کد خبر: 4297443
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۵۷

دارالعلم؛ الگویی کارآمد از احیای سنت‌های حسنه حوزه‌های علمیه

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر نقش مدرسه دارالعلم به‌عنوان الگویی برای احیای سنت‌های حوزوی گفت: حوزه‌های علمیه به‌عنوان سربازان حفظ آثار انبیای الهی، با صیانت از سنت‌های کارآمد و مقابله با انحرافات، بالنده‌تر از گذشته، در خدمت نظام اسلامی باشند.

 مراسم اختتامیه سومین دوره مدرسه تابستانی طلاب در حرم رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان‌نیوز، مراسم اختتامیه سومین دوره مدرسه تابستانی طلاب در حرم رضوی میزبان حضور آیت‌الله احمد مروی، تولیت معزز آستان قدس رضوی، آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور و عضو مجمع مشورتی‌ فقهی شورای نگهبان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان،  عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و جمعی از طلاب‌ و دانشجویان علوم دینی سومین دوره دارالعلم بود.
 
آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، در این مراسم، با استناد به آیه ۱۲۲ سوره توبه به  مأموریت قرآنی حوزه‌های علمیه پرداخت و گفت: براساس این آیه قرآنی، دو وظیفه اصلی حوزه‌های علمیه، تفقّه (ژرف‌اندیشی در دین) و انذار (انتقال آموزه‌ها به جهانیان) است.
 
 شب‌زنده‌دار، با اشاره به اینکه اگر فقها و علما نبودند، چیزی از اسلام باقی نمی‌ماند، بر ضرورت صیانت از حوزه‌ علمیه تأکید و اظهار کرد: در حال حاضر با گسترش افکار انحرافی مواجه‌ایم که نباید اجازه دهیم اندیشه‌های مخالف مسلک اهل‌بیت(ع)، در جامعه  نفوذ کنند. 
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر لزوم نوآوری در حوزه‌های علمیه، در چارچوب اصول، افزود: فقه باید تعادلی باشد، نوآوری نباید چهارچوب فقاهت را تخریب کند، همچنین باید  از سنت‌های کارآمد در حوزه صیانت شود. رفع نواقص حوزه‌های علمیه نیز باید در خودِ حوزه‌ها انجام شود، نه اینکه متکی به نهادهایی همچون دانشگاه باشد.
 
شب‌‌زنده‌دار با انتقاد از افول برخی سنت‌ها در حوزه علمیه، ادامه داد: نظام تدریس و تعلم، مباحثه و پیش‌مباحثه در دهه‌های اخیر تضعیف شده‌اند‌. استادان حوزه‌های علمیه باید علاوه بر تدریس، مُهذّب، ژرف‌نگر و مجتهدپرور باشند.  
 
عضو شورای نگهبان، ضمن قدردانی از برپایی سومین دوره مدرسه تابستانی دارالعلم و تقدیر از تولیت آستان قدس رضوی و دست‌اندرکاران این مدرسه علمی تصریح کرد: برگزاری این مدرسه تابستانی، نمادی ازهم‌افزایی نهادهای علمی، در سایه حرم رضوی است.  
 
وی با تأکید بر نقش مدرسه دارالعلم به‌عنوان الگویی برای احیای سنت‌های حوزوی بیان کرد: حوزه‌های علمیه به‌عنوان سربازان حفظ آثار انبیای الهی، با صیانت از سنت‌های کارآمد و مقابله با انحرافات، بالنده‌تر از گذشته، در خدمت نظام اسلامی باشند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان نیز در ادامه این مراسم گفت: احیای سنت حسنه مدارس علمی تابستانی در جوار مضجع نورانی حضرت رضا(ع) که قدمتی ۷۰۰ ساله دارد، از برکات این آستان مقدس است و امسال نیز همچون سال‌های گذشته توفیق یافتیم سومین دوره مدرسه تابستانی دارالعلم راب ا همکاری سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، به‌شکلی نظام‌مند و هدفمند برگزار کنیم.  
 
وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های سومین دوره برگزاری مدرسه دارالعلم که آن را نسبت به سال‌های گذشته متمایز می‌کند، اظهار کرد: در سال جاری پنج مدرسه تخصصی فقه و اصول، علوم عقلی، منطق و روش‌شناسی، زبان‌شناسی و ادبیات و قرآن و حدیث با حضور ۵۱ استاد برجسته از قم، تهران و مشهد برگزارشد که فراگیران، با توجه به سلایق خود می‌توانستند در هر یک از این مدارس، حضور یابند.
 
خیاط به استقبال چشمگیر طلاب و فضلا برای حضور در مدرسه  دارالعلم اشاره و تأکید کرد: امسال بیش از ۳۰۰۰نفر از طلاب نخبه متقاضی حضور در مدرسه دارالعلم بودند که در نهایت ۸۰۰ نخبه حوزوی شامل ۱۰۰ خواهر و ۷۰۰ برادر با توجه به محدودیت امکانات، برای حضور  در این کلاس ها گزینش شدند.
 
مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به انتشار ۵ جلد کتاب از مباحث آموزشی و پژوهشی مدرسه دارالعلم بیان کرد: در سال گذشته از مباحث آموزشی و پژوهشی مطرح شده در جلسات آموزشی مدرسه تابستانی دارالعلم با همکاری استادان حوزه و دانشگاه، پنج جلد کتاب آماده شده که مراحل انتشار را طی می کند و در سال جاری نیز، این فرایند ادامه دارد.
 
خیاط افزود: همچنین در سال جاری، ما از ظرفیت حضور  استادان برجسته حوزه و دانشگاه در موضوع‌شناسی و تولید محتوا در مدرسه دارالعلم بهره بردیم که این امر نشان داد همکاری حوزه و دانشگاه تا چه میزان می تواند در پیشبرد علوم اسلامی،کمک کننده باشد. 
 

دارالعلم؛ نمادی از هم‌افزایی حوزه و دانشگاه 

 
وی گفت: هم‌افزایی حوزه و دانشگاه همواره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مورد تأکید بوده و برگزاری باشکوه سومین دوره  مدرسه دارالعلم  گواهی بر هم‌افزایی مطلوب این دو نهاد علمی است.
 
خیاط در ادامه از تدوین برنامه‌ پنج ساله برای توسعه کیفی مدرسه دارالعلم خبر داد و افزود: طرح مباحث مسئله‌محور، تداوم ارتباط استادان و طلاب در طول سال، عقد قرارداد با مجلات علمی‌پژوهشی، برگزاری نشست‌های علمی، مناظرات و کرسی‌های ترویجی به‌جای ارائه آموزش تک‌بعدی  و امکان بهره‌مندی غیرحضوری از طریق سامانه حوزه علمیه برای فراگیران، از دیگر ویژگی‌های  منحصر به فرد سومین مدرسه دار العلم است.
 
وی ضمن قدردانی از همکاری‌های آستان قدس رضوی، حوزه علمیه خراسان، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، گفت: این رویداد ثمره هم‌افزایی نهادهای علمی در سایه‌ حرم رضوی و پیگیری‌های مستقیم تولیت آستان قدس رضوی بودکه امیدواریم با تداوم این سنت حسنه، شاهد شکوفایی هرچه بیشتر آن باشیم.

 

انتهای پیام
captcha