مسئولان از توجه به اقشار قرآنی در محیط دانشگاه‌ها غافل نباشند
کد خبر: 2615248
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
مهوشیان:

مسئولان از توجه به اقشار قرآنی در محیط دانشگاه‌ها غافل نباشند

گروه فعالیت‌های قرآنی: دارنده رتبه نخست رشته ترتیل مرحله شهرستانی مسابقات قرآن اوقاف مشهد گفت: مسئولان دانشگاه نباید از توجه به اقشار قرآنی در محیط دانشگاه غافل باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، یکی از رازهای استمرار هر انقلاب، جامعه علمی و دانشگاهی آن است، دانش همیشه با انسان و در خدمت انسان بوده است که از منظر اسلام تحصیل دانش، اگر با تهذیب و تزکیه قرین باشد، جامعه را به سوی سعادت و سلامت و کمال رهنمون می‌کند.

مشهد به عنوان ام القراء کشورمان از وجود نوجوانان و جوانان قرآنی مستعدی برخوردار است که علاوه بر انس و الفت با قرآن در مسابقات نیز گوی سبقت را از دیگر شرکت‌کنندگان این عرصه ربوده‌اند همچنین همین جوانان نیز با تکیه بر کرسی علم و دانش موفقیت‌های خود را به حد تمام رسانده‌اند؛ لذا این امر ما را بر آن داشت تا در روز 16 آذرماه، مصادف با سالروز دانشجو به سراغ یکی از برگزیدگان مسابقات اوقاف که چندین سال است با موفقیت در عرصه قرآن مقام‌های مختلفی را از آن خود کرده است و در عرصه علم نیز در رشته روانشناسی در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول تحصیل است، برویم.  

زهرا مهوشیان، دانشجوی سال دوم رشته روانشناسی از دانشگاه فردوسی مشهد و دارنده رتبه نخست رشته ترتیل مرحله شهرستانی مسابقات قرآن اوقاف در پاسخ به این سوال که دانشجوی فعال قرآنی چه رسالتی در محیط دانشگاه برعهده دارد، به خبرنگار ما، گفت: دانشجوی قرآنی با توجه به انس با قرآن الگوی رفتاری برای دیگر دانشجویان می‌شود که باید بتواند سلامت اخلاقی خویش را حفظ کند.

برگزاری سمینارها و همایش‌های قرآنی در دانشگاه‌ها

وی به برگزاری هر چه بیشتر سیمنارهای قرآنی در سطح دانشگاه تأکید کرد و افزود: سمینارها و همایش‌های مختلف در زمینه قرآن بسیار کم است که اگر این سمینارها با موضوعات جالب و کاربردی و سخنران خوب برگزار شود علاوه بر اینکه داشجوی مذهبی در آن شرکت می‌کند می‌تواند مخاطبان دیگری نیز جذب کند.

دارنده رتبه نخست رشته ترتیل مرحله شهرستانی مسابقات قرآن اوقاف مشهد با تأکید بر اینکه برنامه‌های قرآنی در دانشگاه‌ها باید متفاوت تر از برنامه‌های روتینی که همه جا اجرایی می‌شود، باشد، عنوان کرد: در دانشگاه با قشر جوان روبه رو هستم و جوانان مستعد آن هستند که بتوانند به سمت و سوی قرآن بیایند فقط این سوق دادن آنها به سوی کلام وحی نیازمند برنامه‌ریزی جدی است.

مهوشیان با بیان اینکه اگر درس قرآن در زمینه‌های قرائت، حفظ و تفسیر در دروس دانشگاه گنجانده شود این طرحی جالب برای جذب دانشجویان به سمت قرآن خواهد بود، ابراز کرد: برگزاری سطوح مختلف روخوانی، روانخوانی، تجوید، صوت و لحن، حفظ و تفسیر، تدبر در قرآن می‌تواند مقدمه‌ای باشد تا هر کدام از دانشجویان که در هر کدام از سطوح قرآنی هستند در این کلاس‌ها شرکت کنند وهمچنین می‌توان از نیروی جوان قرآنی در تدریس قرآن دانشگاه استفاده کرد. 

وی از ارائه کتاب‌های تخصصی قرآنی در کتابخانه‌های دانشگاه سخن گفت و ابراز کرد: همچنین می‌توان در دانشگاه از برپایی کارگروه‌های قرآنی برای جذب دانشجویان استفاده کرد و یا به تکریم و تجلیل از فعالان قرآنی در دانشگاه‌ها پرداخت که مسئولان دانشگاه نباید از توجه به اقشار قرآنی در محیط دانشگاه غافل و بی‌تفاوت باشند.

ترویج مسابقات قرآن در دانشگاه‌ها

دانشجوی سال دوم رشته روانشناسی از دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه خوب است تا مسابقات قرآن در دانشگاه‌ها ترویج پیدا کند، اظهار کرد: باید فضای قرآنی در قالب مسابقه در دانشگاه متنوع‌تر باشد و برگزاری مسابقات در یک روز خلاصه نشود بلکه یک فضای مستمر قرآنی در دانشگاه‌ها حکم‌فرما باشد تا کسانی که برای بار اول در مسابقه شرکت می‌کنند این فرصت را داشته باشند در این فضا قرار گیرند.

مهوشیان با تأکید بر اینکه مسابقات نباید به عنوان یک هدف دنبال شود، اضافه کرد: مسابقات فقط باید از جنبه محک زدن باشد تا آن انس با قرآن بیشتر شده تا اینکه بخواهد حالت مسابقه‌ای به خود بگیرد.

وی به نقش مؤثر خانواده‌ها و دوستان جهت تشویق به سمت قرآن اشاره و بیان کرد: در زمان‌هایی از وقت دانشگاه دانشجو کلاس ندارد و وقتش آزاد است و می‌تواند برنامه‌هایی برای خودش داشته باشد خیلی خوب است که از این فرصت‌ها در زمینه قرآن استفاده کند.

مرتل قرآن کریم حرم رضوی با بیان اینکه مسئولان دانشگاه فضای قرآنی را برای دانشجویان فراهم کنند، اظهار کرد: دانشجو باید سعی کند ارتباطش با کلاس‌ها و برنامه‌های قرآنی مستمر باشد و این استمرار خیلی مهم است در زمینه حفظ قرآن، دانشجو می‌تواند هر روز یک آیه حفظ کند و در قرائت قرآن هر روز یک صفحه قرائت کند.

برگزاری انجمن‌های قرآنی در هر دانشکده

مهوشیان با بیان اینکه انجمن‌های علمی مختلفی در سطح دانشگاه برگزار می‌شود و دانشجویان فعال نیز شرکت می‌کنند، عنوان کرد: خیلی خوب است که کانون‌های قرآنی در دانشگاه‌ها فعال شوند و انجمن‌های قرآنی در هر دانشکده داشته باشیم و کسانی که خودشان علاقه‌مند به فعالیت‌های قرآنی هستند جزو همین انجمن‌ها شوند و وقتی دانشجویان با هم باشند می‌توانند برنامه و طرحی بدهند تا این فضا قرآنی را ایجاد کنند.

وی نقش اساتید را در امر قرآن در دانشگاه ها موثر عنوان کرد و افزود: وقتی بخواهیم یک فعالیت ورزشی را در دانشگاه گسترش دهیم اگر آن مسئول خودش در کار تربیت بدنی باشد بهتر می تواند نیازهای آن ورزش را درک کند تا کسی که هیچ آشنایی نداشته باشد لذا اساتید قرآنی می توانند در دانشگاه الگو شوند و نیازهای قرآنی دانشجویان را برآورند.

 دارنده رتبه نخست رشته ترتیل مرحله شهرستانی مسابقات قرآن اوقاف مشهد با بیان اینکه باید علاقه‌مندان قرآنی در دانشگاه شناسایی شوند، عنوان کرد: نباید فقط افرادی که دارای رتبه قرآنی هستند در دانشگاه شناخته شوند شاید در گوشه و کنار دانشگاه دانشجویانی باشند که در مسابقه شرکت نمی‌کنند ولی به تنهایی قرآن حفظ می‌کنند و یا در حوزه تفسیر قرآن فعال هستند و همچنین می‌توان دانشجویانی که علاقه‌مند به رسالت قرآن هستند را شناسایی کرده و برایشان برنامه‌ریزی انجام داد و جلساتی برگزار کرد که آنها بتوانند افراد زیادتری را به قرآن جذب کنند تا مشوق دیگران شوند.

وی با بیان اینکه مشهد پایتخت معنوی جهان محسوب می‌شود و باید مباحث قرآنی و دینی بیشتر در آن وجود داشته باشد، اظهار کرد: همه دانشجویان، مسئولان و خانواده‌ها باید دست در دست هم دهند و این فضا را ایجاد کنند بالاخره ما این فضای قرآنی در کشور را مدیون شهدا هستیم و باید زحمات آنها را جبران کنیم.

ضرورت ورود قرآن در متن زندگی دانشجو به عنوان مسئله تربیتی

دانشجوی سال دوم رشته روانشناسی از دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه از دانشجویان کشورهای مذهبی انتظار بیشتری می‌رود تا قرآن را در متن زندگی خویش وارد کنند، بیان کرد: در قرآن در زمینه‌های فرهنگی و تربیتی اشاراتی شده که مفید برای افراد است که اگر از جنبه کاربردی‌اش به زندگیمان بیاوریم و انس و توجه مان را بیشتر کنیم می‌تواند اثر تربیتی داشته باشد، بنابراین نباید از کنار قرآن ساده رد شویم، ببینیم قرآن چه گفته است خیلی مسائل تربیتی در قرآن موجود است که در زندگی افراد به درد آنها می خورد و روانشناسان دارند از همین کلام وحی استفاده می‌کنند.

مهوشیان با بیان اینکه رهبرمعظم انقلاب به عنوان نهضت قرآن در کشور مطالبه داشتند که ما باید 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم، ادامه داد: فضاسازی و فرهنگ‌سازی در دانشگاه از زمانی که رهبرمعظم انقلاب به این نکته اشاره کردند بهتر شده است.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فاطمه
|
-
|
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ - ۰۸:۰۰
0
0
جوانان مشهدی همیشه مایه افتخار این شهر بوده و هستند. آرزوی موفقیت برایت دارم زهرا جان
ناشناس
|
-
|
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ - ۰۸:۰۲
0
0
کسب مقام نخست رشته ترتیل مبارکت زهرا جان امیدوارم در مراحل استانی و کشوری مردم مشهد را رو سفید کنی.
captcha