کد خبر: 4251733
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸
تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد

لزوم تحول در حوزه‌های علمیه متناسب با نیازهای زمان

آیت‌الله احمد مروی توجه به نیازهای زمانه در آموزش‌های حوزوی را راهکارهای تحول حوزه خواند و گفت: برنامه‌های آموزشی حوزه باید با توجه به تحولات اجتماعی و سازگار با نیازهای جامعه بازنگری شوند.

آیت‌الله احمد مروی، تولیت آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، آیت‌الله احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی با حضور در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) مشهد از بخش‌های مختلف این مرکز علمی بازدید و طی سخنانی در جمع طلاب این مدرسه علمیه، به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص تحول حوزه‌های علمیه اشاره و اظهار کرد: رهبری معظم برای نخستین‌بار در دیدار جمعی از طلاب و فضلای قم، تهران و مشهد در سال 1386 موضوع تحول حوزه را مطرح فرمودند و با نگاه جامع و عمیق خود، موضوع تحول در حوزه‌های علمیه را از نیازها و ضروریات بیان کردند.
 
وی توجه به نیازهای زمانه در آموزش‌های حوزوی را راهکارهای تحول حوزه خواند و با بیان اینکه برنامه‌های آموزشی حوزه باید با توجه به تحولات اجتماعی و سازگار با نیازهای جامعه بازنگری شوند، بیان کرد: نقطه‌نظرات رهبر معظم انقلاب باید مورد توجه و تأمل جدی حوزه‌های علمیه قرار گیرد، بیانات و دیدگاه‌های معظم‌له بهترین نقشه راه برای حوزه‌های علمیه است که زمینه‌ساز تحول واقعی در این نهاد مهم دینی و فرهنگی می‌‏شود.
 
مروی در ادامه به اهمیت نقش روحانیت در شرایط کنونی اشاره و اظهار کرد: در دنیای امروز، شرایط به‌طور قابل‌توجهی پیچیده‌تر از گذشته شده و در این میان، نقش روحانیت نیز به همان اندازه گسترده‌تر و مهم‌تر از قبل است. در گذشته، مرتبه عالی روحانیت عمدتاً در قالب مرجعیت خلاصه می‌شد و وظیفه اصلی روحانیت، راهنمایی و بیان اعمال عبادی و شخصی مسلمانان بود.
 
وی افزود: امروز محدودیت فعالیت روحانیت تنها محدود به مسائل عبادی مسلمانان نیست، بلکه روحانیت اکنون با حضور فعال و گسترده‌تری در عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی نقش ایفا می‌کند، بنابراین، در این شرایط جدید، مسئولیت روحانیت نیازمند توانمندی‌های عمیق‌تری است، زیرا تأثیرات و دایره اثرگذاری امروز به مراتب پیچیده‌تر و وسیع‌تر از گذشته است.
 
تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: در گذشته، تنها مرحوم آیت‌الله بروجردی در هامبورگ مسجدی بنا کرده بودند که به نوعی نماد فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی در خارج از کشور بود و این امر تقریباً محدود به همین مورد می‏‌شد، اما امروز شاهد تحولات عظیمی در این زمینه هستیم و اکنون مراکز فرهنگی و حوزه‌های علمیه در بسیاری از نقاط جهان فعال هستند و فعالیت‌های مذهبی و دینی گسترش فراوانی یافته است.
 
مروی افزود: در شرایط کنونی، طلاب باید بیش از پیش خود را به سلاح تقوا، علم و دانش مجهز کنند، زیرا سؤالات و شبهات، همچون بارانی بر ذهن نسل جوان فرو می‌ریزد و وظیفه پاسخگویی و هدایت بر دوش طلاب و روحانیت است، طلاب جوان باید از بهترین لحظات عمر خود بهره‌برداری کنند و در مسیر علم و دانش گام بردارند.
 
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اهمیت برخورداری طلاب از قدرت تحلیل عمیق مسائل، اظهار کرد: طلاب در کنار تحصیل علم و دانش، باید حضوری فعال در مسائل سیاسی و اجتماعی داشته باشند و نسبت به آنها تحلیل دقیقی ارائه دهند. یک طلبه باید توانایی تحلیل جامع و دقیق داشته باشد و همواره جوانب مختلف موضوعات را بسنجد.
 
وی گفت: در جهت‌گیری‌ها، شاخص تنها رهبر معظم انقلاب اسلامی است. دیروز، شاخص امام خمینی(ره) بودند و سرانجام کسانی که از امام عبور کردند، قابل مشاهده است، امروز نیز شاخص، رهبر معظم انقلاب هستند و هر کسی که از رهبری معظم عبور کند، به انحراف خواهد افتاد و در این مسئله شکی نیست.

«تبارشناسی» روحانیت؛ بازشناسی گذشته برای جهت‌دهی به آینده طلاب

مروی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اهمیت مقوله «تبارشناسی»، اظهار کرد: توصیه بنده راه‌اندازی رشته‌ای تحت عنوان «تبارشناسی» در حوزه‌های علمیه است. هر گروه، جریان و حتی حکومتی تبار و هویتی دارد که به آن افتخار و آن را به جامعه منتقل می‌کند. این امر، در حقیقت به نوعی یادآوری و بازشناسی گذشته و میراث یک جریان است که می‌تواند جهت‌دهنده به مسیر آینده باشد.
 
وی افزود: یکی از مقوله‌های بسیار مهمی که باید مورد توجه طلاب قرار گیرد، «تبار روحانیت» است. روحانیت به‌عنوان یک جریان فرهنگی و معنوی اصیل، تبار غنی و درخشانی دارد که متأسفانه گاهی مورد غفلت قرار می‌گیرد. درواقع، این تبار نه‌تنها به گذشته‌ای پر افتخار اشاره دارد، بلکه نقش کلیدی در شناخت وظایف و شکل‌دهی به ایفای وظایف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی طلاب در آینده ایفا می‌کند، از این‌رو، آشنایی با تبار روحانیت برای طلاب امری ضروری است.
 
تولیت آستان قدس رضوی گفت: طلاب باید پیش از ورود به دوران درسی، دوره‌ای پیش‌نیاز از «تبارشناسی روحانیت» را بگذرانند، زیرا انسان تا زمانی که از ریشه‌ها و هویت خود بی‌اطلاع باشد، نمی‌تواند به درستی نقشی که بر دوشش است را ایفا کند. در واقع، شناخت تبار و هویت فردی و اجتماعی، به فرد کمک می‌کند تا اهداف خود را روشن‌تر سازد و به مسئولیت‌های خود آگاه‌تر شود.
انتهای پیام
captcha