کد خبر: 4286528
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۸
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد:

عرفان در امام خمینی(ره)، ممزوج با دیانت و سیاست بود

احمد ضابط گفت: امام خمینی(ره)، برخلاف بسیاری از شخصیت‌ها، تکامل و رشد دائم داشت و معتقد به عرفان عملی بود و این عرفان در ایشان ممزوج با دیانت و سیاست بود.

احد ضابط، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسیاحد ضابط، عضو هیئت علمی گروه مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه فردوسی مشهد، در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی، به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی(ره)، اظهار کرد: سه ویژگی ممتاز امام خمینی(ره) شامل «تذهیب و مونست با ادعیه» و تاکید بر «عرفان عملی» و توجه به «ساده‌زیستی و پرهیز از کاخ‌نشینی» است که در این راستا ایشان، تهذیب را مقدم بر تحصیل می‌دانست و معتقد بود تهذیب لازمه خدمت به مردم است. ایشان هم‌چنین بر خلاف بسیاری از شخصیت‌ها، تکامل و رشد دائم داشت و معتقد به عرفان عملی بود و این عرفان در ایشان ممزوج با دیانت و سیاست بود. در این باره آیت‌الله مجتبی تهرانی معتقد بود، امام یک افسانه است که مانند وی نه بود و نخواهد بود.

وی با بیان اینکه انس با قرآن، اعلم بودن، صراحت، شجاعت و سادگی از دیگر ویژگی‌های امام خمینی(ره) است، ادامه داد: امام بر نماز مداومت داشت و تا پایان عمر و حتی در شرایط سخت بیماری هیچگاه نمازش ترک نمی‌شد. ایشان بسیار منظم بود و همیشه بر سر قرار‌های خود رأس ساعت حاضر می‌شد. وی بسیار باتقوا بود و هم‌چنین التزام خاصی به ورزش داشت. اعتقاد واقعی به مردم در سیره ایشان مشهود است، همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز هم‌چون امام اعتقاد به مردم و رأی مردم دارند.

امام(ره) پیروزی را عمل به تکلیف می‌دانست

دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه امام(ره) پیروزی را عمل به تکلیف می‌دانست و معتقد بود که ما چه بکشیم و چه کشته شویم، پیروز هستیم، تصریح کرد: در بحث تهذیب نیز باید به ماجرای بازداشت امام پرداخته شود. امام در این ماجرا صراحتا به بازداشت‌کنندگان که مردم را کتک می‌زدند، اعتراض می‌کند و خود را به دست ماموران می‌سپارد. شجاعت امام به حدی بود که مأموران از ترس می‌لرزیدند.

ضابط افزود: همچنین امام(ره) در هنگام شب در هر شرایطی معتقد به خواندن نماز شب بود و در هواپیما نیز وقتی از ایشان پرسیده می‌شود چه احساسی دارید که به ایران می‌روید، می‌گویند هیچ احساسی ندارم. این موضوع نشان‌دهنده معامله ایشان با خداست. بعد از فوت آيت‌الله بروجردی، شاه نمی‌خواست مرجعیت به امام خمینی(ره) برسد و در همین رابطه شخصی به منزل امام می‌رود و به ایشان قضیه را می‌گوید، اما امام در پاسخ می‌گوید مردمی که به خیابان آمده‌اند، مرجعیت را مشخص کرده‌اند.

عرفان در امام خمینی(ره)، ممزوج با دیانت و سیاست بود

رئیس سابق دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به این که امام معتقد بود که انسان مأمور به وظیفه است و نه نتیجه، افزود: اعتقاد امام بر این بود که در صورت انجام وظیفه حتی اگر تشخیص غلط بدهیم و عمل کنیم، باز هم ثواب خود را می‌بریم و نتیجه دست خداست. از دیگر ویژگی‌های امام راحل(ره)، موانست با ادعیه و تاکید بر عرفان عملی است. ایشان در سال‌های آخر بارها مناجات شعبانیه را می‌خواند، با آن انس داشت و هرگز عباداتش با خدا معامله‌ای نبود.

وی در پایان با اشاره به مقایسه فضای قبل از انقلاب با فضای کنونی در کشور، بیان کرد: در دوران انقلاب فضا برای رشد معنوی فراهم بود، اما در زمانه حاضر به دلیل افزایش شبهات، القائات، فضای مجازی و نگاه شکل‌گرفته در راستای لذت‌جویی و جریان تجمل‌گرایی که بعد از جنگ در کشور به وجود آمد، سبب دورشدن مردم از فضای روحانی و معنوی شد. ویژگی دیگر امام خمینی(ره) نیز که در سیره عملی ایشان مشهود بود، اعتقاد به زندگی ساده‌زیستانه مؤمنانه و پرهیز از کاخ‌نشینی است که در این راستا ایشان کاخ‌نشینان را با کوخ‌نشینان یکسان می‌پنداشت و معتقد بود که نمی‌توان با کاخ‌نشینی از خدا و پیامبر(ص) و قرآن سخن گفت، بلکه مسئولان باید زندگی ساده‌زیستانه‌ای داشته باشند و این مسئله در تفکر رهبری نیز وجود دارد.

انتهای پیام
captcha