قرآن، آخرین و کاملترین نسخه هدایت بشری، خالصترین ناصح و صادقترین خیرخواه و راهنماست، قرآن به حکم «هذا بصائر للناس» پاسخی جامع و کامل، به خواستههای انسان سرگشته و جویای معرفت است و اگرچه خواندن قرآن بهعنوان بزرگترین ذکر، فضیلت بسیاری داشته و به خواندن بسیار قرآن و تأمل و تفکر در آیات آن توصیه شده است، اما آیا تنها خواندن قرآن بدون بهرهگیری از دستورات و نسخههای شفابخش آن سود و منفعتی برای خوانندهاش بهدنبال دارد.
در همین خصوص خبرنگار ایکنای خراسانرضوی با زهرا توکلیان حقیقی، مدیر مؤسسه قرآنی دانشآوران مشهد گفتوگویی انجام داده است که در ادامه میخوانیم:
ایکنا _ در حال حاضر چه چالشهایی در زمینه فهم و تفسیر قرآن وجود دارد؟
یکی از مهمترین چالشهایی که امروز جامعه با آن روبهرو است، توجه برخی از افراد فقط به
قرائت قرآن است، در حالیکه گاهی در عمل، رفتاری متفاوت از دستورات قرآن از خود بروز میدهند و پیشنهاد من این است برای اینکه
فرهنگ قرآنی در جامعه نهادینه شود استادان قرآنی، علاوه بر تدریس قرائت قرآن، تفسیر آن را نیز به دانشآموزان خود آموزش دهند و سپس آنها را به عملیاتی کردن دستورات الهی تشویق کنند.
سالهاست که با بهرهگیری از بازیها، کتابها و برگزاری مسابقات، قرآن و معارف اهل بیت(ع) را به کودکان و نوجوانان آموزش میدهم، این بازیها برای هر گروه سنی بهطور متفاوتی طراحی میشوند. اگر بخواهیم مطابق گذشته قرآن را به دانشآموزان آموزش دهیم، ممکن است برایشان جذابیت نداشته باشد و آن را به درستی نپذیرند، اما وقتی مطالب را در قالب بازی و مسابقه ارائه دهیم، جذابیت بیشتری برایشان ایجاد شده و انگیزه بیشتری برای یادگیری پیدا میکنند.
ایکنا_ چه پیشنهادی برای تربیت فرزندان قرآنی به خانوادهها دارید؟
اولین گام در تربیت فرزندان قرآنی این است که والدین خودشان ابتدا به قرآن عمل کنند، سپس پیشنهاد میکنم که خانوادهها نماز جماعت را بهصورت مشترک برگزار کنند و پس از آن، جلسات خانگی قرآنی تشکیل دهند، در این جلسات، اعضای خانواده یک آیه از قرآن را با هم خوانده و ترجمه آن را بررسی و در نهایت، باید بچهها را تشویق کنند تا آن آیه را بیاموزند و در زندگی خود به آن عمل کنند.
برای شروع، افرادی که علاقهمند به شناخت بهتر قرآن هستند، باید درک عمیقی از معنای آن پیدا کنند و علاوه بر خواندن قرآن، تفسیر آن را نیز مطالعه کنند و از تفاسیر روان و ساده مانند تفسیر حجتالاسلام قرائتی بهره ببرند و پس از یادگیری هر آیه، آن را در زندگی خود پیادهسازی کرده و بررسی کنند که آیا در عمل به آن آیه عمل کردهاند یا خیر که اگر در عمل به آن آیه موفق بودهاند، خود را تشویق کنند و در غیر این صورت، خود را بهگونهای تنبیه کنند که انگیزه برای بهتر عمل کردن داشته باشند.
ایکنا_ مؤسسه قرآنی دانشآوران از چه زمانی شروع بهکار کرد و چه اهدافی را دنبال میکند؟
مؤسسه قرآنی دانشآوران در سال 1384 تأسیس شد و از آن زمان تاکنون به فعالیت خود ادامه میدهد، هدف اصلی ما آموزش قرآن در سنین مختلف است و همیشه شعار «آموزش قرآن از سه سال تا کهنسال» را سرلوحه کار خود قرار دادهایم و برنامههای آموزشی قرآن برای همه گروههای سنی ارائه میشود.
همچنین این مؤسسه دارای 50 قرآنآموز و 10 استاد است، در حال حاضر رشتههای روخوانی و حفظ برای خردسالان و بزرگسالان تدریس میشود و کلاسهای تربیت مربی پیشدبستانی نیز معمولاً هر چندماه یکبار تشکیل میشود و تاکنون 22 دوره برگزار شده است.
برای توسعه فعالیتهای مؤسسه، در کنار برنامههای قرآنی، گروه پژوهشی نیز تشکیل دادهایم، به این صورت که هر هفته یک روز را به دورهمیهای پژوهشی اختصاص میدهیم و خروجی این جلسات در قالب کتاب یا بازی تولید میشود و این تولیدات سپس در بخش انتشارات چاپ شده و یا اگر به صورت بازی باشد، از صفر تا صد از سوی خودمان تولید شده و در فروشگاههای مجازی عرضه میشود.
متأسفانه مؤسسات قرآنی هنوز آنطور که باید به مردم شناسانده نشدهاند و تبلیغات کمی در این زمینه از طریق رسانهها و صدا و سیما انجام شده است که اگر تبلیغات به طور گستردهتری صورت گیرد، مؤسسات قرآنی میتوانند دانشآموزان بیشتری را جذب کرده و افراد بهتری را تربیت کنند.
انتهای پیام