قرآن؛ غایب بزرگ برنامه‌های شبکه استانی پایتخت معنوی ایران
کد خبر: 3479792
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۱
با قرآنیان در نوروز 95؛

قرآن؛ غایب بزرگ برنامه‌های شبکه استانی پایتخت معنوی ایران

گروه فعالیت‌های قرآنی: حافظ کل قرآن کریم مشهد با ابراز تأسف از عملکرد سیمای خراسان رضوی اظهار کرد: متأسفانه در رسانه استانی ما به منظور تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآن و یا شرکت در برنامه‌ها و مسابقات قرآنی اطلاع‌رسانی درستی صورت نمی‌گیرد، در حال حاضر شبکه خراسان رضوی یک برنامه آموزشی قرآنی در 24 ساعت شبانه‌روز ندارد.

رضا عابدین‌زاده، حافظ کل قرآن کریم مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی درخصوص خلأها، مسائل و مشکلات جامعه قرآنی مشهد طی سال 1394 ابراز کرد: با وجود اینکه مشهد پایتخت معنوی کشور محسوب می‎شود ولی متأسفانه کلاً جلسات قرآن کریم ما به محافل تشکیل شده در حرم رضوی خلاصه می‌شود.  
وی با بیان دیگر خلأهای موجود در فعالیت‌های قرآنی مشهد، عنوان کرد: ما شاهد آن هستیم که نوجوانان و جوانان بعد از دستیابی به رتبه‌ها و مقامات استانی و کشوری قرآن کریم، دیگر به جلسات قدیمی که مرتباً در آن‌ها شرکت می‌کردند، از آنجا پا گرفته‌اند و به این رتبه‌ها دست پیدا کرده‌اند، مراجعه نمی‌کنند.
عابدین‎زاده همچنین با ابراز تأسف از عملکرد قرآنی سیمای خراسان رضوی اظهار کرد: متأسفانه در رسانه استانی ما به منظور تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآن و یا شرکت در برنامه‌ها و مسابقات قرآنی اطلاع‌رسانی درستی صورت نمی‌گیرد، در حال حاضر شبکه خراسان رضوی یک برنامه آموزشی قرآنی در 24 ساعت شبانه‌روز ندارد.
تلاوت قرآن برای سحرخیزان
وی تنها نوارهای تلاوت ترتیل قرآن کریم را مربوط به چهار، پنج سال پیش حرم رضوی دانست و گفت: با این وجود، این نوارها را در ساعت 4، 5 صبح، بعد از اقامه نماز صبح مرتباً پخش می‌کنند که جز تعداد اقلیتی از سحرخیزان، اکثر مردم در این ساعات خواب‌ هستند و عملاً امکان استفاده از آن برای عموم ممکن نیست.
این خادم حرم منور رضوی با طرح این پرسش که چرا همین برنامه قرآنی را در ساعتی نگذاریم که مردم بتوانند از آن استفاده کنند، ادامه داد: عمدتاً تولید و پخش برنامه‌هایی همچون «کیمیای سعادت» با مضمون دینی و مذهبی به خصوص قرآنی تنها به ماه مبارک رمضان خلاصه شده است.  
وی با طرح این موضوع که در مشهد از شخصیت‌های قرآنی آن طور که شایسته است، تجلیل و تقدیر نمی‌شود و فقط زمانی آن‌ها را دست می‌دهیم، به یاد آن‌ها می‌افتیم، بیان کرد: اعتباراتی مختص قرآن در مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته نمی‌شود و همان بودجه اندکی که به این‌گونه امور فرهنگی تخصیص می‌یابد، معلوم نیست به چه میزان بوده و در کجا صرف می‌شود.
قرآن و اهالی آن همیشه مهجور و مظلوم‌اند
عابدین‎زاده با اشاره به اینکه وقتی محفلی یا مسابقه‌ای برگزار می‌شود، یا اعتبار لازم را ندارند و یا به متسابقان و داوران تعلق نمی‌گیرد، تصریح کرد: شرکت‌کنندگان بخش عمده هزینه‌های حضور در رقابت‌های قرآنی از جمله هزینه‌های ایاب و ذهاب، بیمه، مخارج سفر و ... را از جیب خودشان پرداخت می‌کنند؛ کلاً توجه به مباحث اقتصادی در فعالیت‌های قرآنی بسیار کمرنگ بوده و قرآن و اهالی آن همیشه مهجور و مظلوم‌ هستند.
وی با بیان اینکه میان فعالیت‌های قرآنی صورت گرفته در شهر مشهد از گذشته تاکنون تفاوت خاصی روی نداده است، اظهار کرد: به عنوان نمونه در سال 1393 در شهرداری مشهد طی ماه مبارک رمضان برخی محافل برگزار می‌شد که آن‌ها نیز بعد از عید فطر تعطیل شده و تا سال بعد کنار گذاشته می‌شوند.
این حافظ کل قرآن کریم مشهد با انتقاد از نحوه برنامه‌ریزی و اجرای مقطعی برنامه‌های قرآنی سازمان‌ها و متولیان آن‌ها، با طرح چند پرسش ادامه داد: چرا قرآن و دعوت از قاریان، تنها به این ماه محدود شده است، چرا آن‌ها را در محافل و اماکن پر رفت و آمد مثل پارک به عموم مردم معرفی نمی‌کنند؛ از ظرفی گاه سازمانی حتی برنامه‌ای قرآنی می‌گذارد و حق‌الزحمه قاریان را هم پرداخت نمی‌کند.
آموزش قرآن در حواشی شهر مشهد صفر است
وی، به انتظارات خودش از مسئولان امر اشاره‌ای کرد و گفت: بایستی اعتبارات خاصی برای رشته‌ها و موضوعات قرآنی در نظر گرفته شود که جوابگوی نیازهای آموزشی و برگزاری محافل و مجالس قرآنی سطح استان باشد؛ به دلیل اینکه مسئله آموزش قرآن کریم در نواحی حاشیه‌ای محروم شهر مشهد صفر است.
عابدین‎زاده تأکید کرد: امور قرآنی از میان نهادهای دولتی به جز آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل اوقاف و امور خیریه و چند ارگان معدود دیگر، متولی دیگری ندارد لذا باید هر یک به اندازه توان خود به رشد و ترویج فعالیت‌ها و اقدامات قرآنی کمک کنند.
وی با تشریح شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطره سال 94 خود به عنوان عضوی از جامعه قرآنی مشهد عنوان کرد: شیرین‌ترین خاطره در ابتدای سال 94، با کسب موفقیت مرحوم حاج محسن حاجی‌حسنی‌کارگر در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به عنوان رتبه نخست شدند، حقیقتاً این رتبه، افتخار بسیار بزرگی برای جامعه قاریان محسوب می‌شود و همین‌طور تلخ‌ترین خاطره ما رویداد فاجعه منا در حج تمتع امسال و از دست دادن بزرگانی همچون محسن حاجی‌حسنی در این فاجعه بود و چند ماه بعد نیز مرحوم حمیدرضا عباسی، قاری ممتاز قرآن کریم را از دست دادیم.
این خادم حرم مطهر حضرت رضا(ع) با افزودن اینکه هنوز برای سال 1395 برنامه ویژه قرآنی در نظر ندارد، اظهار کرد: فعلاً به جز پیگیری فعالیت‌های روزانه تفسیر، ترجمه و مرور محفوظات به همراه نوآموزان قرآنی در کلاس آموزش حفظ حسینیه ثامن‌الائمة(ع) مشهد که در منطقه کوی طلاب برگزار می‌شود، برنامه شاخص دیگری ندارم.
captcha