جامعه اسلامی با برقراری عدالت سامان می‌پذیرد
کد خبر: 1426
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۱

جامعه اسلامی با برقراری عدالت سامان می‌پذیرد

گروه اجتماعی: دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه جامعه اسلامی با برقراری عدالت و استفاده از رهبری‌های انبیا و اوصیای الهی سامان می‌پذیرد، خاطرنشان کرد: این مهم با برقراری و پایبندی به دو میثاق مهم بین خداوند متعال و بندگان حاصل می‌شود که تا روز رستاخیز تداوم دارد.


وی با تأکید بر اینکه مضامین این خطبه مضامینی اساسی و اصولی در باب امام شناسی است، افزود: محور اصلی خطبه غدیر جامعه عدل‌سازی است که باید تمامی مسئولان و دولتمردان در کنار دیگر اقشار جامعه به این مهم اهتمام ورزند.





آیت‌الله اراکی در ادامه اظهار کرد: یکی از مطالب پراهمیت و قابل توجه در رابطه با غدیر این است که مأموریت انبیای الهی و رسل را در جامعه بشر مورد برسی قرار داده و اهداف را به صورت دقیق بیان می‌کند.



برقراری قسط و عدالت محوری در جامعه



وی با اشاره به آیه 25 از سوره مبارکه حدید که می‌فرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ»، ابراز کرد: خداوند به واسطه انبیای الهی، امامان معصوم و میزان قرار دادن کتاب آسمانی قرآن خواستار این هستند که در جامعه قسط و عدالت محوری حاکم و همگی افراد از حقوق مساوات برخوردار باشند.



دبیرکل تقریب مذاهب اسلامی در ادامه به تشریح مسئولیت خداوند متعال و مسئولیت انبیای الهی پرداخت و اظهار کرد: خداوند متعال برای هدایت بشر خدمات خود را عرضه کرده و مسئولیت انبیای الهی نیز این است که پذیرنده و همراه کننده او باشند؛ لذا این مهم تاکنون نیز ادامه دارد و این تناسب بیت بندگان و انبیای الهی نیز برقرار است.



وی با تأکید بر اینکه جامعه اسلامی با برقراری عدالت و استفاده از رهبری‌های انبیا و اوصیای الهی سامان می‌پذیرد، خاطرنشان کرد: این مهم با برقراری و پایبندی به دو میثاق مهم بین خداوند متعال و بندگان حاصل می شود که تا روز رستاخیز تداوم دارد.



اولین میثاق فرمانبرداری محض از خداوند است



آیت‌الله اراکی در رابطه با میثاق‌های حاصله بین خداوند با انبیای الهی و میثاق انبیا با دیگر بندگان، بیان کرد: اولین میثاق اطاعت و فرمانبرداری محض از خداوند متعال و در ادامه آن انبیای الهی است؛ لذا بندگان به واسطه نعمات فراوان الهی و خدمات ارزنده انبیا و اوصیای الهی پیمان نخستین را به جای آورده و خود را درمسیر فرمانبرداری محض خداوندی قرار خواهند داد.



وی در خصوص میثاق دوم به سوره مبارکه توبه آیه111 که می‌فرماید «إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالإِنجِیلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُم بِهِ وَذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ» اشاره کرد.



آیت‌الله اراکی در ادامه افزود: میثاق نصرت و یاری از دیگر پیمان‌ها و پیوندهایی است که انبیا با خداوند بسته و در این راه نیز موفق عمل کردند؛ لذا دیگر بندگان با تأسی از قرآن و سیره انبیای الهی همواره خداوند و دیگر بندگان برگزیده حضرت باریتعالی را نصرت و یاری خواهند کرد و در این مسیر به یاری کنندگان اصلی(انبیا) پشت نمی کنند.



جامعه‌ای سراسر نور و طهارت داشته باشیم



این مقام مسئول همچنین با اشاره به اینکه جامعه اسلامی به واسطه این دو پیمان ساخته می‌شود، ابراز کرد: بی‌شک اگر بافت جوامع حول محور خدای متعال ساماندهی شود جامعه‌ای سراسر نور و طهارت خواهیم داشت و این بافت ما را به یک انسجام واحد و متحد خواهد رساند.



وی خاطرنشان کرد: عملکرد اجتماعی بیوت که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است دارای عملکرد درونی و بیرونی است که همگی از سرچشمه جوشان معرفت‌الله و هدایت الهی سرچشمه گرفته است؛ از این رو با گرویدن به این رشته ناگسستنی می‌توانیم سعادت و رستگاری خویش را در آخرت و دنیا تضمین کنیم.



دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در پایان ابراز کرد: پیام غدیر چکیده تمام رسل در طول تاریخ است؛ لذا برا احیای این فرهنگ و پیام اساسی انبیای الهی باید همت و این واقعه مهم تاریخ تشیع و جهان اسلام را به همگان بازگو کرد.


captcha