
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی به نقل از ستاد خبری نشان
مشهدالرضا(ع)،
سیدجواد رفایی، عضو کارگروه فرهنگی هنری نشان ملی مشهدالرضا(ع) اظهار کرد: پس از اهدای نشان، نباید از ظرفیت افراد منتخب صرفنظر کرد، بلکه لازم است از آنها در دورههای بعد، بهویژه هنگام معرفی چهرههای جدید، بهرهبرداری شود.
رفایی معیارهای گزینش را نماد بودن این افراد در جهت ارائه الگو به جوانان و آیندگان مشهد، به واسطه خدماتی مطرح کرد که در راه خدا و اعتلای
معارف رضوی در این شهر متجلی ساختهاند و گفت: جایگاه این نشان در میان عموم ایرانیان و جهانیان خاص بوده و این ویژگیها باید برای نسل بعد قابل ادراک و ملموس باشد تا مسیر تبعیت گشاده شود.
وی بیان کرد: پس از سه دوره برگزاری متوالی این مراسم، دغدغه اصلی کارگروه فرهنگی هنری نشان ملی مشهدالرضا(ع) بر این محور استوار است که چگونه میتوان بُعد الگوسازی که غایت این نشان است را در متن جامعه به شکلی مؤثرتر نهادینه ساخت. اهتمام ما بر شناسایی شخصیتهایی بوده که شایستگی احراز منزلت یک نماد و سرمشق برای نسل جوان و آیندگان شهر مشهد را دارا باشند، کسانیکه به واسطه اعمالشان برای خدا و خدماتی که در جهت شهر مشهد و معارف رضوی ارزانی داشتهاند، شایسته این تقدیر خاص شدهاند، چرا که منزلت اعطایی نشان مشهدالرضا(ع) در میان مردم ایران و جهان جایگاهی متمایز دارد و این خصوصیات باید برای نسلهای آینده قابل رؤیت و تقلید باشد.
رفایی در خصوص دو رکن اساسی در انتخاب منتخبان اظهار کرد: هم توجه به جایگاه مشهد در اعمال و شئونات آنها متجلی باشد و هم توجه به امام رضا(ع)، بدین اعتبار که شهر مشهد ملک مطلق ایشان است و عظمتش از آن منبع سرچشمه میگیرد و این دو مؤلفه باید توأمان مدنظر باشند.
وی در باب نقش نشان در الگوسازی در سطح ملی، بر ضرورت اشاعه گستردهتر معرفی منتخبان تأکید ورزید و گفت: حضور این افراد باید در محافل گوناگون (حتی مدارس) بهعنوان مدعو مستمر باشد تا فرآیند بیوگرافینگاری و شناسنامهسازی دقیقتری از آنها انجام شود. رسانههای رسمی شهرداری و خراسان میتوانند در برنامههای مرتبط با نشان رضوی، بستری برای معرفی چهرهها فراهم آورند. نقش فضای مجازی نیز در دیده شدن الگوها به مراتب مؤثرتر از رسانههای سنتی مانند صدا و سیما و روزنامهها است.
انتهای پیام