
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی،
حجتالاسلام والمسلمین مصطفی فقیه اسفندیاری، معاون امور بینالملل آستان قدس رضوی، امروز، هفتم خردادماه در افتتاحیه چهارمین کنگره بینالمللی امام رضا(ع) و علوم روز که در دانشگاه امام رضا(ع) برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد امام خمینی(ره) و شهدا اظهار کرد: کنگره بینالمللی امام رضا(ع) پاسخی عملی به پرسشهای دیرین درباره رابطه علم و دین است و با توجه به نقش
ائمه اطهار(ع) بهعنوان قرآن ناطق و تجلیگاه علم الهی باید گفت که امام رضا(ع) مصداق واقعی «عالم آل محمد» و سیره ایشان تبیینکننده قرآن کریم است.
معاون امور بینالملل آستان قدس رضوی در ادامه به یکی از مهمترین تکالیف آستان قدس رضوی، طبق حکم مقام معظم رهبری برای تولیت این آستان اشاره کرد و گفت: اثرگذاری در پهنه دنیای اسلام از مهمترین وظایف ماست و همه اقدامات آستان قدس رضوی، از خدمت به زائران و تسهیل زیارت گرفته تا تعالی آن و احیای امر
امام معصوم، در حرم مطهر تجلی مییابد.
وی با اشاره به پرسشهای دیرین در خصوص رابطه علم و دین، عقل و نقل و عقل و وحی که از دیرباز مطرح بودهاند، اظهار کرد: یکی از پرسشهای جدی این است که کدام علم را میتوان علم دینی نامید و آیا فیزیک که در یک دولت اسلامی رشد میکند و شاگردان آن پرورش مییابند، فیزیک اسلامی است؟
معاون امور بینالملل آستان قدس رضوی گفت: این نشست و کنگره پاسخ عملی به پرسشهای مربوط به پیوند علم و دین و تعریف شایستهای از علم دینی است و با توجه به دیدگاههای نو آیتالله مصباح یزدی و آیتاللهالعظمی جوادی آملی در این حوزه، هرچند متفاوت باید گفت که از این «اختلاف و تضارب آرا» علم تولید میشود و این کنگره عملاً توانسته عالمان و فرهیختگان را برای پاسخگویی به این پرسشها گرد هم آورد.
فقیه اسفندیاری در بخش دیگری از سخنان خود به آیات ۴۴ و ۸۹ سوره نحل اشاره کرد و گفت: قرآن خود را «تبیان لکل شیء» معرفی میکند. در اینکه قرآن چگونه میتواند تبیان همه چیز باشد، دستکم پنج دیدگاه وجود دارد، اما مهم این است که بنمایههای اساسی برای هدایت انسان که غایت نزول قرآن است، در آن وجود دارد.
وی سپس به پیوند ناگسستنی بین کلام (قرآن) و مبیّن آن (امام) پرداخت و تصریح کرد: قرآن نیازمند «مبیّن» است. امیرالمؤمنین(ع) خود را قرآن ناطق معرفی میکند و این حکم از رسول اکرم(ص) تا حضرت ولی عصر (عج) ادامه دارد.
معاون امور بینالملل آستان قدس رضوی گفت: امام، مجلأ و مظهر همه اسماء و صفات الهی است و چون خداوند «علیم به کل شیء» است، ولی و خلیفه او نیز باید «عالم به کل شیء به اذنه» باشند، بنابراین، علم الهی در وجود امام رضا(ع) تجلی یافته و او «عالم آل محمد» است. تبیان بودن قرآن، چه مستری و چه فاعلی، باید از سوی امام رضا(ع) در سیره مبارک ایشان، چه در تقریر و چه در بیان، تجلی یابد و در سیره مطهر رضوی نمود پیدا کند.
انتهای پیام