آرشیو عکس‌های جلسات قرآن و کتب‌ قرآنی ایجاد شود
کد خبر: 2771320
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۶
احمد مسجدجامعی:

آرشیو عکس‌های جلسات قرآن و کتب‌ قرآنی ایجاد شود

گروه فعایت‌های قرآنی: عضو شورای شهر تهران در مراسم اختتامیه دومین مسابقات جلسات قرآن شهر تهران، خواستار تهیه آرشیو عکس‌های جلسات و کتب‌ قرآنی در فرهنگ‌سرای قرآن شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، احمد مسجد‌جامعی، عضو شورای شهر تهران در آیین اختتامیه دومین دوره مسابقات قرآن ویژه جلسات قرآن شهر تهران که روزگذشته، هفتم بهمن‌ماه در تالار شهید آوینی فرهنگ‌سرای بهمن برگزار شد، به سخنرانی پرداخت.
وی ضمن خیر مقدم به حاضران و ابراز خرسندی از این تلاش ارزشمند و گسترده، گفت: شهر تهران نیز سزاوار این تلاش و رقابت قرآنی است.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: تهران نیت پاکی در شکل‌گیری‌اش وجود داشته است و این استمرار صفای باطن بنیان‌گذاران این شهر را هنوز هم شاهد هستیم و تهران تنها شهری است که هنگامی که به دور آن برج و بارو کشیدن و از یک روستای کهن تبدیل به شهر شد یکی از دقت‌های ویژه در نگاه به شهرسازی آن وجود داشت.

114 برج در تهران قدیم
مسجد‌جامعی تصریح کرد: این دقت ویژه نیز آن بود که به تعداد سوره‌های قرآن کریم برای این شهر برج و بارو ساختن و در هر یک از اینها سوره‌ای از قرآن را نهادن و ما تقریباً با فاصله 10 سال در مشهد، همچنین برج و بارویی را سراغ داریم اما چنین روایتی درباره برج و باروی جای دیگری غیر از تهران گفته نشده است.
عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: شاید نسبتی هم بین محیط قرآن و تعداد آیات هم باشد و این را از این جهت بیان می‌کنم که محیط پیرامونی تهران را بیش از شش هزار پا گفته‌اند و اگر در نظر بگیریم که آیات کلام الله مجید بیش از شش هزار و 600 آیه است، می‌توان فردی که در ذهنش در طراحی این شهر سوره‌های قرآن بوده است، توجهی نیز به آیات قرآن داشته است.
وی با ابراز خرسندی از اینکه در جمع قرآنیان خیل عظیمی از بانوان حضور دارند، اظهار کرد: این قطعاً از دستاوردهای انقلاب اسلامی در دهه‌های اخیر است، اما از این بگذریم یک وجهه هنری و قرآنی در تهران مورد توجه بوده است و از نخستین افرادی که تأسیسات شهری را در تهران بنیان گذاشته است یک بانویی است.
مسجد‌جامعی بیان کرد: این دانش‌آموخته مکتب هرات که در شهر ما اولین مدرسه را ساخت و نخستین تکیه و حمام را ساخت، از او هم کتابتی از کلام خدا باقی مانده است. بنابر این بنیانگذاران تأسیسات شهری در تهران هم نسبتی با قرآن داشته‌اند.
وی با یادی از مرحوم استاد مولایی به بیان خاطره‌ای از دیدارش چند هفته قبل از فوت او پرداخت و گفت: با اشاره به حضور برخی از پیشکسوتان قرآنی در تهران، دست کم در دوره جدید که مناسبات جدید شهری شکل می‌گیرد و نقطه شاخص آن می‌توان گفت انقلاب مشروطیت است در تهران هیئتی را داریم که بیش از 110 سال است که به طور پیوسته در حوزه فعالیت‌های قرآنی حضور و مداومت دارد.
عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: پس از شکل‌گیری حوزه تمدنی جدید و شکل‌گیری نظام آموزشی و فرهنگی جدید بلافاصله گروهی از علاقه‌مندان آمدند و هیئت قرآنی را بنیان گذاشته‌اند که ادامه‌اش در مسجد مرحوم شیخ فضل‌الله نوری است و سیدعباس میرداماد هم در حال حاضر فکر می‌کنم که این جلسات را ادامه می‌دهد که شاید بیش از 110 سال از این امر می‌گذرد.
وی با اشاره به پخش تصاویری از جلسات قرآن شهر تهران در این برنامه، تصریح کرد: باید آرشیو عکس‌های قرآنی، کتاب‌های قرآنی در فرهنگ‌سرای قرآن تهیه شود.
مسجد‌جامعی ادامه داد: در گذشته کتاب «عمّ جزیی» بود که سه تا چهار صفحه آن به آموزش حروف ابجد پرداخته بود که به خط میرزا طاهر خوشنویس تبریزی بود و کتاب‌فروشی اسلامیه این را منتشر کرده بود و ما از این طریق خواندن قرآن را یاد می‌گرفتیم.
عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: همچنین کتاب مرحوم بیگلری و بعد از آن کتاب استاد سیدمحسن موسوی‌بلده است که مبنای حرکت‌های علمی تجویدی در کار قرآن کریم است و سپس کتاب هاشم‌زاده هریسی و کتاب‌هایی دیگر که در موضوع آموزش قرآن است.
وی با تأکید بر اینکه ما در شکل‌گیری تأسیسات جدید آموزشی شهری مدرسه اسلامی را داریم، بیان کرد: ناظم‌الاسلام کرمانی، ناظم مدرسه اسلام بوده است و در دارالفنون هم معلم ویژه آموزش قرآن داشته‌ایم.
مسجد‌جامعی با اشاره به اینکه در آن دوره زمانی بود که اطلاعات شفاهی به اطلاعات کتبی تبدیل می‌شد، عنوان کرد: حدس می‌زنم که ما تبار آموزش قرآن در دوره جدید را می‌توانیم شناسایی و جمع‌بندی کنیم و سپس از آنها استفاده کنیم.
وی ضمن تشکر از استاد سیدمحسن خدام‌حسینی، اظهار کرد: این پیشکسوت قرآنی جلسات قرآنی تهران را شناسایی کردند و برای آن مراسمی را نیز برگزار کردند.

نمونه‌ای از تجربه موفق حمایت از جلسات قرآن

مسجد‌جامعی با اشاره به دو تجربه شهرداری در دو منطقه مربوط به حمایت و تقویت از فعالیت‌های قرآنی جلسات، اضافه کرد: براساس اینکه چگونه جلسات قرآنی منازل را که بسیار هم تأثیرگذار است، تقویت کنیم دو تجربه یکی در منطقه 18 و دیگری در منطقه 13 تهران داریم.
وی عنوان کرد: اقلام مورد نیاز را در حد برگزاری جلسه چون در اختیار قرار دادن رحل، میکروفن و ... در اختیارشان برای آنها تهیه کردیم و در مرحله بعدی در جایی جلسات قرآن را راه‌اندازی کنیم که جلسه مشابه و نظیرش وجود نداشته باشد و اگر در جایی جلسه قرآن وجود داشت مبنا آن جلسه باشد و وارد رقابت با آن جلسه و موازی‌کاری نباشیم.
عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: این تجریه بسیار موفق بود و البته اساتیدی هم برای این جلسات پیش‌بینی شده بود و چنانکه اگر مربیان این جلسات نیازمند آموزشی و یا سؤالاتی داشتند از این طریق در جریان آموزش قرار گیرند.
مسجد‌جامعی ادامه داد: با توجه به اینکه جریان فوق پس از زمانی منقطع شد و حال که شما این همت را دارید به نظرم  جمع‌بندی تجربه خدام حسینی و تجربه این دو منطقه 18 و 13 بسیار مفید است.
وی ادامه داد: چون آن روحی که در جلسات قرآنی منازل در همان جمع‌های محدود که برخی از این عکس‌ها را امروز دیدیم و بسیار حس و معنا را در انسان زنده می‌کند، شاید در آن جلسات گسترده این اتفاق نیفتند.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: همه این اساتید محصول آن جلساتی هستند که بیشتر محافل قرآنی بوده تا جلسات رسمی و اینکه شما همت کردید و قدم بلندی را در این راه آغاز کرده‌اید ان‌شاءالله بتوانید از این تجربیات هم استفاده کنید.
وی با اشاره به فعالیت‌های سیدمحسن موسوی‌بلده که در حوزه پژوهش و ترویج به عنوان خادم قرآن در سال گذشته انتخاب شدند، بیان کرد: در دو دهه گذشته بنیان جلسات قرآنی بانوان را گذاشته‌اند و برخی از افرادی که در حوزه آموزش‌های قرآنی هستند برخی با واسطه و برخی بی‌واسطه از شاگردان او هم به لحاظ علمی ـ پژوهشی، هم به لحاظ ترویجی و هم سنت خانوادگی از شخصیت‌های ارزشمند هستند.
مسجد‌جامعی در پایان اضافه کرد: امیدوارم که شرایط قرآنی کشور که همیشه قدردان این عزیزان بوده است، بتواند شرایط استفاده بهتر و بیشتر از این فعالیت‌ها را فراهم کند.

مطالب مرتبط
captcha