جوانانی که در سوریه جان می‌دهند، ذخیره انقلابند
کد خبر: 3527153
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶

جوانانی که در سوریه جان می‌دهند، ذخیره انقلابند

گروه سیاسی: امام جمعه مشهد گفت: آن‌هایی که تمام امکانات مسئولیت را به منافع خود منحصر کردند، ذخیره انقلاب و ذخیره نظام نیستند بلکه کسانی ذخیره نظام‌اند که در شام و سوریه جان می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، 12 شهریورماه در خطبه‌‌ اول نماز جمعه مشهد، آیه 24 سوره انسان را آیه‌ای راهبردی خواند و اظهار کرد: خداوند در این آیه به پیغمبر(ص) توصیه می‌کند: «فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَلَا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِمًا أَوْ كَفُورًا، پس در برابر فرمان پروردگارت شكيبايى كن و از آنان گناهكار يا ناسپاسگزار را فرمان مبر».
وی، مقصود از «لِحُكْمِ رَبِّكَ» را حکومت دینی عنوان کرد و افزود: لازمه جاری شدن حکم رب در جامعه‌ اسلامی، در ابتدا، مقاومت در برابر همه چالش‌ها و مشکلاتی است که در نتیجه استقرار این حاکمیت در زندگی انسان به‌وجود خواهد آمد.
جاده اجرای حکومت دینی، جاده‌ای هموار نیست
امام جمعه مشهد با بیان اینکه جاده اجرای حکومت دینی و حدود الهی، جاده‌ای هموار نیست، افزود: در این جامعه، مخالفت‌ها، تنش‌ها و حرکت‌های ضددینی برای جلوگیری از اقتدار حکومت دینی صورت می‌گیرد.
وی با تأکید بر اینکه اجرای حکومت دینی در وهله اول با دو چالش داخلی و خارجی مواجه است، گفت: جامعه تحت مدیریت دینی، دیگر میدان جولان جریان‌های زیاده‌خواه و استکباری در عرصه بین‌الملل نیست.
آیت‌الله علم‌الهدی در ادامه با اشاره به چالش‌های داخل کشور، ابراز کرد: برخی افراد قدرت‌طلب و فرصت‌طلب در داخل کشور نیز هستند که اگر توانستند به قدرت راه پیدا کنند از تمام امکانات موجود به نفع خود سود برده، بر گرده مردم سوار می‌شوند و از مزایای این قدرت اجتماعی و سیاسی آلاف و الوفی برای خود دست و پا می‌کنند.
وی با بیان این مطلب که حکومت دینی به این افراد، چنین اجازه‌ای نمی‌دهد، بیان کرد: این جریانات سیاسی سکولار و لائیک چرا می‌خواهند بر گرده مردم سوار شوند؟ آیا هدفی جز چپاول، دستیابی به قدرت و انحراف از مسیر دین برای آنان می‌توان متصور بود؟
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی همچنین افزود: مردمی که می‌خواهند در سایه حکومت دینی، زندگی اجتماعی و دینی‌شان اداره شود، باید در مقابل این قضیه مقاومت کنند. خداوند در این آیه شریفه به پیامبراکرم(ص) توصیه به مقاومت می‌کند بنابراین مردم نیز موظف به مقاومت و دنباله‌روی از ایشان هستند.
وی در توضیح این موضوع افزود: مقاومت تنها به معنای مقاومت در برابر سختی‌ها، مشکلات و رکود نیست بلکه مقاومت آمیخته با بصیرت و توجه مدنظر است؛ یعنی مردم نگذارند افراد قدرت‌طلب بر حکومت دینی مسلط شده و تمام خصایص دین‌مداری نظام و حکومت را از بین ببرند.
دستگاه قضایی باید حقوق‌های نجومی را پیگیری کند
آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: بر همین مبنا رهبر معظم انقلاب حقوق‌های نجومی را امری نامشروع دانستند که دستگاه قضایی باید این موضوع را پیگیری کند. ضرر و ضربه این جریانات داخلی به مراتب از جریان خارج از کشور بدتر است.
وی همچنین تصریح کرد: قدرت‌های شیطانی در عرصه بین‌الملل زمانی می‌توانند در حاکمیت دینی نفوذ کرده و حکم رب را از زندگی سیاسی ـ اجتماعی مردم کنار بزنند که در میان مردم، فرصت‌طلبانی حضور داشته باشند و از امکانات نظام در مسیر چپاولگری خود بهره گیرند؛ این فرصت‌طلبان، سرباز پیاده‌نظام قدرت‌های استکباری بین‌المللی و عامل نفوذ دشمن در جامعه دینی خواهند شد.
امام جمعه مشهد عنوان کرد: تمام این مسائل، صبر و مقاومت می‌خواهد؛ این «فَاصْبِرْ»، تمام جریان امامت و رهبری امت را در همه زمان‌ها شامل می‌شود بنابراین وقتی دقت می‌کنید، می‌بینید رهبری با تمام حکمت در مقابل این جریانات مقاومت می‌کند و پس از چندسال مجددا همان حرفی را تکرار می‌کند که قبلا گفته بودند.
وی در خاتمه خطبه اول یادآور شد: کسانی که در خط رهبری حرکت می‌کنند نیز باید صبر پیشه کنند چرا که مقاومت، در یک نظام دینی و در جامعه‌ای که تحت تأثیر حاکمیت دینی است، خود یک اصل به شمار می‌رود؛ همچنین «وَلَا تُطِعْ»، خط راهبردی دیگری است که در یک جامعه دینی در کنار صبر و مقاومت باید بدان توجه شود.
تبیین شباهت حضرت جوادالائمه(ع) و یحیی ابن زکریا(ع)
آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته نیز ضمن تسلیت سالروز شهادت دردانه امام هشتم، حضرت جوادالائمه(ع) به سخن امام رضا(ع) پس از تولد حضرت جوادالائمه(ع) خطاب به اصحاب خود مبنی بر اینکه «خداوند به من فرزندی عنایت فرموده که شبیه به موسی بن عمران(ع) است، یعنی او شکافنده دریاهاست و مانند عیسی بن مریم است که مادرش مقدس، طاهره و مطهره آفریده شده بود»، اشاره کرد.
وی درخصوص شباهت حضرت جوادالائمه(ع) به سه پیغمبر الهی، عنوان کرد: حضرت موسی(ع)، دریا را به اذن الهی شکافت و امام جواد(ع) هشت‌ساله با معجزه‌اش علوم را شکافت؛ همچنین از معجزات حضرت عیسی(ع)، این بود که در گهواره با مردم سخن گفت و حضرت جواد(ع) با هشت سال سن چهره‌های بزرگ الهی و بزرگان فقاهت تشیع هم‌کلام بودند. اما شباهت ایشان با حضرت یحیی(ع) به سه عامل بازمی‌گردد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در توضیح این شباهت اظهار کرد: حضرت یحیی(ع) در دوران کودکی به نبوت مبعوث شده و حضرت جوادالائمه(ع) نیز در دوران طفولیت به امامت رسیدند. دوم اینکه، حضرت یحیی(ع) نماد مقاومت در مقابل سقوط ارزش‌ها و امام نهم نیز نماد مقاومت در مقابل تهاجم نرم دشمنان برای براندازی اسلام به شمار می‌رفتند.
وی با ذکر این مطلب که یحیی(ع) در مقابل انحراف رهبری و حاکیت دینی جامعه توحیدی و امام جواد(ع) در مقابل توطئه‌های بنی‌عباس مقاومت کردند، ادامه داد: این موضوع که هر زمان یک حکومت دینی تشکیل شود و مردم مسلمان بخواهند تحت لوای یک حکومت دینی زندگی کنند، اجرای این حکومت با امیال، نفسانیات، شهرت‌طلبی و قدرت‌خواهی عده‌ای همخوانی نداشته باشد، مسئله امروز نیست و از گذشته متدوال بوده است.
آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: اینکه وقتی در یک تریبون، از ارزش‌های دینی صحبت می‌شود، تهاجم صورت می‌گیرد، از قدیم مرسوم بوده است؛ برخی افراد فرصت‌طلب همیشه به دنبال تطبیق دین و قانون با منافع اقتصادی، امیال و نفسانیات خود بوده‌اند تا در چپاولگری و منفعت‌طلبی آزاد باشند.
جوانانی که در سوریه جان می‌دهند، ذخیره انقلابند
وی در ادامه گفته‌های خود عنوان کرد: آن‌هایی که تمام امکانات مسئولیت را به منافع خود منحصر کردند، ذخیره انقلاب و ذخیره نظام نیستند بلکه کسانی ذخیره نظام‌اند که در شام و سوریه جان می‌دهند.
امام جمعه مشهد، نحوه شهادت حضرت یحیی(ع) و امام محمدتقی(ع) را دیگر عامل شباهت بین ایشان عنوان کرد و افزود: عامل شهادت هر دو بزرگوار، یک زن طاغیه و بدکاره بود؛ البته در این میان، دو تفاوت وجود دارد؛ حضرت یحیی(ع) را به دستور حاکم جائر به دلیل اینکه قطره‌ای از خون پاک ایشان بر زمین نریزد، در میان یک تشت و خارج از خانه سر از تن مبارکشان جدا کردند اما حضرت جوادالائمه(ع) را در میان خانه به شهادت رساندند.
وی در خاتمه در بیان تفاوت دوم میان شهادت حضرت جواد(ع) و یحیی ابن زکریا، یادآور شد: تفاوت دیگر این است که نقل نشده هنگامی که سر از بدن حضرت یحیی(ع) جدا کردند، ایشان تشنه نبود اما میوه دل امام رضا(ع) را در حال تشنگی به شهادت رساندند.
captcha