قیام گوهرشاد و 81 سال تغافل فرهنگی/ واقعه‌ای که سانسور شد
کد خبر: 3513709
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴

قیام گوهرشاد و 81 سال تغافل فرهنگی/ واقعه‌ای که سانسور شد

گروه هنر: معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه 81 سال پس از واقعه گوهرشاد با صدها کشته و زخمی، اطلاعات زیادی در دسترس نیست، گفت: شاید تا پیروزی انقلاب در کشورمان، بایکوت این لکه ننگ دوره دیکتاتوری رضاخان توجیهاتی داشت اما پس از 38 سال این تغافل خسارت‌بار توجیهی ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، وحید جلیلی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری مشهد در نشست خبری همایش ملی قیام گوهرشاد که ظهر امروز، 19 تیرماه در محل شهرداری مشهد خطاب به جمع رسانه‌ای استان درخصوص تاریخچه قیام گوهرشاد اظهار کرد: 81 سال پیش در چنین روزهایی مشهدالرضا با یک قیام مردمی با محوریت مسجد گوهرشاد روبرو و در تاریخ 21 تیرماه 1314 با سرکوب رضاخانی به یک تراژدی جهانی مبدل شد.
وی با بیان اینکه 81 سال پس از این واقعه عظیم با صدها کشته و زخمی، اطلاعات زیادی در دسترس نیست، ابراز کرد: ماجرای قیام گوهرشاد با یک سانسور تاریخی عجیب و غریب مواجه شده است و شاید تا پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان، بایکوت این لکه ننگ دوره دیکتاتوری رضاخان توجیهاتی داشت اما پس از 38 سال این تغافل خسارت‌بار توجیهی ندارد.
جلیلی ضمن اشاره به اینکه از حدود دو سال گذشته حرکتی با محوریت قیام گوهرشاد آغاز شده است، بیان کرد: شهرداری مشهد پس از چند وقت به این جریان پیوست و این در حالی است که این حرکت باید 20 یا حداقل 10 سال پیش آغاز می‌شد لذا در تلاشیم تا از این واقعه عظیم تاریخ معاصر ایران آواربرداری کنیم.
وی عنوان کرد: در همین مدت مصاحبه‌های شفاهی از شاهدان عینی واقعه از جمله آیت‌الله خزعلی که از شاهدان صبح روز قتل عام گوهرشاد هستند، در حال انجام است؛ البته متاسفانه بسیاری از افراد این واقعه از دنیا رفته و دیگر دسترسی به اطلاعات آنان نیست.
معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه باید توجه داشت این واقعه یک سوژه نیست بلکه یک ژانر است و تازه این آغاز حرکت ماست، افزود: تاکنون خاطرات 800 نفر در 22 هزار دقیقه ثبت و ضبط شده است که اطلاعات آن‌ها تنها مربوط به این واقعه نیست، بلکه شامل وقایع حدود هفت سال دفاع مردم در مقابل دیکتاتوری رضاخان در سراسر کشور با محوریت گوهرشاد می‌شود.
وی تأکید کرد: این مصاحبه‌ها تاکنون از شهرها و استانهایی همچون فارس، تبریز، طرقبه، فریمان و ... تا آنجا که قابل دسترسی بوده، جمع‌آوری شده است؛ فکر نکنم در بازه زمانی سال‌های 1314 تا 1320 و خاتمه سلطنت رضاشاه پهلوی، خانواده‌ای نباشد که از ماجرای کشف حجاب اطلاعاتی نداشته باشد.
جلیلی با اشاره به اعلام فراخوان مقاله برای این همایش طی سال گذشته گفت: باید این حرکت را نقطه آغازی بدانیم تا توجهات نخبگان و عموم مردم به این نقطه مهم تاریخی معطوف کنیم؛ هم‌اکنون بسیاری از دستگاه‌ها و متولیان فرهنگی از جمله نماینده مشهد در کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا آستان قدس رضوی در این خصوص ابراز حمایت و همراهی کرده‌اند.
وی با بیان اینکه به دنبال راه‌اندازی دبیرخانه دائمی در مشهد برای همایش ملی قیام گوهرشاد هستیم، افزود: برای بودجه‌های مورد نیاز این حرکت از مصوبه‌های شورای شهر استفاده می‌کنیم.
معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری مشهد به برخی از اقدامات هنری این سازمان برای این همایش و قیام مزبور اشاره کرد و گفت: تا پایان تابستان امسال از آثاری در حوزه گرافیک رونمایی می‌شود، مثلا مستندی از نوه سید بانوی کاشانی، یکی از شاهدان و شهدای قیام گوهرشاد که در کاشان مدفون است، تهیه شده است.
وی عنوان کرد: برگزاری شب شعر قیام گوهرشاد، ساخت موسیقی فاخر با مضمون این قیام، اجرای تئاتر در فرهنگسرای زیارت، طراحی تابلوهای نقاشی، چاپ خلاصه مقالات همایش در سه جلد پس از برگزاری آن، راه‌اندازی موزه گوهرشاد، تهیه اثر در حوزه کودک، برپایی نمایشگاهی از تصاویر قیام گوهرشاد و کشف حجاب در محل موزه مرکزی آستان قدس رضوی و نیز تهیه فیلم‌نامه مطلوب برای تولید فیلم سینمایی ارزشمند تنها گوشه‌ای از این فعالیت‌های هنری در زمینه قیام گوهرشاد به شمار می‌رود.
captcha