فلسفه عاشورایی باید در شعر آئینی نمود پیدا کند
کد خبر: 1343372
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۳
منوری:

فلسفه عاشورایی باید در شعر آئینی نمود پیدا کند

گروه هنر: یکی از شاعران شعر آئینی عنوان کرد: اکثر شاعران به سمت شعرهای توصیفی که مردم پسندتر است، می‎روند اما این مسئله نباید باعث شود شاعران آئینی از شعرهای فلسفی که به چرایی و تببین واقعه عاشورا می‌پردازد، غافل شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، هادی منوری، از استادان و پیشکسوتان ادبیات مشهد در دومین نشست تخصصی «نقاط قوت و ضعف شعر آیینی» که شب گذشته، 25 آذرماه در اتاق جلسات شعر رضوی واقع در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر رضوی برگزارشد، با بیان اینکه جامعه ما نیازمند شعرهای فلسفی است، عنوان کرد: پیشتر از این، شعرهایی که در رابطه با عاشورا سروده شده، شعرهای توصیفی است.

منوری درباره علت اینکه بیشتر شاعران به سمت شعرهای توصیفی می‎روند، عنوان کرد: اکثر مردم ترجیح می‎دهند عاطفه‎شان تحریک بشود تا مغزشان، به همین علت اکثر شاعران به سمت شعرهای توصیفی که مردم پسندتر است، می‎روند اما این مسئله نباید باعث شود شاعران آئینی از شعرهای فلسفی که به چرایی و تببین واقعه عاشورا می‌پردازد، غافل شوند.

وی با بیان اینکه مردم دنبال چیزی هستند که زیاد آن‎ها را درگیر نکند برای همین از شعرهای عاطفی که بیشتر توصیفی است، استقبال می‌کنند؛ افزود: گفتن شعرهای فلسفی کار سختی است ولی نمی‎توان تنها براساس ذائقه مردم شعر گفت چرا که جامعه به این گونه شعرها نیز احتیاج دارد.

این پیشکسوت ادبیات مشهد با بیان اینکه شعر آئینی مشخصاتی دارد، تصریح کرد: تاریخچه مرثیه‌سرایی به زمان حضرت آدم(ع) می رسد که در سوگ هابیل برای او مرثیه‌سرایی کرده است.

وی با بیان اینکه مرثیه را می توان به چند روش تقسیم بندی کرد، اظهار کرد: مرثیه‌های که در غم از دست دادن عزیزان سروده می‌شد، مرثیه‌ای که برای پادشاهان و درباریان بود، مرثیه فلسفی که به چرایی و تببین واقعه می‌پردازد و مرثیه پیشنهادی از انواع تقسیم‌بندی شعر آئینی به شمار می‌روند.

منوری با اشاره به این موضوع که نوع دیگری که می‌توان شعر آئینی را تقسیم بندی کرد، براساس عناصر شعری است، خاطر نشان کرد: اندیشه، خیال، موسیقی و عاطفه چهار عنصر شعر هستند که هرکدام از این عناصر در شعر آئینی متناسب با محتوای شعر پررنگ‌تر از بقیه دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه در هر دوره‌ای یکی از اقسام شعر آئینی از جمله مرثیه، نوحه، مداحی، مولودی، رجزخوانی، مقتل‌خوانی و ... بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته است، گفت: بعد از انقلاب اسلامی نوحه بیشتر از سایر اقسام شعر آئینی مورد توجه مردم قرار گرفته است.

این پیشکسوت ادبیات مشهد بیان کرد: به خاطر ضرب‌آهنگی که نوحه می‌طلبد، بیشتر اشعار که در این زمینه سروده می شود، عاطفی و توصیفی است.

وی با بیان اینکه اندیشه در این شعرها کمتر دیده می‌شود، عنوان کرد: این شعرها بیشتر سطح‌نگر هستند و با  ساده‌انگاری کمتر به محتوای واقعه می‌پردازند.

منوری با بیان اینکه 98 درصد شعرهای عاشورایی توصیفی هستند، تصریح کرد: شاعران ما کمتر به تببین چرایی و فلسفه واقعه عاشورا پرداخته‌اند.

وی ادامه داد: حضرت زینب(س) اجازه نداد کربلا در کربلا بماند شاعران شعر آئینی نیز باید با تأسی از این بانوی بزگوار وارد عرصه شعر فلسفی شوند و چرایی واقعه عاشورا را برای مردم در شعرشان تببین کنند.

یادآور می‌شود، انجمن شعر رضوی که با تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم ایجاد یک پایگاه شعر آیینی در جوار حرم مطهر رضوی تشکیل شده ، شاعران برجسته‌ای هم چون صاحب‌کار، خسرو، شفق، سرویها و کمال را به ادبیات ایران معرفی کرده است.

captcha