کد خبر: 4264708
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

جشنواره فیلم فجر مشهد صرفاً به اکران‌ها خلاصه نشود

یک مدرس سینما گفت: متأسفانه در مشهد، جشنواره صرفاً به نمایش فیلم‌ها خلاصه شده است و این فرصت اگرچه امکان تماشای آثار را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند، اما بهتر است از این موقعیت بهره برد و در کنار نمایش فیلم‌ها، نشست‌های نقد و بررسی و جلسات آموزشی نیز برگزار کرد.

جشنواره فجر مشهدعلی مقدسی، مدیر آموزشگاه سینمایی موج نو و مدرس سینما در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی در خصوص جشنواره فیلم فجر امسال در مشهد اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین نکاتی که درباره جشنواره فیلم فجر مطرح است، این است که نباید تنها به نمایش فیلم‌ها محدود شود، بلکه جلسات نقد و تحلیل، کارگاه‌های آموزشی، مصاحبه با عوامل فیلم و گفت‌وگو با سازندگان، به این رویداد شور و حال ویژه‌ای می‌بخشد که متأسفانه در مشهد، جشنواره صرفاً به نمایش فیلم‌ها خلاصه شده است و این فرصت اگرچه امکان تماشای آثار را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند، اما بهتر است از این موقعیت بهره برد و در کنار نمایش فیلم‌ها، نشست‌های نقد و بررسی و جلسات آموزشی نیز برگزار کرد.
 
وی با بیان اینکه یکی از نقاط قوت جشنواره امسال، نمایش تقریباً تمامی فیلم‌های جشنواره در مشهد (به‌جز یکی دو عنوان) است، ادامه داد: همچنین افزایش تعداد سینماها و سانس‌های نمایش، از دیگر ویژگی‌های مثبت امسال محسوب می‌شود، مهم‌تر از همه این است که پس از سال‌ها، جشنواره فیلم فجر همچنان در مشهد جایگاه خود را حفظ کرده و مورد استقبال علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و این پایگاه مردمی، نقش بسزایی در تداوم و تقویت جشنواره دارد.
 
مقدسی در خصوص استقبال از جشنواره گفت: استقبال گسترده مردم، نشان‌دهنده علاقه و اشتیاق بالای آن‌ها به برگزاری این رویداد فرهنگی در مشهد است و این امر بیانگر آن است که جشنواره به‌خوبی در میان مردم جایگاه خود را پیدا کرده و به بخشی از هویت فرهنگی شهر مشهد تبدیل شده است.
 
مدیر آموزشگاه سینمایی موج نو در خصوص کیفیت فیلم‌های امسال جشنواره بیان کرد: برخی فیلم‌ها از نظر ساختار و روایت دچار اغتشاش و ضعف بوده‌اند، به‌عنوان نمونه، فیلم «آبستن» در شخصیت‌پردازی موفق عمل نکرده و حوادث داستان را به‌درستی به تصویر نکشیده است و در نتیجه، فیلمنامه‌ای سردرگم و فاقد انسجام دارد. در مقابل، فیلم «بچه مردم» از نظر کارگردانی و طراحی صحنه بسیار قوی بود و فیلمنامه‌ای تأثیرگذار داشت و این فیلم توانست هم خنده و هم اشک تماشاگر را برانگیزد و ارتباط عاطفی عمیقی با مخاطب برقرار کند. 
 
وی با اشاره به اینکه نگاه ویژه داوران به فیلم‌های دفاع مقدس در جشنواره فیلم فجر قابل توجه است، بیان کرد: اما برای اینکه این آثار مورد استقبال عمومی قرار گیرند، فیلمسازان باید به‌گونه‌ای عمل کنند که این فیلم‌ها برای مخاطب باورپذیر و ملموس باشد. در سال‌های اخیر، مسئولان سینمایی کشور عمدتاً بر فیلم‌های کمدی تکیه کرده‌اند تا گیشه سینماها را حفظ کنند، در حالی که همه ژانرها باید جایگاه خود را در سینمای ایران داشته باشند.
 
مقدسی با بیان اینکه در فیلم‌های دفاع مقدس باید واقعیت‌های تاریخی را نشان دهند، از جمله اینکه جنگ ایران و عراق، صرفاً یک جنگ دوطرفه نبود، بلکه ایران در برابر ماشین جنگی غرب می‌جنگید، اظهار کرد: این نکته باید به‌درستی برای نسل جدید تبیین و تشریح شود تا درک دقیق‌تری از این برهه تاریخی پیدا کنند و در واقع بیان این واقعیت‌ها نه‌تنها تصویر جنگ را واقع‌بینانه‌تر نشان می‌دهد، بلکه نسل جوان را با دلایل طولانی شدن جنگ آشنا می‌سازد.
 
مدیر آموزشگاه سینمایی موج نو و مدرس سینما افزود: از سوی دیگر، شخصیت‌پردازی در این فیلم‌ها نباید یک‌بعدی و کلیشه‌ای باشد و اگر قرار است یک رزمنده را به تصویر بکشند، باید همه جنبه‌های شخصیت او نمایش داده شود، نه فقط جنبه‌های مثبت و به همین دلیل، پرداختن به شخصیت‌های خاکستری که در جنگ حضور داشتند، اهمیت دارد. جنگ تحمیلی، صرفاً متعلق به یک قشر خاص نبود، بلکه افراد مختلف از طبقات و تفکرات گوناگون برای دفاع از کشور راهی جبهه شدند و این تنوع شخصیتی باید در فیلم‌ها منعکس شود.
 
وی در پایان گفت: جشنواره فیلم فجر در مشهد، باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود و رسانه‌ها در این زمینه نقش مهمی دارند، گام بعدی برای ارتقای جایگاه مشهد در جشنواره این است که بخشی از جشنواره به‌طور رسمی در این شهر برگزار شود و حداقل چند جایزه سینمایی در مشهد اهدا شود که این اقدام می‌تواند به تقویت جایگاه سینمایی مشهد و مشارکت بیشتر هنرمندان و مخاطبان این شهر در جشنواره کمک کند.
انتهای پیام
captcha