شامل می‌شود، اما طبق استانداردهای بین‌المللی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت جهانی دچار معلولیت هستند که از این تعداد ۲ تا ۳ درصد مربوط به سنین مدرسه و در حال تحصیل هستند.

روحانی افزود: در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، دانش‌آموزان استثنائی با نیاز ویژه در هفت گروه دسته‌بندی می‌شوند: دانش‌آموزان با نیاز ویژه ذهنی، چندمعلولیتی، جسمی-حرکتی، آسیب‌دیده شنوایی، آسیب‌دیده بینایی، دارای اختلالات رفتاری (مانند اوتیسم) و دانش‌آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری. همچنین، دانش‌آموزان دیرآموز نیز در این مجموعه خدمات دریافت می‌کنند، در مدارس عادی و در کنار همکلاسی‌های عادی خود این اقدام دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر، در کل کشور حدود ۸۷۰۰۰ دانش‌آموز در مدارس ویژه در حال تحصیل هستند که از این تعداد، ۹۰۴۲ نفر در سامانه ما ثبت‌نام کرده‌اند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی با پوشش حدود ۱۱ درصد از جمعیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در کشور، رتبه اول کشوری را داراست که این امر با همت و تلاش همکاران و مدیران محترم محقق شده است. هرچند که نیاز به پوشش تعداد بیشتری از دانش‌آموزان وجود دارد ولی هنوز برخی شناسایی نشده‌اند.

وی بیان کرد: هم‌اکنون ۹۰۴۲ دانش‌آموز در ۲۵۵ فضای آموزشی در استان تحصیل می‌کنند که در ۴۷ ناحیه و منطقه قرار دارند. همچنین بیش از ۱۰هزار نفر از خدمات آموزش و پرورش به‌صورت غیرمستقیم بهره‌مند هستند. دانش‌آموزان با مشکلات ویژه یادگیری، بیش از ۷۰۰۰ نفر بوده و در مراکز جامع سنجش، آموزش، توان‌بخشی و مداخله به‌موقع از خدمات مداخله بهره‌مند می‌شوند.

روحانی تصریح کرد: در گروه‌های جسمی-حرکتی، آسیب‌دیده شنوایی و بینایی، ۲۴۰۰ نفر دانش‌آموز با درجات معلولیت سبک تا متوسط به‌صورت تلفیقی در مدارس عادی به همراه سایر دانش‌آموزان مشغول به تحصیل هستند. آنها از خدمات و پشتیبانی‌های ما در مدارس بهره‌مند می‌شوند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی افزود: آموزش و پرورش استثنایی متولی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستانی است. این سنجش اکنون در طول سال تحصیلی انجام می‌شود. خراسان رضوی با پوشش بیش از ۹۹.۵ درصد نوآموزان، رتبه اول را دارد. این سنجش شامل ارزیابی‌های هوشی، جسمانی و حواس بینایی و شنوایی است.

وی در خصوص کمبود نیروها در حوزه آموزش و پرورش استثنایی، گفت: قطعا اگر با افزایش تعداد دانش‌آموزان مواجه باشیم، با کمبود نیرو مواجه خواهیم شد. به عنوان مثال در سال گذشته، حدود 227 نفر فارغ‌التحصیل از رشته‌های کودکان استثنایی در دانشگاه فرهنگیان داشتیم. از این تعداد، با توجه به نمرات و مصاحبه‌ها و ارزیابی‌ها، فقط حدود هفتاد نفر جذب شدند و بقیه برای سهمیه‌های بعدی برنامه‌ریزی شدند.

روحانی تصریح کرد: خوشبختانه، توانستیم کمبود معلمان را با استفاده از نیروهای حق‌التدریسی، نیروهای موجود و خرید خدمات‌ها که حدود نود و هشت نفر نیروی خرید خدمات داریم، تا حدودی برطرف کنیم. این نیروها امسال به وضعیت حق‌التدریس تبدیل شده‌اند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به اینکه میانگین تعداد دانش‌آموزان در گروه‌های مختلف متفاوت است، به عنوان مثال، در گروه‌های جسمی تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های ابتدایی معمولاً بین سه تا پنج نفر و در مقطع متوسطه بین چهار تا هفت نفر است. برای کلاس‌های کودکان اوتیستیک، حداکثر چهار نفر و برای کودکان با نیازهای ویژه ذهنی، بین 6 تا یازده نفر تعریف شده است. ما حتی کلاس‌هایی داریم که کمتر از نه دانش‌آموز دارند، مخصوصاً در مدارس روستایی که گاهی تا حدود سه نفر دانش‌آموز در یک کلاس خاص حضور دارند.

وی افزود: بیش از چهل کلاس خاص در مدارس روستایی داریم و حدود 50 نفر دبیر و هنرآموز متخصص نیاز داریم. در زمینه آموزگاران استثنایی، نیاز به مشاوران، کاردرمانگران و گفتاردرمانگران داریم و برخی کمبودها با حق‌التدریس پر شده است.

روحانی افزود: در زمینه خدمات نیز، حدود پنجاه و سه نفر کمبود نیرو داریم. ما در آموزش استثنایی استان، 186 نفر معلم دارای معلولیت داریم و حتی برخی نیروهای خدمات نیز دارای معلولیت هستند. ما در استخدام افراد دارای معلولیت فراتر از قانون 3درصد عمل کرده‌ایم و افراد نابینا، کم‌بینا، ناشنوا و کم‌شنوا نیز در حال استخدام و کار هستند. 

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی اظهار کرد: در ارزیابی سالانه نظارت آموزش استثنایی کشور، خراسان رضوی مقام اول را در سال ۱۴۰۳ در بین ادارات آموزش استثنایی کشور کسب کرد. این موفقیت در شاخص‌های مختلفی از جمله تشخیص و سنجش، فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی، و آموزش به دست آمده است. همچنین، این استان تلاش‌های قابل توجهی در زمینه آموزش معلمان، پوشش تحصیلی، و توانمندسازی افراد داشته است.

وی بیان کرد: در حوزه آموزش خبرنگاری، از سال ۱۴۰۱ با ایده داشتن دانش‌آموزان خبرنگار در استان، فعالیت‌هایی آغاز شد و اکنون بیش از ۲۳ دانش‌آموز در حوزه خبری توانمند شده و در تهیه اخبار برنامه‌های مدارس استثنایی شرکت می‌کنند. همچنین، موفقیت‌هایی در جشنواره‌های تولید محتوای شایستگی‌های فنی و مهارتی به دست آمد.

اجرای طرح چهارشنبه‌های امام رضایی در مدارس استثنایی 

روحانی افزود: بیش از 80درصد مدارس استان با مشارکت خیرین نوسازی شده‌اند و طی سه سال گذشته حدود ۱۴ مرکز و فضای آموزشی به بهره‌برداری رسیده است. تفاهم‌نامه‌های متعددی برای توسعه مراکز جامع سنجش و آموزش امضا شده و ۱۶ مرکز جدید به تجهیز و استانداردسازی رسیده‌اند.

وی بیان کرد: از دیگر اقدامات می‌توان به همکاری با بنیاد کرامت آستان قدس رضوی در اجرای طرح چهارشنبه‌های امام رضایی و چاپ کتاب‌های صوتی برای افراد با نیازهای ویژه اشاره کرد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی بیان کرد: در زمینه پیشگیری از بروز معلولیت‌ها و مشاوره به والدین، همکاری‌های مؤثری با بنیاد ژنتیک و واحد مشاوره اداره آموزش استثنایی ادامه دارد.

روحانی بیان کرد: در خراسان رضوی، بیش از ۲۵ آموزشگاه کار و دانش و ۶ هنرستان ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در گروه‌های مختلف فعالیت دارند و نمایشگاه‌هایی از محصولات دانش‌آموزان برگزار می‌شود. این اقدامات منجر به پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه آموزش استثنایی در استان شده است.

انتهای پیام
captcha