مصطفی اسدی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسانرضوی، در گفتوگو با ایکنا از خراسانرضوی درخصوص کم و کیف وضعیت تعلیم و تربیت در استان، با بیان اینکه در خراسان رضوی، حدود 90هزار معلم فعالیت دارند، اظهار کرد: 1 میلیون و 551 هزار دانشآموز در سال تحصیلی 1403-1404 در خراسان رضوی داشتیم که نسبت به سال گذشته، این آمار افزایش یافته است و پیشبینی میشود تا دو سال آینده این آمار کاهش یابد، زیرا مقطع ابتدایی کاهش یافته است و آمار متوسطه افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه با توجه به مهاجرتهای موجود، تعداد دانشآموزان مشهد، به خصوص حاشیه شهر، رو به افزایش است، ادامه داد: از مجموع دانشآموزان شهرستان مشهد که هفت ناحیه و سه بخش مرکزی، رضویه و احمدآباد را در شامل میشود، منطقه آموزش و پرورش تبادکان که در رأس آن نواحی یک، پنج، هفت، چهار و دو هستند، حاشیه شهر را تشکیل میدهند که پس از آن، منطقه سه و تا حدودی منطقه 6، حاشیه ندارد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه حدود 60درصد دانشآموزان استان در مشهد در حال تحصیل هستند، تصریح کرد: منطقه تبادکان 165هزار دانشآموز دارد که این تعداد، از جمعیت دانشآموزی برخی از استانهای کشور بیشتر بوده و برآورد ما این است که به مرز 180هزار دانشآموز خواهد رسید.
اسدی در رابطه با دانشآموزان اتباع و ایرانی بیان کرد: از بین دانشآموزان استان، حدود 67هزار دانشآموز اتباع شناسنامهدار هستند و اکنون تا مرز 100هزار نفر متقاضی برای ثبتنام در مدارس وجود دارد، اما به دلیل اینکه شناسنامه ندارند از ثبتنام آنان معذور هستیم.
وی با بیان اینکه عمده دانشآموزان اتباع از افغانستان و عراق هستند، افزود: نیازمند حمایت سازمانهای متولی امر اتباع هستیم و ما با حداکثر توان این افراد را جذب کرده و برای آنان کلاس تشکیل میدهیم، چرا که در فرهنگ شیعی بحث عدالت یک موضوع راهبردی است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در رابطه با تناسب معلمان نسبت به دانشآموزان، گفت: استاندارد موجود بین 19 تا 20 دانشآموز برای یک کلاس است، اما مدارس روستایی گاهی 2 دانشآموز و حاشیه شهر 45 دانشآموز دارند که باید این شرایط را اداره کرد. نمیتوان دانشآموزان در نقاط دور افتاده روستایی را رها کرد و از طرفی نمیتوان مدارس حاشیه شهر با تعطیل کرد، بلکه بایستی آن را اداره کرد. در برخی مواقع، استاندارد فضای آموزشی ما پاسخگوی میزان دانشآموزان نیست که در این میان، با توجه به میزان درخواست و تقاضا، مجمع خیرین مدرسهساز و دولت در حال کمک هستند، اما باز هم با کمبودهایی روبهرو هستیم.
اسدی با بیان اینکه آموزش و پرورش از اوج نیاز خارج شده است و به سمت مرتفع شدن نیاز با خروجی دانشگاه فرهنگیان پیش میرود، ادامه داد: حداکثر بین 3 تا 4 سال آینده کمبودهای موجود مرتفع میشود و از مقطع ابتدایی این نیاز به متوسطه اول و سپس به متوسطه دوم کوچ پیدا خواهد کرد.
وی افزود: کمبود در مقطع ابتدایی تا 3 سال آینده تقریبا برطرف و باید به فکر مقطع متوسطه باشیم. این آمادگی را داریم که کمبودها را براساس نیازها مرتفع کنیم و در آینده نرخ خروجی ما بهعنوان بازنشسته، با نرخ ورودی به عنوان تحصیلکرده یکسان میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه قدمت دستگاه آموزش پرورش بیش از 100 سال است، درخصوص ماهیت آموزش و پرورش در کشور، اظهار کرد: آموزش و پرورش تا به امروز بهعنوان یک شبکه عظیم فعالیت کرده است و همیشه ارتباط میان خانه، مدرسه، محیط و سیستم ستادی وجود داشته است.
اسدی با بیان اینکه آموزش و پرورش متولی بسیاری از امور است، تصریح کرد: برخی از وظایف به آموزش و پرورش تحمیل شده است و به اعتقاد بنده باید آموزش و پرورش بخشی از بدنه حاکمیت باشد که متولی آن شخص رئیس جمهور و معاونی برای امور آموزش و پرورش داشته باشد و صرفا به بحث تعلیم و تربیت بپردازد. آموزش و پرورش در ماهیت و محتوا باید تغییر کرده و پشتیبانی از آن جدا شود.
وی با بیان اینکه مدیر آموزش و پرورش نباید به مسائل پشتیبانی بپردازد، اظهار کرد: زمان مدیر باید صرف تعلیم، تربیت و کیفیت آموزشی شود. باید مدیران برای کیفیتبخشی آموزشی وقت گذارند و اعتقاد سرسخت بنده همین مورد است. ما باید در این بحث نظارت کافی و لازم را داشته باشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: دانشآموز از 24 ساعت شبانهروز، حدود 5 ساعت را در مدرسه میگذراند و مابقی در اختیار خانواده یا محیط اجتماع است، متاسفانه با تعارضی میان محتوا و اتفاقی که در خانواده و محیط اجتماع رخ میدهد، مواجه هستیم با این وجود، در حال حاضر اکثر محاسنی که در حوزههای اخلاقی اجتماع مشاهده میکنیم، محصول آموزش پرورش است. به آموزش و پرورش نگاه هزینهای وجود دارد که باید نگاه سرمایهای به آن داشت، چرا که این مجموعه در اوج اخلاص فعالیت میکند.
اسدی بیان کرد: «طرح نماد» و کاهش آسیبهای اجتماعی دانشآموزان از طریق مشاوره رایگان، یکی از طرحهای موفق آموزش و پرورش است که هدف آن پرداختن به مسائل اجتماعی دانشاموزان است. در این طرح، دانشآموزان با شماره 1570 تماس گرفته و مشکلات خود را مطرح و از مشاورهها به طور رایگان بهرهمند میشوند. در این طرح، مشاوران به صورت شبانهروزی به دانشآموزان خدمات ارائه میدهند. و توانسته است تعداد آمار خودکشی را در بین دانشآموزان کاهش دهد.
وی در رابطه با محتوای کتابهای درسی، افزود: وزارت آموزش پرورش و گروه مطالعات و پژوهشهای این وزارتخانه، به این نتیجه رسیده است که محتوای کتب درسی باید با زمان خود متناسبسازی شود و از آمرانه به داوطلبانه تغییر شکل پیدا کند. به این منظور که دانشآموزان باید در مباحث درسی آزاد باشند و بر همین اساس، در آینده مشارکت دانشآموز، معلم و والدین در منظومه محتوایی افزایش مییابد. همچنین باید از مباحث دانشی به سمت مباحث ادراکی، تجزیه و تحلیل حرکت کنیم تا دانشآموز بتواند در زمینه پژوهشی نیز توانمند شود.
انتهای پیام