شورای قرآنی در خراسان رضوی تشکیل شود
کد خبر: 3480657
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۸
با قرآنیان در نوروز 95؛

شورای قرآنی در خراسان رضوی تشکیل شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری پیشکسوت مشهدی با اشاره به موازی کاری در فعالیت‌های قرآنی، گفت: برای جلوگیری از موازی کاری و کارهای تکراری باید شورایی قرآنی در سطح استان تشکیل شود، البته شورایی جدا از شورای عالی قرآن و فارغ از سیاسی‌کاری و با حضور همه اقشار مردم و قرآنیان.

محمدکاظم محمدزاده، قاری پیشکسوت قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خرسان رضوی با بیان اینکه از سال 1354 در جلسات قرآن مسجد کرامت و حسینیه ابوالفضلی خیاط‌‌ها شرکت می‌کردم، اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب نیز از سال 1359 جلسات چهارشنبه‌ها را در حسینیه ابوالفضلی خیاط‌ها به مدت 10 سال اداره می‌کردم و از سال 1360 به بعد، سابقه مدیریت جلسات سیار قرآن کریم در منازل را هم بر عهده داشته‌ام.
پرهیز از موازی‌کاری در انجام امور قرآنی
وی با اشاره به اینکه در طول سال 94 کارهای مثبت زیادی از سوی سازمان‌های ذی‌ربط انجام گرفته است، عنوان کرد: در مقابل این کارها و اقدامات، موازی‌کاری و کارهای تکراری بسیاری در حوزه فعالیت‌های قرآنی نیز انجام شده است.
محمدزاده با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه با صرف هزینه‌های بالا، خروجی اندکی دارد و ارتباط‌‌گیری‌اش با جامعه قاریان قرآن کریم پایین است، تصریح کرد: آستان قدس رضوی همان کارهای اوقاف و امور خیریه و سازمان تبلیغات اسلامی را انجام می‌دهد که به نظرم باید همه این طرح و برنامه‌ها هماهنگ و یکسره شود.
وی ابراز کرد: برای تحقق این امر باید شورایی قرآنی در سطح استان تشکیل شود، البته شورایی جدا از شورای عالی قرآن در تهران و فارغ از سیاسی‌کاری و با حضور همه اقشار مردم و قرآنیان در آن، که امیدوارم با تشکیل چنین شورایی، شاهد اقداماتی ثمربخش در حوزه امور قرآنی باشیم.
لزوم تکریم از پیشکسوتان قرآنی
وی با ذکر مثالی به اهمیت تشویق، تکریم و شناسایی پیشکسوتان قرآنی اشاره و بیان کرد: مثلاً احتمال اینکه مدیرکل ورزش، خداداد عزیزی را نشناسد، بسیار اندک است ولی ممکن است مدیر کل اوقاف و امور خیریه کشور، قاری‌ای مثل من را با 50 سال فعالیت قرآنی، سه مقام اول بین‌المللی و هفت مقام کشوری نشناسد.
این قاری بین‌المللی قرآن به متولیان فعالیت‌های قرآنی در استان خراسان رضوی پیشنهاد داد: نظر استادانی را که عمری بالغ بر 40 سال صرف امور قرآنی کرده‌اند، به ویژه در شهر مشهد که بیشترین درصد جمعیت قاریان کشور را دارا است، جویا شوند.
محمدزاده، خلأ امروز جامعه قرآنی را سیستم معیوب نهادهای دولتی عنوان و اظهار کرد: متاسفانه نهادهای دولتی برای اجرای مسابقات قرآن بسته عمل می‌کنند و تنها از اطرافیان خودشان کمک و نظر می‎گیرند و منتظر هستند تا خود جامعه قاریان پیشگام شوند و اعلام آمادگی کنند.
وی با انتقاد از شیوه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در کشور ابراز کرد: اصلاً مسابقات ما جهانی نیست، زیرا از طرفی خودمان از داوران و قاریان برای شرکت در رقابت‌ها دعوت می‌کنیم و از سوی دیگر نیازی به برگزاری هر ساله مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در کشور نیست و می‌تواند در سایر کشورها نیز برگزار شود، به این ترتیب که مانند مسابقات ورزشی، هر چند سال یک‌بار همه کشورها در مراسمی شرکت کنند و از میان متقاضیان برگزاری مسابقات، قرعه‌کشی شود، رأی و نظر همه محترم باشد و به کار بسته شود.
تلخ‌ترین خاطره سال 94 و یک دعوت‌نامه
محمدزاده، شیرین‌ترین خاطرات قرآنی خود را حضور در مجالس قرآن و دیدن شاگردانش در حال تلاوت کلام الله مجید دانست و ادامه داد: تلخ‌ترین خاطره قرآنی سال 94 نیز چند روز پیش با دریافت کارت مراسم تجلیل از نخبگان قرآنی کشور از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برایم رقم خورد، آن هم به این دلیل که دعوت‌نامه مراسم روز قبل از برگزاری ارسال شده بود، دعوت‌نامه‌ای که تنها یک پاکت خالی بدون نام، امضاء و حتی یک متن مناسب نوشته شده، برایم ارسال شد.
وی با ابراز تأسف از نحوه برخورد مسئولان اداره قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با جامعه برگزیده قرآنی کشور، بیان کرد: سؤال من این است، آیا با قاری 50 ساله‌‌ای که دارای مدال قرآنی کشور در مسابقات قرآن مالزی، لیبی و تهران باید این‌طور رفتار کرد؟

captcha