قرن پنجم؛ نقطه عطف شعر آئینی/ شعر فاطمی بعد از انقلاب اوج گرفت
کد خبر: 3001287
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۱
غفورزاده اظهار کرد:

قرن پنجم؛ نقطه عطف شعر آئینی/ شعر فاطمی بعد از انقلاب اوج گرفت

گروه هنر: عضو هیئت مدیره انجمن ادبی رضوی انقلاب را نقطه عطف اشعار آیینی دانست و بیان کرد: فعالیت جلسات مذهبی انگیزه افراد را برای سرودن شعر فاطمی بیشتر کرد.

محمدجواد غفورزاده(شفق)، عضو هیئت مدیره انجمن ادبی رضوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به معطوف شدن شعرا به شعر آئینی به خصوص شعر فاطمی گفت: در گذشته شاعرانی همچون ناصر خسرو شعرهایی با محوریت حضرت زهرا(س) سروده اند.

اوج شکوفایی شعر فاطمی بعد از انقلاب

وی با بیان این که در گذشته شعر آئینی بیشتر با محوریت پیامبر اکرم(ص) و امام حسین(ع) سروده شده است، اظهار کرد: با گذشت زمان توجه شعرا به شعر با محوریت حضرت زهرا(س) بیشتر شد به طوری که این روند بعد از انقلاب اسلامی به اوج خود رسید.

این شاعر برجسته کشور با اشاره به اینکه شعر آئینی با مضمون فاطمی در عصر حاضر از جایگاه خوبی برخوردار است، بیان کرد: در عصر حاضر کمتر شاعری را می‌بینیم که در آثار خود گریزی به حضرت زهرا(س) نزده باشند، حتی خیلی از شاعران صاحب‌نام هم، منظومه‌ای با محوریت حضرت زهرا(س) سروده‌اند.

لازمه شعر آئینی الهامات معنوی است

غفورزاده هدف از سرودن شعر فاطمی را الهامات معنوی به شاعر دانست و عنوان کرد: سرودن شعر برای اهل بیت(ع) تنها مستلزم معنویت و الهاماتی است که از جانب پروردگار به شاعر القاء می‌شود زیرا سرودن شعر آئینی سفارشی نیست و برگزاری شب شعر و کنگره‌های اشعار آیینی تنها به حس نوشتن شاعر و دریافت سوژه تازه کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شعر آیینی مورد استقبال بسیاری از جوانان قرار گرفته است، بیان کرد: امروزه شاعران جوان بسیاری را می‌بینیم که به سمت شعر آئینی سوق پیدا کرده‌اند اما شاعران جوان باید شعری بسرایند که با محتوا بوده و پرمغز و مورد شأن اهل بیت(ع) باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن ادبی رضوی قرن پنجم را نقطه‌ عطف شعر آئینی دانست و افزود: شعر آئینی در این دوره با محوریت دین و ائمه(ع) به طور رسمی به مردم معرفی شد.

captcha