
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی،
داوود امیریان، نویسنده در نشست داستان «جهان داستان؛ جهان اغراق» که امروز 16 مهر ماه در نگارخانه رضوان برگزار شد، اظهار کرد: با این که اغراق در جهان داستان لازمه ساخت یک داستان خوب است، اما برای موفقیت در این کار نویسندگان باید در پرداخت داستانهای جادویی حتماً عنصر حقیقتمانندی را وارد داستان و شخصیتپردازی خود کنند تا وجهی از منطق و روابط علت و معلولی در داستان برای باورپذیری مخاطب وجود داشته باشد، زیرا در غیر این صورت داستان با شکست و عدم پذیریش مواجه خواهد شد.
وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در
داستاننویسی، اغراق در جهان داستان است گفت: به اعتقاد من هر انسانی که در کره خاکی زندگی میکند سوژه یک رمان بزرگ است و هر کدام از ما زندگیمان به قدری موضوعات عجیب دارد که میتواند دستمایه یک رمان باشد، مثلاً ماجرای کرونا میتواند موضوع داستانی باشد که عجیب بودن داستان را به خوبی به نمایش بگذارد. انتخابات ریاستجمهوری، جنگ 12 روزه و ... هر کدام میتواند منبع الهام بسیاری باشد و اگر بخواهیم این ماجراها را بهطور مستقیم بنویسم قطعاً اشتباه کردهایم و در اینجا سوژه و طرح را باید پرورش دهیم.
امیریان با تأکید بر اینکه لزوم طرحنویسی برای داستاننویسی امری ضروری است، بیان کرد: طرحریزی داستان مثل طرحریزی ساختمان است که باید ابتدا به آن فکر و برای آن یک چارچوب مهندسی تنظیم کنیم، البته تقریباً ۹۰ درصد پایان داستانها با فکر و نظر اولیه نویسنده متفاوت است و در واقع برای داستاننویسی نویسنده طرح مینویسد، اما پایان ممکن است تغییر یابد.
این نویسنده با اشاره به مبحث
داستانهای مذهبی و محدودیتهایی که در این زمینه شکل میگیرد، اظهار کرد: در خصوص داستان پیامبران بسیاری ایراداتی را مطرح میکنند که ما میتوانیم برای جلوگیری از آن از این داستانها برای شخصیتهای غیرحقیقی وام بگیریم. در داستاننویسی باید به جنبههای مختلف ماجرا و شخصیتها با دید درست نگاه کنیم و با اغراق بنویسیم، داستانهای متعددی وجود دارد که ما میتوانیم با شناخت طرح اصلی به آن شاخ و برگ دهیم و با تأکید بر عنصر اغراق آن را بازنمایی کنیم.
وی با تأکید بر رعایت عنصر حقیقتمانندی در داستانهای جادویی افزود: هنگام نوشتن داستان، حتی اگر نویسنده داستان جادویی مینویسد تلاش خود را برای اینکه مخاطب داستان را باور کند به انجام برساند و برای این منظور رعایت عنصر حقیقتمانندی و روابط علت و معلولی امری ضروری است، چرا که با وجود غیر واقعی بودن داستان برای اینکه مخاطب آن را پذیرش کند باید جنبههایی از واقعیت نیز به خورد اثر داده شود.
این نویسنده با بیان اینکه در نوشتن برای نسل نوجوان نیاز به خلق قهرمان داریم، گفت: نوجوانان از وجود قهرمانان خوششان میآید و برای جذب آنها به رمان نوجوان نیاز به خلق قهرمان داریم تا برای مخاطب جذاب و قابل باور باشد. نویسنده نباید روایت محض بنویسد، داستان به اغراق نیاز دارد و البته در عین حال باید باورپذیر باشد.
انتهای پیام