معرفی آئین روزه‌داری ماه رمضان در مساجد چین
کد خبر: 1432993
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲
در نمایشگاه قرآن مشهد صورت گرفت؛

معرفی آئین روزه‌داری ماه رمضان در مساجد چین

گروه هنر: آئین روزه‌داری ماه رمضان در مساجد چین در قالب عکس و تخته شاسی در نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد به نمایش درآمد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آئین روزه‌داری ماه رمضان در مساجد چین در قالب تخته شاسی، در غرفه حوزه هنری خراسان رضوی نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد به نمایش درآمد.

بر اساس این گزارش، گروه عکاسان دوچرخه‌سوار در بهمن ماه سال 89 طی اولین سفر داخلی خود با حمایت حوزه هنری خراسان رضوی در قالب طرح «رکاب خورشید» برای عکاسی از زائران امام رضا(ع) در مسیر مشهد به گرگان به مدت هشت روز رکاب‌زنی کردند.

این گروه در ادامه برنامه‌های خود، دی ماه سال 90 در قالب طرح «در مسیر ابریشم» جهت ثبت عکس و تهیه فیلم مستند از مردم کشورهای آسیایی و با شعار «لبخند ایرانی، صلح جهانی» به مدت یکسال با عبور از 12 کشور هند، بنگلادش، تایلند، مالزی، اندونزی، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران با دوچرخه به بررسی مسائل مختلف پرداختند.

عکاسان دوچرخه‌سوار متشکل از حمید سلطان‌ آبادیان، محمد ادیبی و فرید دولت‌آبادی بودند که با حمایت حوزه هنری خراسان رضوی در مدت یک سال مسیر جاده ابریشم را رکاب زده و از کشورهای این مسیر با موضوعات مختلفی همچون مساجد، معماری اسلامی، آداب و رسوم مسلمانان، فرهنگ و خانواده و مسائل اجتماعی عکاسی کردند.

عکس‌های غرفه حوزه هنری خراسان رضوی در نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد، دومین سری از مجموعه‌های عکس‌های ثبت شده توسط این گروه با موضوع آداب و رسوم مسلمانان چین در ماه مبارک رمضان است.

در نمایشگاه عکس «مسلمانان چین» توضیحاتی در خصوص هر عکس ارائه شده است، این توضیحات آئین مسلمانان چین را اینگونه بیان می‌کند: «در ماه مبارک رمضان مساجد کشور چین آذین‌بندی شده و جنب و جوش در مساجد بیشتر از ماه‌های دیگر سال است، همچنین مردم مسلمان چین، قبل از ورود ماه مبارک رمضان مسجد را تمیز و آذین‌بندی می‌کنند در مسجد جمع می‌شوند و امام جماعت درمورد اعمال این ماه و وظایف روزه‌داران صحبت می‌کند که آموزش زبان عربی، عقاید و احکام از جمله برنامه‌هایی است که در این ماه صورت می‌گیرد.

مسلمانان چین در مساجد شهر افطار می‌کنند، آنها لحظاتی از اذان مغرب میز افطار را در صحن حیاط مسجد چیده و ظرف‌های غذا را نیز در روی میزها قرار می‌دهند، پس از دعا و پخش اذان، مراسم صرف افطاری در صحن حیاط مسجد با حضور مسلمانان روزه‌دار چینی برگزار می‌شود.

حدود نیم ساعت به اذان مغرب، غذای افطاری آماده می‌شود و مسلمانان ساکن در اطراف مسجد برای دریافت این غذا به مسجد مراجعه می‌کنند هزینه این غذا را نمازگزاران تقبل می کنند».

در این نمایشگاه عکس‌هایی از مسجد نیوچه، پکن چین به نمایش گذاشته شده بود، در ورودی این مسجد یک بنای شش ضلعی به چشم می‌خورد که از آن به‌عنوان برج رصد ماه یاد می‌شود.

داخل این برج گذرگاه طاقدار یادبود و یک دیوار پوشیده از نقاشی‌های دیواری قرار دارد که در کنار یکدیگر، در اصلی ورودی مسجد تلقی می‌شود و در پس از آن شبستان اصلی به‌عنوان محل برگزاری نمازهای جماعت قرار دارد. به‌دنبال شبستان اصلی سالن‌های کوچک و اتاق‌هایی وجود دارد که با سبک اسلامی تزئین شده است، این طرح‌ها و اشکال از حروف عربی و طرح‌های هنری تشکیل شده‌اند و در مرکز این بخش مناره مسجد قرار دارد که مؤذن برای گفت اذان بر بالای آن مستقر می‌شود.

از دیگر توضیحاتی که به همراه عکس‌های این مجموعه آمده است، می‌توان به توضیحاتی در مورد آداب و رسوم مسلمانان این منطقه در برپا کردن افطاری در مساجد اشاره کرد که آماده کردن و پخش غذای افطار در مسجد شهر توسط خود مردم انجام می‌شود و هر روز چند نفر از اهالی مسجد شهر برای انجام این کار داوطلب می‌شوند.

در عید فطر مسلمانان چین لباس نو می‌پوشند، عطر می‌زنند و به مسجد می‌روند بعد از نماز عید فطر نیز همه به قبرستان رفته و برای مردگان طلب مغفرت می‌کنند، در این روز زنان در خانه غذا می‌پزند که به چینی «یوشاسنجزگواتز» می‌گویند که نوعی حلوا یا کیک است و همچنین در روز عید فطر تا سه روز بعد مردم به دیدن یکدیگر می‌روند و سنت صله رحم را به جا می‌آورند.

بنابر این گزارش، علاوه بر آداب و رسوم چین، 30 اثر عکاسی از مساجد مالزی در معرض دید قرآن دوستان قرار گرفت که این مساجد شامل مسجد سلطان ابوبکر در جوهوربارو، مسجد زهیر در آلورستار، مسجد سجادیه در کوالا ترانگانو، مسجد کریستال در ترانگانو، مسجد نگارا در کوالالامپور، مسجد کام پونگ کلنگ ملا کا و مسجد سلطان احمد در کوانتان می‌شود.

همچنین 20 اثر خوشنویسی و تذهیب‌های قرآنی در غرفه‌ حوزه هنری نمایشگاه قرآن و عترت در معرض تماشا قرار گرفت و در بخشی از این غرفه ‌ها، آثار فیلم کوتاه و انیمیشن حوزه هنری خراسان رضوی نیز اکران شد.

یادآور می شود، در این نمایشگاه آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در 12 غرفه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

captcha