جايگاه هنر در تحقق شعار سال مورد غفلت واقع نشود/ توليد موسيقی آيينی متناسب با نياز مخاطب
کد خبر: 2307252
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۲
رسالت هنر در حمايت از توليد ملی/ 7

جايگاه هنر در تحقق شعار سال مورد غفلت واقع نشود/ توليد موسيقی آيينی متناسب با نياز مخاطب

گروه هنر: مدير مركز موسيقی حوزه هنری تصريح كرد: متأسفانه برخی گمان‌ می‌كنند شعار سال جاری منحصر به مباحث صنعتی، اقتصادی و كشاورزی و ... است، در صورتی كه آثار فرهنگی و هنری هر مملكتی زيربنای اين حوزه‌ها را شكل می‌دهند.

رضا مهدوی، مدير مركز موسيقی حوزه هنری در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) درباره رسالت هنر در سال «توليد ملی، حمايت از كار و سرمايه ايرانی» اظهار كرد: فرمايش مهم آقا فراتر از يك شعار است و واقعيتی است كه ايشان با هوشمندی تمام و با علم‌اللغه‌ای كه دارند واژگان را طوری انتخاب كردند كه ضرورت زمان و لحظه در آن كاملا احساس می‌شود. حال اينكه مديران چقدر از فرمايش ايشان بهره‌برداری می‌كنند و اين جملات را تاكنون چقدر ‌پياده كرده‌اند متاسفانه در آن ضعف‌ها و تعلل‌هايی بوده ‌است.
وی ادامه داد: متأسفانه برخی گمان‌ می‌كنند اين شعار منحصر در مباحث صنعتی، اقتصادی و كشاورزی و ... است، در صورتی كه آثار فرهنگی و هنری هر مملكتی زيربنای مسائل اقتصادی، كشاورزی و صنعتی را شكل می‌دهد. در كشور ما كه كاملا فرهنگی است و با توجه به پشتوانه غنی فرهنگ چندهزار ساله ادبيات نمايش تعزيه، موسيقی و مبانی تفكری ما كه آن هم مبانی تفكری عجين شده با اسلام است و آن را 1400 سال پيش با جان و دل پذيرفتيم و به معنی واقعی كلمه ايران را ام‌القرای اسلام می‌دانيم و فرامين پيامبر(ص)در آن اجرا می‌شود بايد هنرمندان ما آثاری سنتی و اصيل خلق كنند و مسئولان و دولتمردان نيز از آثار سنتی و اصيل اسلامی و ايرانی حمايت كنند.
مدير مركز موسيقی حوزه هنری گفت: ولی گاه در صدا وسيمای ما از سبك‌های موسيقی‌های مغرب زمين حمايت می‌شود، ايران نغمات، ترانه‌ها، الحان زيبا و چهارده قوميت متنوع با گويش‌ها و زبان‌‌های مختلف دارد كه همه تحت امت واحده و زير ‌پرچم جمهوری اسلامی توليد اثر می‌كنند و دولت بايد از آنها حمايت كند.
وی اضافه كرد: رسانه‌ها، نهادهايی مثل وزارت ارشاد، حوزه هنری، سازمان صدا وسيما بايد پيش از گذشته موسيقيدانان جوان را در كنار موسيقيدانان پيشكسوت دعوت به همكاری كنند و كار سفارش بدهند و به نوعی به اقتصاد بازار موسيقی كمك كنند.
مهدوی تصريح كرد: اميدواريم امسال حركت شايسته‌ای در رابطه با پخش آثار انجام شود، چرا كه آثار مهمی در موسيقی توليد می‌شود و بايد حركت مهم در پخش صورت گيرد ولی مافيايی وجود دارد كه مانع اين مسئله می‌شود و دولت بايد با قدرت و سرمايه عظيم بخشی را راه بيندازد و ايجاد رقابت كند و آثار ارزشی و موسيقی‌های مفهومی برگرفته از هنری دينی و مذهبی را در بازار پخش كند.
وی اظهار كرد: متأسفانه شاهد هستيم كه آثار معنوی هنری خوبی توسط ارشاد يا حوزه هنری توليد می‌شود ولی صدا و سيما پخش نمی‌كند و به نوعی رقابت می‌كند و آثار خودش را در صدا و سيما پخش می‌كند.
مدير مركز موسيقی حوزه هنری در توضيح اين مطلب گفت: طبيعتا آثار بلندی، كوتاهی، ضعف و نقص‌هايی دارد البته آثار صداوسيما هم بی‌نقص نيست، ولی همه نهاد بايد با هم متحد باشند. اين بحث محتوای كيفی حمايت از توليد ملی و سرمايه ايرانی و كارافزايی يك بخش از آن مربوط به همين موسيقی و هنر می‌تواند باشد البته همه هنرها بايد به كمك هم بيايند تا افتخارات هسته‌ای و ‌پزشكی، كشاورزی، اقتصادی كه در مدت سی سال بدست آورده‌ايم با زبان موسيقی و بيان هنری و امروزی به دنيا بيان شود.
وی تصريح كرد: متأسفانه ما اركستر‌های بين‌المللی نداريم و كنسرت‌های ما داخلی است. بايد از مرزها عبور كنيم اول در منطقه و بعد در جهان. اين همه ‌پيشرفت و اين همه دين‌مداری و اين همه هنرمندان متعهد وجود دارد ولی مشكل اصلی ما حضور در عرصه بين‌‌المللی است. جهان موسيقی ايران را نمی شناسند، موسيقی عرب، هند، ترك و حتی تاجيك را می‌شناسند ولی موسيقی ايران هنوز شناخته نشده است.
مدير مركز موسيقی حوزه هنری افزود: اين شعار توليد داخلی يعنی اينكه تنها دنبال ‌‌موسيقی مدرن نباشيم، بلكه موسيقی و فرهنگ اصيل ما برگرفته از اشعار كهن و موسيقی سنتی است كه آنها نيز خود برگرفته از هنر آيينی هستند.
وی در ‌پاسخ به اين سؤال كه حوزه هنری در سال جديد با توجه به اين شعار چه رويكردی دارد و نقطه ثقل اجرايی كردن اين شعار كدام نهادها هستند؟ ابراز كرد: همه نهادها موظفند، اين موضوعی نيست كه بگوييم برعهده نهادی خاصی است بلكه تمام نهادهای فرهنگی و حتی NGOها و مؤسسات فرهنگی موظفند. البته سه رأس اصلی سياست‌گذاری فرهنگی صدا وسيما، ارشاد و حوزه هنری هستند و هر كدام شاخه‌ای را بايد تحت ‌‌پوشش قرار دهند البته اين سه نهاد نوك پيكان هدف هستند اما تمام نهادها بايد موضوع را جدی بگيرند به خاطر اينكه مقام عظمای ولايت تا ضرورت مسئله‌ای را احساس نكنند آن را شعار سال قرار نمی‌دهند و به جهت ضرورت كار و فراوانی كار و پتانسيل بالا در موسيقی اين سه نهاد به تنهايی از عهده عملياتی و اجرايی‌كردن سخت‌افزاری چه در بخش انسانی و هنری بر نمی‌آيند.
مهدوی گفت: امسال در حوزه هنری چهار محور اساسی داريم، اخلاق‌مداری در خانواده، دفاع مقدس، بيداری اسلامی و انقلاب اسلامی. در مسئله فرهنگ خانواده كه دچار مشكل شده بايد همراه با موضوع حمايت از سرمايه‌ها با نگرش وسيع‌تر و دورنمای بهتر با آن برخورد كنيم و ضعف و اشكالات را با تيم قوی مشورتی و شورا حل و به صورت قوی‌تر و علمی‌تر اجرا كنيم.
مدير مركز موسيقی حوزه هنری ابراز كرد: اينكه دو يا سه سال وقت بگذاريم بر روی توليد اثری و با خود بگوييم بگيرد يا نگيرد خطاست، بايد توليد انبوه داشته باشيم و چند اثر شاخص را انتخاب كنيم تا در ميان مردم نيز جا بيفتد.
وی در پاسخ به اين سؤال كه آيا ركود در موسيقی به خاطر ضعف توليدات پخش شده نبوده است؟ اظهار كرد: بخشی به خود موسيقيدان‌های ما مربوط می‌شود. هنر ما كامل‌ترين است و دنيا هم اين را می‌داند منتهی موسيقيدانان ما ضعف دارند بايد حسادت‌ها، كوته‌بينی‌ها و قشری‌نگری را كنار بگذاريم و از تمام پتانسيل‌های بالفعل استفاده كنيم. موسيقی انقلاب هم در بخش ‌پژوهش و ‌پخش و توليد رشد خوبی داشته اما اينكه يك اثر ماندگار مثل يار دبستانی من توليد بشود زياد نداشته‌ايم همچنين در رابطه با موسيقی دفاع مقدس. چرا توليد اثر در اين عرصه‌ها اتفاق نيفتاده است.
مهدوی تصريح كرد: موسيقيدانان ما مسائل شخصی دارند و به درونيات خود می‌پردازند و در توليد اثر به نيازهای جامعه نگاهی ندارند، موسيقيدانان ما بايد با نگاه سياسی همه جانبه و تحليل قوی توليد اثر كنند، اينكه فقط به دغدغه شخص بپردازيم آيا كافيست؟ بايد همراه و همگام مردم بود. نكته بعدی اين است كه بايد ديد سياسيت كلان نظام در رسيدن به هدف غايی و سياسی و اجتماعی كه توليد هنر دينی است كه معتقديم دين از سياست جدا نيست چيست؟ بايد موسيقی فراگير توليد كنيم و از مباحث علمی، فرهنگی عدول نكنيم و از طرفی سطح موسيقی ‌پايين نيايد و سخيف نشود كه بخشی از آن به دولتمردان و مسئولان فرهنگی هنری مربوط می‌شود و بايد ميميزی‌های من در آوردی را اصلاح كنند وقتی اين مسئله اصلاح شود شكوفايی شكل می‌گيرد و بعد در كنار اين مسئله فراوانی در توليد پيش می‌آيد كه باعث نشاط باطنی و انگيزه برای توليدات داخلی می‌شود.
captcha