کد خبر: 4265031
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰

سینمای ایران به فیلمنامه‌نویسانی خلاق و باتجربه نیاز دارد

یک فیلمنامه‌نویس گفت: سینمای ایران بیش از هر چیز به فیلمنامه‌نویسانی خلاق، باتجربه و جسور نیاز دارد. بدون یک فیلمنامه قوی، حتی بهترین کارگردانی و بازیگری نیز نمی‌تواند اثری ماندگار خلق کند.

جشنواره فیلم فجرمصطفی رجب‌زاده، یک فیلمنامه‌نویس، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص بیست‌ودومین جشنواره فیلم فجر مشهد، اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر امسال تفاوت چشمگیری با سال‌های گذشته ندارد. همچنان شاهد روندی تکراری هستیم که در آن ترکیبی از چند فیلم برجسته، تعدادی فیلم متوسط و آثار متوسط رو به پایین به نمایش درمی‌آیند. با این حال، یکی از نقاط مثبت جشنواره در سال‌های اخیر، میزبانی سینما آفریقا از اصحاب رسانه و هنر است. این تغییر، دسترسی بهتر و آسان‌تری برای خبرنگاران و هنرمندان فراهم کرده و امکان تماشای فیلم‌ها و پیگیری جریان جشنواره را برای آن‌ها ساده‌تر ساخته است.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ضعف‌های مداوم سینمای ایران، فیلمنامه‌های ناپخته و ضعیف است. این معضل سال‌هاست که در جشنواره‌های مختلف به چشم می‌خورد، اما متأسفانه تاکنون آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی دقیقی برای آن انجام نشده است. در این میان، هرچند گاهی فیلم‌هایی با فیلمنامه‌های درخشان نیز دیده می‌شوند، اما این موارد بیشتر به‌عنوان استثناء تلقی می‌شود تا نشانه‌ای از یک روند رو به رشد.

رجب‌زاده بیان کرد: از میان فیلم‌هایی که تاکنون در جشنواره امسال دیده‌ام، تاکسیدرمی را موفق‌تر ارزیابی می‌کنم. با وجود برخی کاستی‌ها، این فیلم توانست یک کمدی سالم، بدون آنکه به شوخی‌های هنجارشکنانه متوسل شود، ارائه دهد. از نقاط قوت آن می‌توان به کارگردانی منسجم و جلوه‌های ویژه قابل‌قبول اشاره کرد، اما حتی این اثر نیز از ضعف فیلمنامه بی‌بهره نبود.

این فیلمنامه‌نویس در پایان گفت: به نظر می‌رسد که سینمای ایران بیش از هر چیز به فیلمنامه‌نویسانی خلاق، باتجربه و جسور نیاز دارد. بدون یک فیلمنامه قوی، حتی بهترین کارگردانی و بازیگری نیز نمی‌تواند اثری ماندگار خلق کند.

انتهای پیام
captcha