ارائه هنر فاخر رضوی در نمایشگاه کاروان آفتاب
کد خبر: 3510651
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵

ارائه هنر فاخر رضوی در نمایشگاه کاروان آفتاب

گروه هنر: جلسه هماهنگی و تبادل نظر در خصوص برگزاری نمایشگاه کاروان آفتاب برای ارائه هنر فاخر رضوی در دفتر معاونت هماهنگی امور زائرین استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، صدرا یوسفی، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد مقدس در جلسه هماهنگی و تبادل نظر در خصوص برگزاری نمایشگاه کاروان آفتاب در دفتر معاونت هماهنگی امور زائرین استانداری خراسان رضوی با ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های دبیرخانه نمایشگاه «کاروان آفتاب» اظهار کرد: با هدف ایجاد بستر مناسب اجرایی و عملیاتی برای برگزاری هر چه بهتر و پربارتر نمایشگاه ستادی بدین منظور در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده است.
وی بخش‌های این نمایشگاه را ١٥ بخش خواند و افزود: بخش هنری، فرهنگی، سینمایی، سمعی و بصری، کودک و نوجوان، استان‌ها، دستگاه‌ها و نهاد‌های فعال در حوزه فرهنگ رضوی، دانشگاهی، بین‌الملل، رسانه‌های دیجیتال، بخش بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، آستان قدس رضوی، زیارت، تشکل‌ها و مؤسسات بخش خصوصی، شب‌های فرهنگ رضوی، محافل و مراسم است.
وی در خصوص بخش‌های نمایشگاهی گفت: ارائه دست‌آوردهای شاخص هنری کشور با رویکرد رضوی در قالب هنرهای تجسمی، نمایشی، هنرهای آوایی و هنرهای سنتی و صنایع دستی، برگزاری کارگاه‌های هنری تولید اثر، برگزاری نشست‌های علمی ـ تخصصی هنر، رونمایی از آثار هنری رضوی از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در بخش هنری نمایشگاه به شمار می‌رود.
وی بخش ویژه در حوزه فعالیت‌های هنری را شامل سفارش به چند هنرمند شاخص کشور خواند و افزود: در این بخش با سفارش اثر از چند هنرمند شاخص کشور در حوزه‌های مختلف هنری نسبت به راه‌اندازی نمایشگاه با عنوان بخش «هنر فاخر رضوی» به صورت شاخص و خاص با جلوه های بصری ویژه انجام می‌پذیرد.
یوسفی با اشاره به معرفی همه بخش‌ها و رویکرد اجرایی برنامه‌های آنها ابراز کرد: استان خراسان رضوی در بخش تولیدات انیمیشن‌های دینی سرآمد است بنابر این با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این تولیدات را به نمایش خواهیم گذاشت.
وی هفته‌های فیلم‌های دینی رضوی را همزمان با برگزاری جشنواره یکی از مهمترین برنامه‌ها خواند و ادامه داد: در این ایام آخرین تولیدات سینمایی و سمعی و بصری دینی با رویکرد رضوی اکران می‌شود .
مسئول اجرایی نمایشگاه «کاروان آفتاب» افزود: ارائه دست‌آوردهای فرهنگی و هنری استان‌ها،دستگاه‌ها و نهادهای فعال در بخش خصوصی و دولتی در حوزه فرهنگ و معارف رضوی، ارائه جدیدترین آثار در حوزه نشر الکترونیک و نرم افزارهای مختلف، ارائه دست آوردهای دانشگاهی از دیگر برنامه‌های بخش های این نمایشگاه به شمار می‌رود.
وی با اشاره به برنامه‌های ویژه آستان قدس رضوی در حوزه فرهنگ و معارف رضوی تصریح کرد: در این نمایشگاه فعالیت‌های آستان قدس رضوی به عنوان بخش مجزا از سایر دستگاه‌ها و نهادها اطلاق شده که با رویکرد فرهنگ رضوی اراده آخرین دست‌آوردهای و فعالیت‌های شاخص فرهنگی و هنری را به نمایش خواهد گذاشت.
یوسفی بخش بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) را یکی دیگر از بخش‌ها خواند و بیان کرد: ارائه گزارش کامل از ١٣ دوره برگزاری جشنواره، ارائه دست آوردهای شاخص جشنواره در ادوار مختلف از جمله برنامه های این حوزه است.
وی درپایان با اشاره به شب‌های فرهنگ رضوی گفت: تجربه موفق برگزاری شب‌های فرهنگی در کشور و استقبال خوب مخاطبان از این گونه برنامه‌ها ظرفیت مناسبی را برای ارائه برنامه‌های فرهنگی ـ هنری با ویژگی‌های بومی و منطقه‌ای ایجاد می‌کند به این جهت در این بخش بر اساس برنامه‌ریزی و تقاضای استان‌ها کشور، فضای مناسب برای اجرا برنامه‌ها بر اساس اقلیم و مزیت‌های نسبی هر منطقه حول محور رضوی با حضور چهره‌های شاخص و مسئولان استان برگزار می‌شود.
در ادامه این نشست محمدامین توکلی‌زاده، مدیر روابط عمومی آستان قدس رضوی با اشاره به بند چهارم منشور رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه آستان قدس ظرفیت فرهنگی عظیمی است که می‌تواند در فضای عمومی کشور و جهان اسلام اثرگذاری کند، گفت: به نظر ضروری است بند ٤ این منشور در سیاست‌های این نمایشگاه ساری و جاری شود تا بتوانیم شاهد اثرگذاری فرهنگ رضوی در سطح ملی و بین‌المللی باشیم.
وی با اشاره به اینکه در برگزاری عزاداری‌ها حرفه‌ای عمل کرده‌ایم اما در جشن و شادی خوب عمل نکرده‌ایم، بیان کرد: دهه کرامت آغاز جشن و شادی در سراسر کشور است بنابر این با توجه به نیاز جامعه به شادی سعی کنیم تجمع های مردمی را با محور جشن ها پی ریزی کنیم.
وی ادامه داد: در این نمایشگاه سفارش آثار فاخر، بهره‌گیری از حضور هنرمندان شاخص و نیز استفاده از چهره‌ های دینی و ملی، اکران فیلم‌های رضوی در سراسر کشور، اجرای نمایش‌های خیابانی،و نیز ارتباط بین روز ملی مقاومت در ایام دهه کرامت از جمله پیشنهادهای وی برای این دوره از نمایشگاه بود.
وی در پایان بر حضور و همراهی آستان قدس رضوی در این نمایشگاه تاکید کرد.
در ادامه این نشست محمد هادی عرفان، رییس حوزه معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد نیز از اعلام همکاری شهرداری در این دوره از نمایشگاه خبر داد.
در این جلسه همچنین زهرا سروآزاد، نماینده بیناد بین‌المللی امام رضا(ع) بر همکاری این بنیاد در برگزاری نمایشگاه کاروان آفتاب تاکید کرد و افزود: مشهد ظرفیت برگزاری این نمایشگاه را دارد، در این نمایشگاه آثار فاخر تولید شده در جشنواره امام رضا(ع) در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
در ادامه سهرابی نماینده صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی با اعلام پخش تیزرهای تلویزیونی، پخش فراخوان آثار و اطلاعیه‌ها و نیز پوشش رسانه‌ای از فعالیت‌های این نمایشگاه و افتتاحیه و اختتامیه نمایشگاه اعلام آمادگی کرد.
در ادامه این نشست نمایندگان دستگاه‌های عضو به ارائه پیشنهادات پرداختند.
captcha