همایش «بازخوانی اندیشه‌های اخلاقی شهید مطهری» در مشهد برگزار شد
کد خبر: 1401903
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲

همایش «بازخوانی اندیشه‌های اخلاقی شهید مطهری» در مشهد برگزار شد

گروه اجتماعی: همایش بازخوانی اندیشه‌های اخلاقی شهید مطهری در حوزه سیاست و اجتماع، روز گذشته، 10 اردیبهشت‌ماه با حضور علی مطهری، فرزند شهید مطهری در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عصر روز گذشته، دهم اردیبهشت‌ماه در همایش بازخوانی اندیشه‌های اخلاقی شهید مطهری در حوزه سیاست و اجتماع که در دانشکده ادبیات انشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: احساس خودباختگی فقط مربوط به قبل از انقلاب نیست، گاهی با تقلید از فرهنگ دیگران از فرهنگ اسلامی و سبک اسلامی خود دور می‌شویم لذا باید با استفاده از فرمایشات رهبر معظم انقلاب سبک زندگی خود را تغییر داده و بهبود بخشیم.

فرزند شهید مطهری ادامه داد: شهید مطهری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دوماه و 20 روز در قید حیات بود و 12 اردیبهشت‌ماه 58 شهید شدند و این شهید گرانقدر در همان مدتی که زنده بود بر روی آزادی، عدالت، استقلال و دموکراسی تأکید فراوان داشت.

مطهری با اشاره به بهترین راه برای هدایت نسل‌ها، گفت: هدایت نسل جوان با نسل کهنسال متفاوت است که قرآن در این زمینه می‌فرماید: «ای پیغمبر مردم را به دین خدا به وسیله حکمت، منطق و استدلال و موعظه دعوت کن و بر این اساس حکمت و استدلال با عقل و موعظه با دل انسان سروکار دارد».

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قرآن سه راه برای دعوت به سوی خدا بیان کرده است؛ راه اول حکمت، منطق و استدلال، راه دوم راه دل و موعظه و راه سوم جدال به حسن و گفت‌وگو با زبان خوش است که در هرجا به حسب نوع موضوع باید از این راه‌ها استفاده کرد زیرا انبیاء ما نیز با مردم به اندازه عقل و درکشان سخن می‌گفتند.

تفاوت سخن انبیاء با فلاسفه

مطهری گفت: تفاوتی که میان روش انبیاء و فلاسفه در نوع بیان با مردم وجود دارد این است که سخن انبیاء را همه مردم درک می‌کنند و هر گروهی مطابق با سطح فهم خود برداشتی از آن دارد، اما سخن فلاسفه را همه افراد متوجه نمی‌شوند.

وی با اشاره به سخنرانی‌های شهید مطهری قبل از پیروزی انقلاب گفت: در مدتی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید تا هنگامی که ایشان شهید شدند، 25 سخنرانی پرمحتوا، جهت‌دار و هدف‌دار انجام دادند و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مفهوم عدالت، آزادی و مباحث استقلال فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را مطرح کرده و بر مسئله عدالت بیش از همه موارد پافشاری و تأکید می‌کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: شهید مطهری چند روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گفت: «نباید در بحث عدالت کوتاهی کرد زیرا در غیر این صورت انقلاب ما شکست می‌خورد و آنگاه گروه دیگری با پرچم عدالت وارد میدان شده و به انقلاب آسیب می‌زنند».

وی تصریح کرد: اگر بر مسئله عدالت تأکید نداشته باشیم انقلاب ما با همه عظمتش از بین می‌رود البته باید تصور درستی از عدالت داشته باشیم زیرا جامعه در صورت وجود تبعیض از حالت تعادل خارج می‌شود و نابرابری و تبعیض موجب رواج نژادپرستی می‌شود در صورتی که در دین اسلام نژاد، خون و رنگ مطرح نیست.

مطهری بیان کرد: به اعتقاد من موضوع خلیج فارس نیز نباید به موضوع نژادپرستی بدل شود بلکه باید به لحاظ حقوقی و تاریخی ثابت کنیم که این خلیج، خلیج فارس است یعنی در این زمینه نباید مسائل نژادپرستی دخالت داده شود.

هیچ چیز نباید مانع آزادی تفکر و آزادی بیان شود

وی با بیان اینکه شهید مطهری به مسئله آزادی تفکر و آزادی بیان تأکید داشت، عنوان کرد: در بین سران انقلاب اسلامی کسی به جز ایشان بر روی مسئله آزادی تفکر و بیان دقت نداشت، به گفته این شهید، در جمهوری اسلامی احزاب غیر اسلامی هم می‌توانند فعالیت کنند اما نباید به اسلام کار داشته باشند و باید حرف خود را با تابلوی مخصوص خود مطرح کنند بنابراین هیچ چیز نباید جلوی آزادی تفکر و آزادی بیان را بگیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دفاع شهید مطهری از اسلام گفت: این شهید تأکید داشت که با آزادی دادن به مخالفان می‌توانیم از اسلام دفاع کنیم زیرا ما به منطق خود اعتقاد داریم و مخالفان هم می‌توانند حرف خود را بزنند به این شرط که روحانیان بتوانند سخن خود را بگویند زیرا این روش اسلام است.

وی با اعلام اینکه دانشگاه باید محل نقد و گفت‌وگو باشد، افزود: بحث استقلال فرهنگی، سیاسی و اقتصادی از شعارهای ما بود البته استقلال فرهنگی از مهم‌ترین این شعارها قلمداد می‌شد چرا که فرهنگ زیربنای استقلال اقتصادی و سیاسی نیز هست اما خودباختگی فرهنگی استعمار سیاسی را به دنبال دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: آدمی اگر به درد خودباختگی فرهنگی مبتلا باشد به استعمار سیاسی و اقتصادی دچار می‌شود لذا بی تردید تعصب نژادی غلط است اما اینکه کسی به مکتب و فرهنگ افتخار کند، غلط نیست.

ضرورت وجود جنبش دانشجویی و نقد قدرت در جامعه

مطهری در خصوص وجود جنبش‌های دانشجویی تصریح کرد: جنبش دانشجویی باید اجازه فعالیت داشته باشد و این جنبش منحصر به قبل از انقلاب نیست و در حال حاضر نیز باید وجود داشته باشد زیرا همیشه به نقد قدرت نیاز داریم و برخی از مسائل مانند قتل‌های زنجیره ای را باید گفت زیرا این به معنای تضعیف نظام نیست بلکه تقویت و اصلاح نظام اسلامی را به دنبال دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دانشجو دارای روحیه حق‌گرایی و مقابله با ظلم است و دانشگاه می‌تواند دیده‌بان جامعه باشد اما در دوره‌های مختلف استفاده ابزاری از دانشجو شده است.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، عدالت منسوب به دنیای سرمایه‌داری را قبول ندارد، همچنین شکاف طبقاتی را نمی‌توانیم بپذیریم و مطابق گفته شهید مطهری جامعه بی طبقه اسلامی یعنی جامعه بدون تبعیض و تفاوت البته تفاوت و اختلافی که ناشی از تلاش و کوشش باشد را می‌پذیریم اما نباید تبعیض‌آمیز باشد.

مطهری با اعلام اینکه صحنه جامعه باید مانند صحنه مسابقه ورزشی، برای همه یکسان باشد، افزود: همه باید از یک نقطه شروع کنند زیرا این عین عدالت است، اگر تبعیض در جامعه باشد این جامعه از الگوی اسلامی دور شده و دو طبقه نامتعادل محروم و عزیز کرده در جامعه ایجاد می‌شود.

captcha