استقبال مردم طبس از شاه با شعار «مرگ بر شاه»/ روزه سیاسی مردم مشهد
کد خبر: 2824823
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۴
بررسی نقش خراسان در پیرورزی انقلاب؛

استقبال مردم طبس از شاه با شعار «مرگ بر شاه»/ روزه سیاسی مردم مشهد

گروه سیاسی: عضو گروه دایرةالمعارف بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس با اشاره به اینکه بعد از زلزله سال 57 طبس، شاه برای بازدید مناطق زلزله‌زده حضور پیدا کرد، گفت: مردم طبس در فرودگاه این شهر با شعار «مرگ بر شاه» از او استقبال کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، احمد نمایی، عضو گروه دایرةالمعارف بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس در میزگرد «بررسی عوامل پیروزی انقلاب و نقش مشهد و خراسان» که روز گذشته، 19 بهمن‌ماه در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه بعد از زلزله سال 57 طبس، شاه برای بازدید مناطق زلزله‌زده حضور پیدا کرد، گفت: مردم طبس در فرودگاه این شهر با شعار «مرگ بر شاه» از او استقبال کردند لذا شاه که هنوز چند قدم از هواپیما فاصله نگرفته بود، با این استقبال مردم مجبور به بازگشت شد.

عضو گروه دایرةالمعارف بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس به تشییع پیکر شیخ احمد کافی در مشهد اشاره و عنوان کرد: مردم بسیاری در تشییع پیکر این روحانی و واعظ شرکت کردند و برای اولین بار شعار «مرگ بر شاه» را مردم در این مراسم عنوان کردند.

وی به بیان فضای دانشگاه قبل از انقلاب پرداخت و اظهار کرد: قبل از انقلاب در دانشگاه‌اها طیف‌های مختلف فکری حضور داشتند به گونه‌ای که افراد دارای تفکر اسلامی، در اکثریت قرار نداشتند.

نمایی به نقش دکتر علی شریعتی در ورود تفکر اسلامی به دانشگاه اشاره و تأکید کرد: جلسات سخنرانی دکتر شریعتی در دانشگاه‌ها برای افرادی که آمادگی لازم در این زمینه داشتند، تحرک انقلابی ایجاد کرد.

وی با اشاره به روزه سیاسی مردم مشهد قبل از انقلاب، ابراز کرد: آیت‌الله خامنه‌ای در جلسه‌ای که در منزل آیت‌الله میلانی برگزار شد، اعلام کردند که همکاران فرهنگی را برای اعتصاب فردا جمع کنید لذا مردم در میدان سعدآباد(تختی) جمع شده و سه روز روزه سیاسی گرفتند.

عضو گروه دایرةالمعارف بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس در ادامه این مطلب گفت: با اینکه از هر نوع تفکری در این روزه سیاسی شرکت کرده بودند اما اکثریت را تفکر اسلامی تشکیل می‌داد، ضمن اینکه جزوه‌های مجاهدین خلق نیز پخش می‌شد که با نظر آقای خامنه‌ای، به آن‌ها کار نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه برای حضور در راهپیمایی‌ها، وضو می‌گرفتیم و آماده شهادت بودیم، ابراز کرد: جمعیتی که از میدان برق تا حرم مطهر رضوی در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کردند، نشان از این داشت که مردم مشهد به انقلاب متمایل بودند.

نمایی به واقعه 23 آذر و تغییر نام بیمارستان شاه در مشهد اشاره کرد و گفت: قرار شد که نام این بیمارستان به نام امام خمینی(ره) تغییر کند ولی با توضیح آقای سیدی علوی که این بیمارستان به نام شاه نیست، بلکه موقوفه امام رضا(ع) و شاه خراسان است، آقای خامنه‌ای پذیرفتند که این بیمارستان به نام امام رضا(ع) تغییر یابد.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان مشهدی نیز در تظاهرات علیه شاه حضور داشتند، عنوان کرد: دانش‌آموزان همه دبیرستان‌های مشهد در این تظاهرات‌ها شرکت می‌کردند ولی مرکز، دبیرستان شاه رضا(دکتر شریعتی) بود که در این زمینه راهپیمایی با شرکت 500 دانش‌آموز آغاز می‌شد ولی در ادامه جمعیت 15 هزار نفری مردم آن‌ها را همراهی می‌کردند.

عضو گروه دایرةالمعارف بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس به واقعه 10 دی نیز اشاره کرد و گفت: در این واقعه خونین نظامیانی که مشهدی نبودند به طور وحشیانه به مردم حمله و هر فردی را که در مسیر بود، تیرباران کردند.

captcha