سید صادق علمداری، مدرس بنیاد فرهنگی
حضرت مهدی(عج) طی یادداشتی که در اختیار ایکنای خراسانرضوی قرار داده، به رفتار مؤمنان در عصر غیبت پرداخته است که در ادامه میخوانیم:
خداوند در آیه 55 از سوره مبارکه نور میفرماید: «خدا به کسانی از شما که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادهاند، وعده داده که خلافت زمین را به آنان واگذارد»، یا در سوره عصر آمده است: «تنها کسانی که ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهند و یکدیگر را به حق و راستی سفارش کنند از خسران به دورند...» در واقع انسانها در تعیین سرنوشت خود و جامعه، تأثیرگذار هستند و ثانیاً در روایات و احادیثی که به وظایف منتظران اشاره شده، همه جا سخن از تقوا، عفاف، دوری از گناه و ... بوده است.
توصیه میکنم که کتاب «مکیال المکارم» یا «نجم الثاقب» را تهیه و مطالعه بفرمایید، بسیاری از روایاتش پیرامون وظایف منتظران است. پیامبر(ص) فرمودند: «دعوتکننده مردم باشید به وسیله غیر زبانتان» امام صادق(ع) فرمودند: «برای ما زینت باشید نه مایه آبروریزی.» آیا گناه و ظلم، دعوت به ظهور و مایه زینت و افتخار معصومین(ع) است؟
شهید مرتضی مطهری(ره) مینویسد: «برداشت قشری از مردم درباره
مهدویت و قیام انقلاب مهدی موعود(عج) ... فقط و فقط از گسترش و اشاعه و رواج ظلمها، تبعیضها، حقکشیها و غیره ناشی میشود!... این گروه بهطور طبیعی به مصلحان، مجاهدان، آمران به معروف و ناهیان منکر، با نوعی بغض و دشمنی مینگرند، زیرا آنها را از تأخیراندازان ظهور و قیام مهدی موعود(عج) میشمارند. در حالی که آیات قرآن کریم در جهت عکس برداشت بالاست... .»
ثالثاً، بنیآدم بنیعادت است و اگر انسان به کاری خو گرفت و عادت کرد، ترک آن برای او بسیار دشوار و سخت خواهد بود. چگونه میشود تصور کرد، افرادی پر از رذائل اخلاقی بعد از ظهور حضرت حجت(ارواحنا فداه) عادت بد خود را ترک کنند؟ (اگر قرار بر این بود که با معجزه همه چیز پیش برود که حکومت الهی زودتر از اینها اتفاق میافتاد.)
در آیات ابتدایی سوره تحریم خداوند فرموده است: «یا أیّهَا الّذینَ آمَنوا تُوبُوا إلَی اللّهِ تَوبَةً نَصُوحاً»؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید، توبه کنید، توبه خالص. اگر ما در مسیر عبد صالح باشیم، انشاء الله جزو زمینهسازان واقعی ظهورش خواهیم بود، باشد که از منتظران صالح، از یاران پاک و خاص ایشان باشیم.
طبق روایات متعدد در حوزه مهدویت، حضرت مهدی(عج) چند مدل یار و نیروی انسانی دارد:
دسته اول: روایاتی که یاران حضرت را 313 نفر معرفی میکند که به تعداد یاران پیامبر(ص) در جنگ بدر است. در کتاب «منتخبالاثر»، فصل هفتم، باب پنجم، 25 روایت را به این مضمون جمعآوری کرده و در منابع روایی اهل سنت هم به همین تعداد بهعنوان یاران حضرت مهدی (عج) اشاره شده است.
دسته دوم روایاتی که یاران حضرت را 10 هزار نفر ذکر میکند و دسته سوم روایاتی که میگوید شیعیان گِرد حضرت جمع میشوند یا میگوید اهل شرق و غربِ زمین با نهضت او همراه میشوند.
در جمع این روایات میتوانیم بگوییم: این 313 نفر هسته اصلی و مرکزی نیروهای حضرت(عج) و همچنین فرماندهان و کارگزاران مستقیم ایشان هستند. امام صادق(ع) فرمودند: «گویا مینگرم به قائم بر فراز منبر کوفه، در حالیکه یارانش گِرد او حلقه زدهاند. آنان، پرچمداران و کارگزاران امام روی زمین هستند». حلقه بعد که به حضرت مهدی(عج) میپیوندند، 10 هزار نفر هستند. اینها هم جزو همان هستههای اولیهای هستند که در رکاب امام، تحت فرماندهی همان 313 نفر قرار خواهند گرفت و در ادامه نهضت، گروهگروه، مردم از نقاط مختلف دنیا به امام میپیوندند.
سؤالی که برای برخی افراد پیش میآید این است که میگویند: ما روایتی دیدهایم که یاران حضرت مهدی(عج) از فلان شهرهاست، مثلاً چهار نفر از اصفهان، یک نفر از ساوه، سه نفر از سبزوار و چند نفر از خراسان و یا مثلاً از سرخس، خوی، ری، شیراز، جرجان، جابروان و غیره که اسمهای این افراد را هم ذکر کرده است!
در پاسخ باید گفت فارغ از اینکه برخی نامها و اسامی مبهم است و نام برخی شهرها هم فرق کرده است، سند این روایات قابل اعتماد نیست، لذا نمیتوان گفت که از کدام شهر، چه افرادی، از یارانِ امام(عج) هستند، اما آنچه مسلم است این است که یاران حضرت(عج) از نقاط مختلف دنیا هستند. از امام جواد(ع) نقل شده که ایشان فرمودند: «اصحابش، اجتماع میکنند به سوی او به تعداد اهل بدر، 313 نفر از نقاط مختلف زمین.»
ضمن اینکه اگر بخواهیم از جهت عقلی نیز تحلیل مختصری داشته باشیم باید گفت اینکه عنوان شود مثلاً «سه نفر با فلان نامها از خراسان هستند»، برای آن چند میلیون نفر دیگر در خراسان ناامیدی پیش خواهد آمد که ما قطعاً نمیتوانیم جزو یاران خاص حضرت(عج) شویم، چرا که اسم ما در این لیست نیست! در حالی که در روایات ما بر ناامیدی، بسیار مذمت شده است.
انسانها میتوانند با رعایت احکام خدا و دقت در عمل به آنها و تقویت قدرت حرکت و اراده، از آن دسته از یاران خاص حضرتش بشوند.
انتهای پیام