کد خبر: 4264826
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۳

بزرگ‌ترین ضعف جشنواره فیلم فجر «فیلمنامه» است

یک منتقد سینما با اشاره به ضعف فیلمنامه در آثار جشنواره امسال، آن را مهم‌ترین دلیل کیفیت پایین فیلم‌ها دانست و همچنین از برگزاری کمرنگ جشنواره فیلم فجر در مشهد انتقاد کرد.

جشنواره فیلم فجرمحمد قنبری، یک فیلم‌ساز و منتقد سینما، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با انتقاد از کیفیت فیلمنامه‌ها در جشنواره فیلم فجر امسال، اظهار کرد: بزرگ‌ترین ضعف فیلم‌های جشنواره، فیلمنامه است. بسیاری از آثار ساختار درستی ندارند و همین مسئله باعث شده است که خروجی آن‌ها قابل‌قبول نباشد.

وی افزود: فیلمنامه ریشه و اساس یک فیلم محسوب می‌شود و از همین جهت، اهمیت ویژه‌ای دارد. تا زمانی که این ضعف برطرف نشود، نمی‌توان انتظار تولید فیلم‌های شاخص را داشت. به‌عنوان مثال، حتی اگر انیمیشنی با استفاده از جدیدترین فناوری‌های روز ساخته شود، اما فیلمنامه‌ای قوی نداشته باشد، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

قنبری در خصوص کارگردانی فیلم‌های جشنواره، گفت: قاعدتاً همه کارگردان‌ها به ساختار کلاسیک و منطقی یک فیلم اشراف دارند، اما هر کارگردان بسته به سلیقه شخصی، سبک منحصربه‌فرد خود را ارائه می‌دهد. ازاین‌رو، هر فیلم در جشنواره کارگردانی خاص خود را داشته است و این تفاوت‌ها در سبک و اجرا، ویژگی اصلی آثار جشنواره امسال به شمار می‌رود.

این منتقد سینما درباره فضای جشنواره فیلم فجر در مشهد، بیان کرد: متأسفانه جشنواره فیلم فجر مشهد، کاملاً معمولی برگزار شده است. تفاوت خاصی میان این جشنواره و دیگر ایام دیده نمی‌شود و فضای آن مانند یک روز عادی بدون هیچ ویژگی منحصربه‌فردی است.

وی با اشاره به یکی از نکات مثبت جشنواره امسال، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های مثبت جشنواره امسال، تنوع ژانری آن است. برخلاف دوره‌های قبل که جشنواره به یک ژانر خاص محدود می‌شد، امسال شاهد حضور آثار متنوعی هستیم. علاوه بر این، فیلم‌های امسال جسورانه‌تر از دوره‌های گذشته به نظر می‌رسند و سازندگان آن‌ها رویکرد تازه‌تری در روایت داستان‌های خود اتخاذ کرده‌اند.

«صیاد» پرهزینه؛ اما کلیشه‌ای

قنبری درباره فیلم «صیاد» گفت: این فیلم که به روایت اوایل انقلاب و جنگ ایران و عراق با محوریت شهید صیاد شیرازی می‌پردازد، صحنه‌های مهیج و پر زرق‌ و برقی دارد. مشخص است که هزینه زیادی برای آن صرف شده، اما در عین حال، کلیشه‌ای است و در دسته سینمای بدنه قرار می‌گیرد. این نوع آثار معمولاً با حمایت دولت ساخته می‌شوند، زیرا اشخاص مستقل به‌راحتی قادر به تولید چنین فیلم‌هایی نیستند. به نظرم، اگر همین بودجه در اختیار یک کارگردان مستقل قرار گیرد، نتایج بهتری رقم خواهد خورد.

وی در پایان درباره فیلم‌های مرتبط با دفاع مقدس در جشنواره، اظهار کرد: ژانر دفاع مقدس در جشنواره‌ها باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. جنگ ایران و عراق، نبردی مردمی بود که افراد، خالصانه و بدون وابستگی‌های سیاسی، تنها برای عشق به وطنشان به میدان رفتند. ازاین‌رو، فیلم‌های این ژانر باید با دقت و جذابیت بیشتری ساخته شوند تا بتوانند نظر مخاطبان را جلب کنند و تصویری درست و تأثیرگذار از آن دوران ارائه دهند.

انتهای پیام
captcha