کد خبر: 4267182
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۱
عضو هیئت علمی دانشگاه امام رضا(ع):

چگونه اهل بیت (ع) تجسم خارجی قرآن هستند؟

مرضیه رستمیان با اشاره به جایگاه قرآن در نفس انسانی و ضرورت شناخت و عمل به معارف آن، به تجسم خارجی قرآن در وجود اهل بیت (ع) اشاره و بر اهمیت تبعیت و تطبیق با ایشان تأکید کرد.

اهل بیت (ع)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مرضیه رستمیان، عضو هیئت علمی دانشگاه امام رضا(ع)، امروز 1 اسفندماه، در نشست علمی سیره و تعالیم امام رضا(ع) در آثار قرآنی و تفسیری آیت‌الله جوادی آملی(دام عزه) با اشاره به جایگاه والای حضرت رضا(ع) از منظر استاد آیت‌الله جوادی آملی اشاره و به نقل از ایشان، اظهار کرد: هیچ موجودی از هیچ موجودی دیگری راضی نمی‌شود مگر به وساطت مقام امام هشتم(ع)، هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی‌یابد و خوشحال نمی‌شود، مگر به وساطت مقام رضوان رضا(ع)، هیچ نفس مطمئنه‌ای به مقام راضی و منفی بار نمی‌آید، مگر به وساطت مقام امام رضا(ص)، او نه چون به این مقام به امام رضا(ع) رسیده است، بلکه چون دیگران را به این مقام می‌رساند.  

عضو هیئت علمی دانشگاه امام رضا(ع) با اشاره به تبیین مفاهیم قرآن علمی و قرآن عینی و با استناد به روایتی از حضرت رضا(ع) قرآن را «حبل‌الله المتین» و «عروة الوثقی» معرفی و گفت: قرآن برای همه انسان‌ها در تمام زمان‌ها و مکان‌ها نازل شده و ریسمانی است که یک طرف آن در دست خداوند و طرف دیگر آن در دست انسان‌ها قرار دارد و با تمسک به آن می‌توان به سوی خداوند متعال حرکت کرد.

وی با استناد به روایتی از امام رضا(ع) بر جاودانگی، فرازمانی و فرامکانی بودن قرآن تأکید و مطرح کرد: خداوند قرآن را برای زمان یا قوم خاصی نازل نکرده، بلکه برای همه زمان‌ها و اقوام تا روز قیامت، شاداب و خرم قرار داده است. این ویژگی‌ها نشان‌دهنده معجزه‌وار بودن قرآن و ارتباط آن با فطرت انسان‌ها است.

رستمیان تصریح کرد: قرآن به عنوان کلام خداوند باید برای ما وزن داشته باشد و جایگاه ویژه‌ای در ذهنمان ایجاد کند. همچنین، با اشاره به توصیه امام رضا(ع) مبنی بر عدم تجاوز از کلام خدا نه جلوتر و نه عقب‌تر، قرآن به عنوان صراط مستقیم و سالم‌ترین راه برای هدایت معرفی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام رضا(ع) با بیان اینکه قرآن نشانه و کلام خداست و به او متصل است، حفاظت از قرآن را ضمانت الهی نه ضمانت بشری داشت و افزود: نباید قرآن و حفاظت آن را با کلام‌های بشری مقایسه کرد، زیرا قرآن انتصاب به خداوند دارد.

وی گفت: راز جاودانگی قرآن به حی و قیوم بودن خداوند و نیز به این واقعیت که مخاطب قرآن فطرت انسان‌هاست، نسبت داده می‌شود. با توجه به اینکه فطرت انسان‌ها ثابت است، قرآن با فطرت انسان‌ها گفتگو می‌کند و به همین دلیل جاودانه است.  

تأکید بر نقش فطرت در فهم قرآن و ضمانت الهی حفظ آن از تحریف

رستمیان درخصوص بحث درباره زبان قرآن، گفت: اگرچه برخی معتقدند ناآشنایان به زبان عربی نمی‌توانند از قرآن بهره‌مند شوند، اما مخاطب اصلی قرآن فطرت انسان‌هاست و فطرت، زبان‌مدار نیست. فطرت انسان‌ها الهی و فطرت با کلام الله ارتباط برقرار می‌کند و این ارتباط فراتر از زبان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام رضا(ع) در ادامه، با اشاره به اینکه قرآن باید از تحریف حفظ شود و جاودانه بماند، اظهار کرد: به دلایل مختلف عقلی و نقلی مبنی بر خاتمیت حضرت رسول (ص) و قرآن به عنوان آخرین معجزه الهی لحاظ می‌شود.

وی با بیان اینکه حضرت رسول(ص) به عنوان یک وجود مادی پس از مدتی از دنیا رفتند، این سوال را مطرح کرد که چه چیزی دین را حفظ می‌کند و در پاسخ به آن، یادآورد شد: قرآن در هر زمانی شادابی و سرزمینی خود را حفظ خواهد کرد. موضوع  به عنوان قرآن علمی معرفی می‌شود و امیدوارم که این بحث بابی را برای دانشجویان و سایر علاقه‌مندان باز کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام رضا(ع) درخصوص بحث قرآن عینی و عملی، تصریح کرد: منظور از آن قرآن تکفیری نیست، بلکه تجسم قرآن در خارج است. محتوای قرآن شامل عقاید، اخلاق و اعمال است و مخاطب اولیه این معارف انسان‌ها و جنیان هستند. 

رستمیان با بیان اینکه اگر انسان نباشد، نه عقیده‌ای وجود خواهد داشت و نه اخلاقی و نه عملی، تأکید کرد: جایگاه وجود خارجی قرآن نفس انسانی است که ظهور معارف قرآنی را در خارج نشان می‌دهد. اگر کسی ظاهر و باطن قرآن را بداند، تفسیر و تعبیر آن را بشناسد، محکم و متشابه آن را تشخیص دهد و به واجبات و مستحبات عمل کند، عملاً به قرآن ناطق و قرآن عملی تبدیل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه کامل‌ترین مصداق قرآن عینی و عملی، رسول اکرم (ص) و اهل بیت پاک و مطهر ایشان هستند، افزود: اهل بیت(ع) تجسم خارجی قرآن هستند و می‌توان به صورت عملی از وجودشان استفاده کرد. با توجه به روایتی از امام معصوم (ع) که فرمودند: «من صراط الله هستم». این روایت تبعیت و تطبیق اهل بیت(ع) با قرآن را نشان می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام رضا(ع) همچنین به روایتی از حضرت رضا(ع) اشاره کرد و گفت: هر کس در مجلسی بنشیند که یاد و نام ما در آن زنده نگه داشته می‌شود، در روزی که دل‌ها می‌میرند، دل او نمی‌میرد. نشستن در مجالس اهل بیت(ع)، قرآن عملی است و این قرآن قرآن‌های خارجی و عینی است که می‌توان به شناخت آن‌ها دست پیدا کرد.

وی در پایان افزود: برخی از علما در استفاده از قرآن و انتقال آن به مخاطب، حذفی دارند که عشق به قرآن را منتقل می‌کنند؛ امیدوارم که بتوانند در این مسیر قرار گیرند و به آن حس و سلامت دست یابند.

انتهای پیام
captcha