مسئولان بدانند اماکن نامناسب به‌جلسه قرآن اختصاص می‌یابد
کد خبر: 3481594
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۳
با قرآنیان در نوروز 95؛

مسئولان بدانند اماکن نامناسب به‌جلسه قرآن اختصاص می‌یابد

گروه فعالیت‌های قرآنی: استاد قرآن کریم، نبود مکانی مناسب برای برگزاری جلسات و کلاس‌های آموزش قرآن را یکی از خلأهای موجود دانست و توضیح داد: نه فقط در مشهد بلکه در تمام کشور، اماکنی مانند زیرزمین، تکایا، طبقات پایین و مکان‌های مخروبه شده را برای جلسات قرآن اختصاص می‌دهند؛ این را به مسئولان بگویید.

مصطفی حاجی‌حسنی کارگر، استاد قرآن کریم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، کسب رتبه اول ایران بعد از 10 سال در مسابقات بین‌المللی قرآن در مالزی توسط برادرش محسن حاجی‌حسنی کارگر و اهتزاز پرچم ایران را شیرین‌ترین اتفاق سال 1394 عنوان کرد و گفت: این در حالی اتفاق افتاد که بسیاری باور نمی‌کردند مقام اول را کسب کنیم و عده‌ای هم ایراد می‌گرفتند چرا استاد راهنمای حاج محسن، برادرش است و خیلی نا‌امید بودند؛ این رخداد برای ما خاطره خیلی شیرین و قشنگی بود.
وی از شهادت برادرش، محسن حاجی‌حسنی کارگر به عنوان تلخ‌ترین اتفاق سال 1394 در جامعه قرآنی یاد کرد و ادامه داد: داغ برادرم هنوز هم برای خیلی‌ها تازه است؛ نه تنها در ایران بلکه، از 68 کشور جهان برای ما پیام تسلیت فرستادند و با خود من تماس گرفتند؛ حدود 15 نفر از قراء مصری پیام فرستادند و گفتند انسان بی‌نظیری بوده که او را از دست دادیم.
وی همچنین درگذشت حمیدرضا عباسی، قاری برجسته قرآن کریم را یکی دیگر از خاطرات تلخ سال گذشته برشمرد و اضافه کرد: هنوز داغ برادرم فراموش نشده بود که این اتفاق افتاد؛ استاد عباسی یکی از قاریان خوب کشورمان، فردی خوش اخلاق، توانمند و عالی بود و این دو مورد اتفاقات تلخی بود که دیگر نمی‌شود کاری کرد.
این را به مسئولان بگویید ...
حاجی‌حسنی کارگر، نبود مکانی مناسب برای برگزاری جلسات و کلاس‌های آموزش قرآن را یکی از خلأهای موجود دانست و توضیح داد: نه فقط در مشهد بلکه در تمام کشور، اماکنی مانند زیرزمین، تکایا، طبقات پایین و مکان‌های مخروبه شده را برای جلسات قرآن اختصاص می‌دهند؛ این را به مسئولان بگویید.
مدیر مؤسسه انوارالمصطفی(ص) مشهد با بیان اینکه دغدغه من و مؤسسه ما این است که چرا مکانی را برای برگزاری کلاس‌های قرآن به ما نمی‌دهند، اظهار کرد: با وجود اینکه ما با مسئولان هم صحبت کرده‌ایم که مکانی با نام محسنیه احداث کنیم تا بتوانیم راه و روش حاج محسن را ادامه دهیم، اما همه می‌گویند کار قشنگی است، اما در عمل چیزی ندیدیم.
وی افزود: تعدادی از مسئولان کشوری و استانی گفتند شما بروید جلو، ما کمک می‌کنیم؛ الان ما خیلی پیش رفتیم و به جاهای خوبی رسیده‌ایم؛ حتی توانسته‌ایم چند خیّر را برای احداث بنا پیدا کنیم، اما متاسفانه هنوز مکان مناسبی را در اختیار ما نگذاشته‌اند؛ مواردی هم که پیشنهاد شده در مناطقی است که کسی در آنجا زندگی نمی‌کند، ماشین آنجا نمی‌رود و مکانی برای دامداری است، اما مسئولان فقط می‌گویند ان شاء‌الله کارها درست می‌شود، ما هم کمک می‌کنیم و به این کار علاقه داریم و در ساخت و هزینه‌ها کمک خواهیم کرد اما این پیگیری‌ها فقط زبانی است.
از سال 89 به دنبال مکانی برای موسسه‌مان هستیم
حاجی‌حسنی در این زمینه ادامه داد: این مسئله را با هر سازمان و نهادی در میان گذاشتیم، نامه نوشته و حضوری اقدام کردیم که همه می‌گویند کمک می‌کنیم، اما وقتی پیگیری می‌کنیم، می‌بینیم هیچ اتفاقی تا به حال نیفتاده است.
وی ابراز کرد: حدود پنج، شش ماه است که پیگیر هستیم، قبل از شهادت حاج محسن، به همراه وی مؤسسه انوارالمصطفی(ص) را تاسیس کردیم و از سال 89 به دنبال مکانی برای مؤسسه بودیم تا بتوانیم کسانی که برای قرائت قرآن به ما رجوع می‌کنند را با راه و روش خودمان پرورش دهیم؛ ما درخواست زیادی نداشتیم!
حاجی‌حسنی تصریح کرد: این اندازه که می‌گویند، ما می‌خواهیم در جمهوری اسلامی قرآن‌آموز پرورش بدهیم، در همین مسئله جنگ نرم و تهاجم فرهنگی که دغدغه مسئولان است، یکی از راه‌های مقابله با دشمن، ورود از راه فرهنگ‌سازی است تا از این راه بتوانیم با دشمنی که برای جوانان ما نقشه کشیده است، مقابله کنیم.
این استاد برجسته قرآن در همین راستا اضافه کرد: یکی از راه‌های تحقق این هدف، اختصاص مکان‌های مناسب برای آموزش قرآن است اما با این وضعیت فعلی، کسانی که به محل آموزش قرآن می‌آیند به دلیل نبود مکان مناسب، رغبتشان به یادگیری قرآن را از دست می‌دهند.
مسئولان به زحمات اساتید قرآن بی‌توجه هستند
وی ضمن انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به اساتید و جلسات قرآنی گفت: چرا مسئولان شعار می‌دهند که ما این تعداد قرآن‌آموز تحویل دادیم و این‌ها از طرف ما بوده است؟ این در حالی است که سختی‌ها را ما یعنی اساتید قرآن متحمل شده‌ایم اما آمارها را مسئولان می‌دهند! به طور مثال، طی پنج سال پیاپی، نفر اول مسابقات قرآن اوقاف از شاگردان مؤسسه ما بودند، اما مسئولان اسم استان را می‌برند و می‌گویند مشهد قطب قرآنی است و به زحمات اساتید بی‌توجه هستند؛ ما و اساتید زحمتکش دیگر بدون بودجه فعالیت داریم، خون دل می‌خوریم اما مسئولان آمار می‌دهند؛ به جلسات قرآنی توجهی نمی‌شود، رسیدگی‌ها همه در حد حرف بوده و تا به حال هیچ حمایتی صورت نگرفته است.
وی در همین راستا اضافه کرد: متاسفانه لابی هرکس قوی‌تر باشد راحت‌تر می‌تواند بودجه بگیرد؛ ما وقتی آن دسته از مؤسسات قرآنی مشهد را که از وضع مالی خوبی برخوردارند، بررسی می‌کنیم، می‌بینیم مدیران و مؤسسان آنها از مسئولان هستند و لذا توانستند بودجه بگیرند و کار خودشان را در حد عالی پیش بگیرند.
حاجی‌حسنی ادامه داد: اما وقتی به ما که برادرمان را از دست داده‌ایم می‌رسد، وقتی می‌گوییم مکانی با نام برادرمان در اختیار ما قرار دهید تا قاریانی مانند حاج محسن پرورش بدهیم تا بتوانیم بخشی از تهاجم فرهنگی که در کشور بیداد می‌کند را مهار کنیم، هیچ اقدامی نمی‌شود که این مطلب نیز یکی از خلأهای بزرگ است.
این استاد برجسته قرآن مطالبه خود از مسئولان را این‌‌طور مطرح کرد: مطالبه من از مسئولان این است که یا حرفی نزنند و یا اگر حرفی می‌زنند تا آخرش بروند؛ به این معنا که وعده کمک می‌دهند اما در عمل آثاری نمی‌بینیم و فاصله حرف تا عمل بسیار است؛ می‌گویند شما برادر حاج محسن و استاد وی و از بزرگان قرآنی کشور هستید و طرح‌هایتان عالی است، اما وعده‌ای می‌دهند که وقتی پیگیری می‌کنیم، دیگر آن فرد وجود ندارد و تلفن خود را جواب نمی‌دهد.
اهمیت فرهنگ و نقش قرآنیان در فرهنگ‌سازی
حاجی‌حسنی در پایان این گفت‌و‌گو از مسئولان خواست قرآنیان را جدی بگیرند و در همین رابطه عنوان کرد: این قرآنیان هستند که می‌توانند در فرهنگ جمهوری اسلامی تاثیرگزار باشند؛ همانظور که رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال 1393 فرمودند: «فرهنگ مانند هوایی است که ما تنفس می‌کنیم»؛ فرهنگ ابعاد مختلفی دارد که مهم‌ترین بعد آن مباحث قرآنی است که تنها راه مقابله با تهاجم فرهنگی همان‌طور که در قرآن با عبارت عروة الوثقی و در حدیث ثقلین آمده است چنگ زدن به قرآن و عترت است تا حداقل راهمان را گم نکنیم؛ اگر ما بتوانیم جامعه را مزین به آموزه‌های قرآنی کنیم موفق شده‌ایم.
وی ضمن انتقاد از توجه برخی مسئولان به مباحثی همچون سینما و ... و کم بودن قدر و منزلت قرآن در نگاه آنان، اضافه کرد: آیا سینما و فیلم به عنوان یکی دیگر از ابعاد فرهنگ توانسته است با تهاجم فرهنگی مقابله کند یا بیشتر به آن دامن زده است؟ رویکرد مسئولان ما باید قرآنی بشود تا مردم ما هم قرآنی شوند.
وی با اشاره به برنامه خود در سال آینده، اظهار کرد: امیدواریم با اجرایی شدن طرح انوار المصطفی با عنوان محسنین، که برگرفته از نام حاج محسن است، با افزایش ظرفیت از 120 به 180 نفر و حتی 200 نفر ادامه پیدا کند. این طرح، شنبه شب‌ها بعد از نماز مغرب و عشا در حسینیه تهرانی‌ها برگزار می‌شود. این برنامه علاوه بر کلاس‌های هفتگی است که برگزار می‌شود.
captcha