پایگاه سینمای دینی در حوزه هنری خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 3386391
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
تا آذرماه سال جاری؛

پایگاه سینمای دینی در حوزه هنری خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود

گروه هنر: رئیس حوزه هنری خراسان رضوی از افتتاح و راه‌اندازی پایگاه سینمای دینی حوزه هنری خراسان رضوی در آذرماه سال جاری خبر داد.

سیدجواد رفائی، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به راه‌اندازی پایگاه سینمای دینی در حوزه هنری خراسان رضوی ابراز کرد: امیدواریم این پایگاه در آذرماه سال جاری کار خود را آغاز کند.

رفائی هدف از ایجاد این پایگاه را بررسی نظریه‌پردازی در حوزه سینمای دینی دانست و ادامه داد: این نظریه‌پردازی بعد از دریافت نظرهای مخالفان و موافقان و جمع‌بندی کلی در این زمینه به صورت کتاب درخواهد آمد.

فیلم‌هایی با برچسب دین در سینماهای کشور

وی با اشاره به اینکه ممکن است خیلی از افراد در کشور ما باشند که فیلم دینی می‌سازند اما سینمای دینی را قبول ندارند، افزود: بعضی‌ها فیلم آن چنانی می‌سازنند و برچسب دینی به آن می‌زنند از همین رو مشاورانی در این زمینه با ما همکاری می‌کنند تا بتوانیم بعدا کارگروهی تحت عنوان سینمای دینی در حوزه هنری خراسان رضوی داشته باشیم.

چاپ کتاب در زمینه سینمای دینی

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی با بیان اینکه نگاه ما فقط این نیست که نظرات خودمان را در مورد سینمای دینی به کرسی بنشانیم، اظهار کرد: ما به نظرات مخالفان و موافقان احترام می‌گذاریم لذا می‌خواهیم از مجموع نظریات کتابی در زمینه سینمای دینی تولید کنیم.

وی ادامه داد: طی این شش سال می‌خواهیم با برگزاری مناظرات از نظرات مخالفان و موافقان، نظرات دانشمندان، طلاب و دانشجویان سینمایی، جریانی تشکیل دهیم تا حوزه علمیه که متولی دین است، وارد این بحث محتوایی شود.

رفائی با بیان اینکه اگرچه نظرات متفاوتی در حوزه‌های علمیه داده شده است اما به صورت پراکنده قرار دارد، اظهار کرد: ما می‌خواهیم همه نظرات را در یک جایی جمع کنیم و چه بهتر که مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی و معنوی ایران دست به چنین اقدامی بزند، باری را که مدت‌ها است روی زمین مانده جمع کند تا به سرانجام درستی در سال 1400 برساند.

پایگاه سینمای دینی در حوزه هنری خراسان رضوی

وی با اشاره به اینکه می‌خواهیم حوزه هنری پایگاهی ‌شود که تمام اختلافات و نظریه‌ها درباره سینمای دینی را جمع کند، گفت: در این راستا هر سال کتابی از مجموع نظریاتی که در آن سال اتفاق افتاده است را در قالب نوار یا پی‌دی‌اف در سایت حوزه هنری قرار می‌دهیم یا سایتی مجزا برای آن در نظر بگیرد.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی ادامه داد: ممکن است برنامه‌های این جریان طی این پنج سال تغییر کند یا نظرات یکی از فیلسوفان یا صاحب‌نظران تغییر کند که ما آن نظریات جدید را هم وارد کتاب خواهیم کرد و با مجموع نظریات جدید تغییراتی در کتاب لحاظ می‌کنیم.

نگاه آزاد اندیشی در این پایگاه حاکم است

وی، سیستم دفتر سینمای دینی درحوزه هنری را باز دانست و افزود: نگاهمان، نگاه آزاداندیشی است همانطور که رهبر معظم انقلاب می‌‌فرمایند: «امیدواریم وقتی کسی کتاب را مطالعه می‌کند به عینیت برسد که سینمای دینی وجود دارد و با لوازم و ویژگی‌های آن آشنا شود».

رفائی ادامه داد: آنچه که مهم است در این پنج سال وضعیت سینمای دنیا از اواخر قرن 20 تا سالی که در آن قرار داریم را بررسی کنیم و بببینیم چه اتفاقاتی در آن افتاده است یا حداقل فیلم‌های شاخص مذهبی این سال‌ها را برای مردم مطرح کنیم.

وی اظهار کرد: حوزه هنری خراسان رضوی با کمک مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیمای خراسان رضوی توافق‌نامه‌‌‌ای را پارسال نوشته ‌است که بعدا پژوهشگران این مرکز نیز به جمع تیم ما اضافه شوند.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی عنوان کرد: ما به کمک این مشاوران هر هفته جلسه‌ای می‌گذاریم و با هم صحبت می‌کنیم که امیدواریم آذرماه دفتر سینمایی دینی در حوزه هنری به صورت رسمی اعلام کنیم.

captcha