مسجد «سلطان محمد فاتح»؛ زيباترين مكان عبادی بيروت
کد خبر: 1665580
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۹

مسجد «سلطان محمد فاتح»؛ زيباترين مكان عبادی بيروت

گروه فرهنگ ‌و هنر: مسجد «سلطان محمد فاتح» در بيروت به عنوان يكی از زيباترين اماكن عبادی مسلمانان لبنان مورد توجه گردشگردان و مردم اين كشور قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) اين مسجد كه به همت جمعيت خيريه ارشاد و اصلاح لبنان بنا شده‌است، در شرق منطقه «تلة الخياط» و غرب منطقه «سوق مارالياس» قرار دارد.
زمين اين مسجد در سال 1990 خريداری‌شد و ساخت اين بنا با كمك‌های خيرين از داخل و خارج لبنان در سال 1998 به پايان رسيد و طی مراسمی با حضور «محمد رشيد قبانی» مفتی لبنان افتتاح‌ شد.
نام اين مسجد برگرفته از نام «سلطان محمد فاتح» سلطان عثمانی و فاتح قسطنطنيه (استانبول) است.
اين مسجد در هشت طبقه ساخته‌شده‌ كه دو طبقه آن زيرزمين قراردارد و شامل دو سالن ويژه ورزش و برگزاری همايش است؛ اما شش طبقه ديگر؛ يك مصلی ويژه آقايان، يك مصلی ويژه بانوان، مركز قرآن «اقرأ» برای آموزش قرآن، بخش حديث و علوم اسلامی، كتابخانه اسلامی قابل استفاده برای عموم و سالن برگزاری مراسم و همايش را تشكيل‌می‌دهد.
در اين بنا از معماری عثمانی بهره‌برداری شده‌ و محراب آن را طاقی از سنگ سفيد كه بر دو ستون مرمری بنا ‌شده، تشكيل‌می‌دهد؛ اين در حالی است كه پنجره اين محراب با شيشه‌های رنگی بسيار زيبايی مزين‌ شده‌است.
سنگ‌های مرمر و نرده‌های اين مسجد بر اساس معماری مسجد «سلطان محمد فاتح» در تركيه ساخته شده‌ و مناره آن با ارتفاعی بالغ بر پنجاه و دو متر برگرفته از معماری مسجد جامع «السليمانيه» در اديرنه ـ يكی از استان‌های تركيه است.
در ساخت گنبدهای اين مسجد كه برگرفته از مسجد جامع «السليمانيه» استانبول است از سنگ‌های طبيعی كه از حلب واردشده، استفاده و هنرمندان اين كشور آن را با اشكالی از معماری عثمانی تزيين‌كردند، اين هنرمندان در ساخت منبر مسجد نيز كه يك اثر هنری بی‌نظير به‌شمارمی‌رود، همكاری‌داشتند.
پله‌های اين مسجد از مرمر آفريقايی پوشيده‌شده و در‌های آن با تزيينات عثمانی و از چوب بلوط ساخته شده و وضوخانه اين مسجد يكی از زيباترين وضوخانه‌های مساجد بيروت است.
captcha